4 551 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
ska köpa induktionshäll+inbyggnadsugn,behöver hjälp
jag bor i en bostadsrätt.....
jag har 1fas 230v...1 propp går till min nuvarande spis/ugn(20/500)
jag ska bygga om mitt kök å vill så klart ha nya grejor
jag har fårr dess 2 förslag av en elektriker...
1: byta till 3fas abonnnemasm..menar han abbonemang?..
2: dra 1fas 20a till hällen....dra 1fas 16a till ugnen...
(har hört nått om att man måste dra en nolla,om man ska ha induktion,vad menas med det)
är 2:an att föredra för mig?
å kommer det att funka utan att propparna går?
förstår nog att jag inte kan använda alla fyra plattor samtidigt+ugnen....men 2 plattor+ugnen ska väl ej bli några problem,eller?
blir det nån skillnad för mig om jag tar en glaskeramikhäll i stället för induktionshällen,tänkte då på att det ska funka...
jag har 1fas 230v...1 propp går till min nuvarande spis/ugn(20/500)
jag ska bygga om mitt kök å vill så klart ha nya grejor
jag har fårr dess 2 förslag av en elektriker...
1: byta till 3fas abonnnemasm..menar han abbonemang?..
2: dra 1fas 20a till hällen....dra 1fas 16a till ugnen...
(har hört nått om att man måste dra en nolla,om man ska ha induktion,vad menas med det)
är 2:an att föredra för mig?
å kommer det att funka utan att propparna går?
förstår nog att jag inte kan använda alla fyra plattor samtidigt+ugnen....men 2 plattor+ugnen ska väl ej bli några problem,eller?
blir det nån skillnad för mig om jag tar en glaskeramikhäll i stället för induktionshällen,tänkte då på att det ska funka...
Redigerat:
I ditt fall ska du nog välja alt 2. Har du bara en fas in kan det bli kostsamt att dra om dom matande ledningarna. Har du däremot tre fas in i centralen ska du välja alt 1.
Hur du har, kan man inte avgöra utan att öppna centralen/mätartavlan och titta.
Om du har enfas måste du ha nolla till både ugn och häll.
Vid trefascentral kan du ha två fas till hällen och fas och nolla till ugnen, och naturligtvis jord till bägge.
Hur du har, kan man inte avgöra utan att öppna centralen/mätartavlan och titta.
Om du har enfas måste du ha nolla till både ugn och häll.
Vid trefascentral kan du ha två fas till hällen och fas och nolla till ugnen, och naturligtvis jord till bägge.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Elmontörn, roru måste ha nolla i alla kopplingsalternativen du anger.
Glaskeramik eller induktion har ingen betydelse, det kostar lika mycket energi att få maten varm oberoende.
Protte
Glaskeramik eller induktion har ingen betydelse, det kostar lika mycket energi att få maten varm oberoende.
Protte
Ett nytt med jordfelsbrytare som passar en lägenhet kostar mellan 1500 2000:- pluss några timmars arbete. Hos Biltema kostar en central ca 1000:- men då måste den ev kompletteras med säkring 20 A. Kan väl lägga till att Biltemas centraler inte är av högsta kvalitet och det är inte säkert att elektrikern kommer att skina av lycka om han ska koppla in en från Biltema.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
OM det går att få in 3 fas i lägenheten utan allt för mycket arbete så är alternativ 1 bäst. Det ger möjlighet att utan problem koppla in både häll och ugn, och samtidigt ge marginal för att köra med kaffebryggare brödrost etc samtidigt.
I din nuvarande installation så har du angivit att du har 20A säkring till spisen idag. För att bedömma om alternativ 2 överhuvudtaget kommer att fungera så skulel man behöva veta vad du har för huvudsäkring idag. Alltså den säkring som matar hela centralen, inte bara spisen. Om den ex. är på 25A så får du kanske lite dålig marignal, kan bli tvungen atta tänka på att inte köra kaffebryggaren samtidigt som du har ugn igång och kanske 2 - 3 saker på hällen.
Det är mycket möjligt att din huvudsäkring inte sitter i lägenheten, den kan finnas i en central i källareen eller liknande. Jag har för mig att det skall stå på elräkningen vad du har för huvudsäkring. Man betalar fast avgift efter hur stor den är.
I din nuvarande installation så har du angivit att du har 20A säkring till spisen idag. För att bedömma om alternativ 2 överhuvudtaget kommer att fungera så skulel man behöva veta vad du har för huvudsäkring idag. Alltså den säkring som matar hela centralen, inte bara spisen. Om den ex. är på 25A så får du kanske lite dålig marignal, kan bli tvungen atta tänka på att inte köra kaffebryggaren samtidigt som du har ugn igång och kanske 2 - 3 saker på hällen.
Det är mycket möjligt att din huvudsäkring inte sitter i lägenheten, den kan finnas i en central i källareen eller liknande. Jag har för mig att det skall stå på elräkningen vad du har för huvudsäkring. Man betalar fast avgift efter hur stor den är.
När det gäller alternativ 2 så har jag haft ungefär samma sak i en liten tvåa. Huvudsäkring 25A i ett skåp i källaren och tre grupper i lägenheten:
Vad jag kan minnas gick aldrig säkringen. Använde ugn, spis, mikro och vattenkokare parallellt utan några som helst problem. Hade vi samtidigt slagit igång diskmaskinen hade det säkert smält men i praktiken var det aldrig några problem.
Att byta till 3-fasmatning undersöktes i samband med att vi ville ha jordfelsbrytare och tvättmaskin. Det skulle innebära en ny "stigare" (elektrikerlingo för "stor tjock matningskabel från elcentral i källaren upp till lägenheten"), ny elmätare och central samt en massa strul med att dra om ledningar i tråkiga gamla pansarrör. Vi skulle även ha behövt hacka ut plats för en del nya rör. Kort och gott -- en väldigt kostsam operation.
- 20A (induktionshäll + inbyggnadsugn)
- 16A (kylskåp, mikro, diskmaskin, diskbänks-belysning/-uttag, hela vardagsrummet och hallbelysning)
- 16A (belysning och ett uttag i köket, hela badrummet och hela sovrummet).
Vad jag kan minnas gick aldrig säkringen. Använde ugn, spis, mikro och vattenkokare parallellt utan några som helst problem. Hade vi samtidigt slagit igång diskmaskinen hade det säkert smält men i praktiken var det aldrig några problem.
Att byta till 3-fasmatning undersöktes i samband med att vi ville ha jordfelsbrytare och tvättmaskin. Det skulle innebära en ny "stigare" (elektrikerlingo för "stor tjock matningskabel från elcentral i källaren upp till lägenheten"), ny elmätare och central samt en massa strul med att dra om ledningar i tråkiga gamla pansarrör. Vi skulle även ha behövt hacka ut plats för en del nya rör. Kort och gott -- en väldigt kostsam operation.
Jag har också haft så i en lägenhet. Jag fick heller aldrig huvudsäkringen att gå. Det är ganska sällan som spisen faktiskt drar 20 A, och t.ex. en tvättmaskin som ska avsäkras 10 A drar ju bara det under uppvärmningen av vattnet, så 25 A räcker längre än man tror.
spelar det nån roll om man har micro/dator/kaffebryggare/plasmatv på samtidigt,som man använder ugn/spis när de inte använder samma säkring...
de går ju på andra säkringar??
så här har jag det nu...
säkring 1:::20/500....spis+ugn
säkring 2:10/500..kyl/frys..taklampa kök/toalett...utagen i köket....1 utag sovrum..1 utag vardagsrumm..
säkring 3...10/500...2 taklampor hall...1 utag sovrum...taklampa sovrum....utag hall...2 utag vardagsrum+taklampa vardagsrum..
säkring 4...vet ej..tror den gick till tvättmaskin..som ej används...
de går ju på andra säkringar??
så här har jag det nu...
säkring 1:::20/500....spis+ugn
säkring 2:10/500..kyl/frys..taklampa kök/toalett...utagen i köket....1 utag sovrum..1 utag vardagsrumm..
säkring 3...10/500...2 taklampor hall...1 utag sovrum...taklampa sovrum....utag hall...2 utag vardagsrum+taklampa vardagsrum..
säkring 4...vet ej..tror den gick till tvättmaskin..som ej används...
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jo det gör det om du har en begränsning i din huvudsäkring.
Om vi antar att du har 25A huvudsäkring, då kan du intye ta ut mer än 25 totalt i din lägenhet. Säkringen tål kortare (kortare = 10 - 20 minuter) överutag, om de är måttliga.
Om vi då antar att du lagar någon avancerad mat, din ugn är på, drar kanske 12A. Din häll är igång med 3 plattor (mycket sälsynt att man verkligen kör fler samtidigt), den drar då kanske 18A (den drar troligen mer än 20 när allt verkkligen går samtidigt). Du ligger redan på 30A, det tål huvudsäkringen en stund (och både ugnen och hällen switchar av och på i intervaller så de drar inte kontinuerligt). Kör du då igång micron som kanske drar 8A, så börjkar det bli svettigt. Och så kanske du i det läget kör igång damsugaren (8A, 20A startström) för att suga upp det där glaset du just tappade 5 minuter innan alla gästerna kommer. Då slocknar allt.
Om vi antar att du har 25A huvudsäkring, då kan du intye ta ut mer än 25 totalt i din lägenhet. Säkringen tål kortare (kortare = 10 - 20 minuter) överutag, om de är måttliga.
Om vi då antar att du lagar någon avancerad mat, din ugn är på, drar kanske 12A. Din häll är igång med 3 plattor (mycket sälsynt att man verkligen kör fler samtidigt), den drar då kanske 18A (den drar troligen mer än 20 när allt verkkligen går samtidigt). Du ligger redan på 30A, det tål huvudsäkringen en stund (och både ugnen och hällen switchar av och på i intervaller så de drar inte kontinuerligt). Kör du då igång micron som kanske drar 8A, så börjkar det bli svettigt. Och så kanske du i det läget kör igång damsugaren (8A, 20A startström) för att suga upp det där glaset du just tappade 5 minuter innan alla gästerna kommer. Då slocknar allt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Standardsvaret i dessa frågor är, "har det fungerat med gamla spisen så fungerar det med nya" mat är inte mera "hårdkokt" idag, snarare tvärt om. Och spisar har inte fått sämre verkningsgrad, snarare tvärt om.
Den 4:e säkringen (som kanske har varit till TM) går att använda till ugnen så behövs ingen ny central.
Protte
Den 4:e säkringen (som kanske har varit till TM) går att använda till ugnen så behövs ingen ny central.
Protte
Vad ni krånglar till det!
Du kan använda samma ström till din nya häll samt ugnen 1x20A.
Du kommer inte att använda dom nya vitvarorna annorlunda än om du har en vanlig spis. Dina säkringar håller!
Låt en behörig installatör göra installationen bara.
Du kan använda samma ström till din nya häll samt ugnen 1x20A.
Du kommer inte att använda dom nya vitvarorna annorlunda än om du har en vanlig spis. Dina säkringar håller!
Låt en behörig installatör göra installationen bara.
Frågan om 3-fs är möjligt att utföra får du höra med din styrelse. Men om du bara har en-fas idag så är det ett väldigt bök att 3-fas. eftersom troligtvis så kommer varje lägenhet på den stigaren som måste bytas ut drabbas. och det är en kostnad som aldrig kan vara lönsam. Dessutom kan det vara så att huvudsäkringen inte pallar för att leverera 3-fas till samtliga lägenheter och då lär du inte få tillstånd av styrelsen att få installera det.