electrocuted
electrocuted: [citat] ja den där RKK'n (för matningen) försvann långt in i djungeln av elektronik och småsladdar inuti värmepumpen så ag har ingen aning hur den är ansluten där, troligtvis lödad till ett kretskort.. till kabeln mellan inner och ytterdel valde jag en EKK 4G1.5 istället för den medfölande gummikabeln, vill inte ha en gummikabel fast installerad, ser inte ett dugg proffsigt ut.. den
7 svar · 2,0k läst
B
bjarne1: hehe, tja låter som en solklar lösning. 10-12mm flexslang för golvgivare typ, till 2 apparatdosor, fastsatta med eltejp. Är väl ingen lösning man är stolt över, men så får det nog bli. Hittade el sån slang hos en elfirna, ska hämta den imorgon. Den lilla stumpen kag hade äver från badrummet var 11mm och där funkade 3 fk ok. Hoppas den nya lite längre tar 3 fk.
6 svar · 9,9k läst
E
el_richard: ljuskällor med inbyggd ljussensor? hade det fungerat? Mekaniskt ur = inte så bra om solens upp och nedgång ändras varje dag... Jobbigt att ställa om uret varje månad... Skymmningsrelä är i så fall det bästa, snäppet efter ett astronomiskt-ur.
11 svar · 7,8k läst
S
Styrman_jansson: Vi kör MagiCad på jobbet. Funkar kalas. Ritar man även planritningar så kan man "hämta hem" alla grupper från planritningarna in i centralredovisningen automatiskt. Smutt värre.
5 svar · 5,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Det räcker ju med IP21 där. För att få en sådan lampa IP21 tror jag man ska ha någon form av täckkupa över glödlampan.. alltså att man ej kan komma åt glödlampan direkt.. eller?
9 svar · 11,6k läst
·
E
el_richard: funkar...
4 svar · 1,7k läst
E
4 svar · 1,7k läst
bax
bax: Fluke har ju en 1-fas-logger som är relativt billig, man kan ju flytta runt den mellan olika faser ett tag :)
8 svar · 3,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Att enbart gå på ledarnas färger vid inkoppling är meningslöst, ta reda på hur ledarna är anslutna i reläet, posta gärna en bild på det.
2 svar · 2,1k läst
J
johanj: Då vet jag det, tack för hjälpen! Det är mycket värdefullt att kunna ställa frågor här och få svar på mindre än en timme. Nu gäller det att hitta någon styrning som inte är så skrymmande om jag ska lyckas fälla in den snyggt i den befintliga kåpan. Alternativt kan jag använda mig av den befintliga trestegsbrytaren och koppla ihop med ny styrning som läggs inuti kåpan. Känner
14 svar · 11,2k läst
F
Fourier: Det blev en väldig diskussion om en liten detalj i mitt inlägg och vissa verkar tvivla på allt jag skrev bara för att jag valde ett ord fel angående något som hände för drygt två år sedan. Inlägget (liksom tråden) handlade i huvudsak om vad det kostar att byta en elcentral. Det jag ville få fram men antagligen misslyckades med var att jag visserligen fick ett bra pris men arbetet var
20 svar · 5,6k läst
prototypen
prototypen: Fas och nolla MÅSTE gå genom samma JFB. Om du tar fas från garaget in till trappkopplaren i huset, två mellantrådar tillbaka till garaget till trapp2 sedan till lampan och nollan till garagets elcentral. Då funkar det. Det med 6 st trådar i VP röret är en standard som man får förbigå om det är nöd. Protte
1 svar · 1,6k läst
K
kamo: Tjena Var inne på CO igår (Partille) och såg att de hade rea på utvalda Eljo-artiklar. Dubbelt jordat uttag för 89:-, finns det billigare? Bara ett tips för den som kanske behöver lite grejer. MVH Kalle M
0 svar · 1,2k läst
M
Mäster: Standardsvaret när man kan ana tveksamma elkunskaper : Ring elektrikern.. Ett tips är att involvera denne innan ni river, och bygger räcke, kanske denne har en ide hur ni kan undvika synliga dragningar, kanske lägga rör under räcket eller nåt.. Eller fälla in det i någon vägg, tapetsering åker ni väl på iallafall...
3 svar · 1,4k läst
electrocuted
electrocuted: nu är 10 meter FKK 4g4 beställt, eftersom den var 10kr/meter billigare än 3G4 resten av sträckan blir EKKJ3x6/6 då kan jag utöka till 2-fas om det ev. skulle bekövas mer kräm.
47 svar · 13,2k läst
·
electrocuted
electrocuted: mitt råd är att om du har 4-ledarmatning till huset, och det inte är alllt för besvärligt att kasta ut några meter lina i fuktig jord så kan du lika gärna göra det, det höjer säkerheten något, om än obetydligt. om det bara är torr sandjord omkring så är det bara slöseri med tid.
5 svar · 3,4k läst
Fotografen
Fotografen: Då bor du antagligen i Jämtland, vi andra får betala lite mer men jämtarna är ändå hyggliga i pris. -
15 svar · 3,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] I stort sett alla motorer går att köra med högre frekvens än märkfrekvensen. Men för att motorn ska ge max vrid vid >50Hz måste riktaren öka utspänningen i motsvarande grad, vilket ju inte går så värst mycket till. Däremot finns ett annat trick om man har en 400V-riktare och vill kräma ut mer effekt ur en motor än vad den är stämplad för: kör en 230D/400Y-motor på
13 svar · 9,4k läst
B
b_hasse: Du ska ha en platta och ett uttag per plats. Beroende på hur många uttag du ska ha i serie på samma kabel så blir det olika uttag. Ska det bara vara en kabel som slutar med ett enda uttag så blir det plattan + 6061505. /Hasse
1 svar · 2,7k läst
O
ofdofd: Tack! Nu har jag bra på fötterna, känns skönt att kunna slå el:isen på fingrarna ;).
10 svar · 12,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det är vanligt förekommande med galvad stålwire. Helst skall den dock vara varmgalvad.
16 svar · 4,1k läst
M
mekarmicke: Nej det borde inte vara så svårt. sorry
9 svar · 4,6k läst
S
smeorama: Här är ett med a-cad gränssnitt som är gratis att ladda ner för privat bruk, iof en "lite" version när den är gratis men bör vara tillräcklig för normal användning. Välj External Mirror lite längre ner och spara för att ladda hem. (ca 91,5mb) http://rbytes.net/software/progecad-smart-free-dwg-cad-review/
11 svar · 10,0k läst
Rrrrr
Rrrrr: Vi brukar sätta sådana här i fönstersmygar: E:74.520.38 Liknande denna fast varmvit: http://www.elbutik.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=7452038&SEARCH=S%F6k Fast vi har haft lite problem med att dom gått sönder, så vet ej om jag kan rekommendera dom längre.. fast ju andra fabrikat som har liknande, vet ej om dom är bättre dock.
3 svar · 940 läst
S
saidlasf: Hej Tusen tack för hjälpen! Said
27 svar · 3,3k läst
J
Jonas1968: [citat] Anledningen är nog att dom ger ett monokromatiskt ljus med en enda våglängd. Det betyder att färgåtergivningen är extremt dålig. Att låta Lågtrycksnatrium göra comback skulle ju annars vara ett sätt att spara en hel del energi. Lågtrycksnatrium har ju också fördelen att dom inte innehåller något miljöfarligt kvicksilver vilket högtrycksnatrium, kvicksilverlampor och
35 svar · 18,5k läst
Bloink
Bloink: [citat] Stämmer att man endast är krav på 3-polig brytning vid uppdelning till flerfas- kombinerat med 1-faslaster. Men personligen tycker jag att man även bör ha det vid uppdelning till 1-faslaster. Men dom flesta anläggningar idag har JFB och det är tillräckligt som allpolig brytning.
21 svar · 3,5k läst
F
FlyFear: [citat] Gillar inte "Så småningom".... Gör det snarast, typ nu... Annars är det lätt att dagarna och tillslut åren går.... Sen tycker jag att man inte ska utesluta att byta ut ledaren som är skadad, innan man har ens försökt.
14 svar · 6,9k läst
TLovskog
TLovskog: elmot: Succe! Silikon gjorde susen. Trodde inte det skulle funka så bra med så kort spraymunstycke. Jag antar att det var erfarenheten som talade. Jag fick ur mina nätverkskablar och kan koppla vidare. Nu skall vi ge oss på rören med högtalarkablarna, ännu fler, ännu trängre ...
21 svar · 12,7k läst
pefo
pefo: [citat] Fast fasföljden, som är det som spelar roll, är ju ändå densamma. ;)
7 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.