E
el_richard: http://www.beslagdesign.se/aterforsaljare/
1 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] "I mörkret är alla kablar svarta" Glasklara regler saknas, JA. Drar man en skyddsjord tycker jag att man alltid kan välja gul/grön. Om nån förväxlar den, så hjälper det inte vilken färg du än väljer! Annars kan jag tycka, att i just ditt fall, uttökning med endast 2 vägguttag, borde det bli rätt bra att köra med vit/svart, och låta det se lika ut här, som i den övriga
12 svar · 9,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Ok, jag ger mej, det var EKRK jag for efter. I alla händelser så fanns det inga möjligheter att tråckla in den här blymantlade kabeln i flexröret som är fastspikat och har några böjar. Skulle kunna lossa slangen, men det hade aldrig gått att få ut kabeln igen. Det blev ett litet fusk. Jag skalade upp kabeln och skarvade på FK på biledaren mha en presshylsa. Hade det varit en
9 svar · 2,7k läst
F
Floppman: Vi gräver alltid ner 25mm2 Cu-lina som jordtag, ca 25 meter vid ytjordtag. Alternativt slå ner några jordspett, antalet beror på markförhållanden.
4 svar · 2,1k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Jag säljer inte. Jag föreskriver ;)
9 svar · 2,1k läst
·
S
Slugge: Ska inte säga att jag inte tycker den logiskt sett borde funka på 2 faser, menar bara att det brukar stå i kopplingsschemat då de flesta äldre spisar går att koppla 1-2 och 3-fas samt följa med en bygel för 2 plintar, gör det detta? Kanske sitter 2 under nollans.. En sak som däremot är säkert är att om det händer något med spisen och du kopplat den felaktigt själv så har de
20 svar · 4,4k läst
E
el_richard: När har du läxförhör? :-)
2 svar · 922 läst
Rrrrr
Rrrrr: Jo.. han snackade säkert om "5-ledarsystem" Vs. "4-ledarsystem".
8 svar · 1,4k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Och så svaret från Vinga: "Jo, jag känner till problemet med att resonans uppstår vid dimning av 12V system. Detta är inget specifikt för armaturen Jupiter utan kan uppkomma i alla 12V system. Vissa transformatorer i kombination med dimmrar och ljuskällor kan ge en resonanseffekt. Det är en hel kedja av orsaker som gör att detta uppstår. Det man kan göra är att bryta kedjan genom att
5 svar · 7,5k läst
B
bennyj: Har kollat med tre till, två har gett pris så sent som igår mån. I sammanhanget marginella priser. Den billigaste gav ett takpris på 285000:- . Har dock inga som helst känningar pga de ligger 60 km bort. Den andra var det svårt för inte säja omöjligt o få ett vettigt svar om pris. Den tredje har inte hört av sej ens. Så får vi se om sagan funkar som jag skrev igår. Ibland får man
17 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Och det funkar ???
13 svar · 1,4k läst
H
13 svar · 1,4k läst
P
PST: Nibe Fighter 360P har en saftig elpatron, och KAN ställas in till att dra upp till 24,5A !!!! på den mest belastade fasen....(Elpatron 13,5kW + kompressor & pumpar) Å andra sidan kan den även ställas in till att max belastad fas drar 9,3A också... (Elpatron 3kW + kompressor etc...) (Sen finns 4 lägen däremellan också).... Frånluften innehåller inte så jättemycket energi, Vid
23 svar · 13,9k läst
M
Mäster: Jag brukar dra i en skruv där det går, eller kila fast dem med något till bruket härdat..
3 svar · 6,3k läst
Kopparkullen
Kopparkullen: En smaksak........ Vad man brukar göra?? Det kunden vill ha, om det inte är för tokigt.
13 svar · 10,3k läst
F
frhe: Clas Olsson säljer en pryl som man fäster i den befintliga kroken och via en "arm" kan man flytta lampan cirka en meter åt valfritt håll. Nog enklaste lösningen om du har betongtak. Annars är det väl bara att sätta en ny krok och använda en lite längre sladd till lampan? Krävs inte att man är elektriker för att skarva taklampan.
2 svar · 10,9k läst
E
el_richard: [citat] Min gissning. (efter att jag la in några rader mm.) Jag tror att skymningsrelät inte fixar lågenergilampor/ låg effekt.
4 svar · 4,4k läst
E
elmont: Stannar det därvid kan bara några få göra fel.
10 svar · 2,1k läst
Mangan
Mangan: Har funderat på att sätta sådana här i köket, men jag är lite orolig för att tornet skall brytas när folk är lite oförsiktiga med dem.. Hur tåliga verkar de?
6 svar · 14,0k läst
Rrrrr
Rrrrr: Ser inga problem med de. Är det mer än 10A skulle jag dock styra de över kontaktorer. Kör du de via kontaktorer så kan du ju sätta en liten nätt 3x1pol brytare istället.
1 svar · 1,4k läst
G
GrodanMaja: Nja, det är ju inte direkt förtroendeväckande att bara satsa en gammal tjock-tv på det här, men då var ju vår gissning att det var nån sorts antennsladd rätt. Kul med folk som bara tapetsera över fördelningsdosor. Det blir mycket roligare att riva bort gammal tapet då. :-) Vi har hittat andra tidigare men då var det alltid vanliga elsladdar i.
4 svar · 1,2k läst
·
Y
yuphin: att jag ville lacka dom gamla uttagen är mest pga att jag inte hittar nya motsvarande modeller idag...ena dosan är med 3 uttag, som en trekant...och den varianten har jag inte hittat i butikerna än...och är man inte elektriker så blir det billigast om man slipper koppla om alla sladdar....
13 svar · 7,6k läst
pefo
pefo: [citat] Nä, men kan vara en orsak till varför man har spänning i ett uttag fast säkringen gått. Men just i det här fallet är det väl mer troligt att det var en trefaslast eftersom det var en huvudsäkring som gått.
8 svar · 2,3k läst
Rrrrr
Rrrrr: Vi kör mest med Aluminium. De samlar på sig mindre fingeravtryck än rostfritt
17 svar · 10,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: Vissa värmepumpar ansluts med stickpropp i vanligt vägguttag, och då är JFB att rekommendera, men inget krav såvitt jag vet. Fast anslutna maskiner praktiskt taget aldrig JFB. Undantag kan finnas som pefo skriver. Bla i vissa byggnader, exvis ladugårdar där det föreligger stor brandrisk.
3 svar · 832 läst
T
thegeby: Tack för all hjälp. Jag återkommer när en elektriker har avtäckt skapelsen.
13 svar · 5,6k läst
D
davidnordin: motorskyddets placering kan ju ha en fantastiskt stor innebörd om det är placerat utomhus eller i en kall miljö.
2 svar · 1,2k läst
T
texastaz: tack för alla svaren tror jag kan lösa det nu genom att köpa ugn + en vanlig mickro på något annant ställ , det finns mycket snyggare o bra grejor på tretti.se som skulle vara nice Tack igen för alla tips o snabba svar Texastaz
28 svar · 4,2k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Elko, annars var det rätt. :) Oerhört smidigt och lätt värt den extra kostnaden jämfört med de vanliga gula/gröna dosorna. Synd att jag inte kom på det innan jag hade dragit om 3/4 av all el i huset...
8 svar · 1,5k läst
E
elmont: Hyr en minigrävare det blir både snyggt och framtidssäkert kostar du dessutom på en slang så blir det mmmmmmmmmmmmmm.
23 svar · 8,0k läst
M
master_mimer: titta in på www.superbrightleds.com Jag köpte en mycket bra läslampa där en med gu10-sockel, blev mycket imponerad av ljuset, men så var det ju spridningsvinkeln då... 230Vdioder är för övrigt tt rekommendera då slipper man problem med att byta till strömbegränsade transformatorer osv. en vanlig 12v trafo ger på tok för hög spänning vid så låg belastning som en diod.
22 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.