Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej allihop!

Först och främst har jag läst en del om det ni diskuterat angående hemmapuleri och el... Kan själv berätta det att jag har själv gått elprogrammet i gymnasiet, fast med inriktning elektronik... Jag får meka en tv som har likströmsspänningar på 400 volt om jag vill, men inte dra en kabel till ett uttag, det är lite småmärkligt... Men men, ingen kan hindra mig från att pula hemma, oavsett vad lagar och förordningar säger... Så länge allt är så förbannat dyrt, så spelar det ingen roll...

Men, på tal om ämnet jag egentligen hade tänkt att ta upp... Jag och sambon har precis köpt en villa från mitten av 50-talet... Mycket av elen är fortfarande från den tiden, förutom köket som är renoverat förra året...

Det som står på min "att göra"-lista är att så småningom riva ner all el i hela huset, och börja om från början med en ny central, jfb och allt uppmärkt och väl sektionerat...

Lite småfrågor dock, jag har ett garage, friliggande från huset... Vet inte riktigt vart elen kommer in i garaget, men borde det inte vara bäst om jag drog ut en ny grov trefaskabel dit ut med en alldeles egen elcentral där jag själv kan portionera ut vad jag vill ha och tycker passar sig, och även då uttag för utomhusbruk?!

Elbolaget har en fjärravläsare inkopplad i den gamla centralen, visst är det elbolaget som måste komma dit och flytta på den, för den är väl plomberad?!

Finns det någon anledning, förutom kostnaden, att inte dra jord för att få alla uttag i huset jordade?

Sen så måste jag nog fundera lite över hur jag vill sektionera huset, ska man ha var rum för sig på en egen säkring eller ska man ta vissa uttag för sig och belysningar för sig, men det är något jag måste fnula lite på...

Det var nog det för den här gången... Återkommer med fler bra frågor sen :p

1: Ja
2: Nej, Ska du flytta mätaren (ut?) så fixar elektrikern detta, som sedan skickar en anmälan till kraftbolaget, sen kommer dom och plomberar mätaren.
(Förr så KRÄVDE kraftbolagen att om man flyttar mätaren så måste man flytta den UT, nu med fjärravläsning så KAN de gå att få flytta den tex till källaren (jag har lyckats en gång :)
3. Nej
4. Lite tycke smak.. Kommer inte exakt ihåg vad standarden säger, men jag brukar köra ett rum på en säkring (uttag + bel på samma) i normalfallet.. Sen kan man ju lägga två små sovrum på samma säkring tycker jag.

Är väl kanske överflödigt att överhuvudtaget nämna att jag absolut inte tycker att du skall göra allt detta själv.

Vid större förändring/renovering får man väl inte ens montera ojordat?!

Förr när bytt elcentraler i hus och renoverat så har jag också gjort så att jag lagt ett rum inklusive allt i det rummet på en säkring... Det får nog bli så här också, man ser ju lätt vad det är man använder i det rummet och kan ju lägga ihop t.ex. två sovrum...

Så som det ser ut nu så sitter centralen i källaren och där sitter även elbolagets fjärravläsning... tänkte bara att inkommande kabel i huset sitter till en sån där skitstor handske eller vad man nu ska säga, kommer banne mig inte ihåg vad det heter, men det sitter i alla äldre installationer... Ska jag göra om det så kommer även den att ryka... Enda nackdelen med dagens installation är att elcentraler sitter ganska så i mitten på väggen...

jag är inte riktigt med på vad mätarens placering har med din inkoppling av garaget att göra?

Att dra ut 3 fas till garaget gör du från nuvarande central (eller ev. får du utöka den om det inte finns plats i den).

Du kan väl lägga matningen till din garagecentral parallellt med huvudcentralen. Då behöver du inte riva eller göra om garagematningen när du ska renovera h-centralen - förutsatt att du inte vill flytta h-centralen till någon annan plats i huset.
Edit: Detta kräver naturligtvis behörighet eftersom någon ska in och fixa efter huvudsäkringarna men före din h-central.

Ifö skrev:
Du kan väl lägga matningen till din garagecentral parallellt med huvudcentralen. Då behöver du inte riva eller göra om garagematningen när du ska renovera h-centralen - förutsatt att du inte vill flytta h-centralen till någon annan plats i huset.
Edit: Detta kräver naturligtvis behörighet eftersom någon ska in och fixa efter huvudsäkringarna men före din h-central.
De mesta av allt han snackar om kräver behörighet

Rrrrr skrev:
De mesta av allt han snackar om kräver behörighet
Jajjämän, skulle aldrig själv få för mig att anlägga en ny central på det sättet; låt en elektriker göra det. Det är bara en idé, ifall du senare vill göra om h-centralen.

Redigerat:
Och eftersom all el ska göras om så måste det utföras enligt dagens "bestämmelser" dvs. allt ska vara jordat.
man brukar dela upp grupperna så att i alla rum finns det uttag som matas från två olika säkringar. Man brukar även ha max 10 belysningspunkter/uttag på varje grupp.

Självklart vet jag att allt det som jag har nämnt behövs behörighet för att arbetet ska utföras på att korrekt sätt, jag är faktiskt "elektriker" med allt utom behörigheten då jag inte har gjort min praktiktid....

H-centralen har absolut inget med garaget att göra, jag bara funderade på en bra lösning... För så som det är nu så ligger det enbart enfas ut till garaget, och det räcker inte speciellt långt... Men det bästa hade ju varit som ni skrev tidigare, att dra ut en parallell matning till garaget och en egen central där ute... Så får det bli...

Det som jag tänkte med elbolagets mätning är att allt sitter i en väldigt gammal central, så den kommer säkert att behöva åka ner under tiden som en ny central monteras... Det var det enda... Föresten så sitter faktiskt min central och mätare med fjärravläsning i källaren, vilket fungerar förvånansvärt bra... Det kan ju vara en del problem att få kontakt ibland...

Jag arbetar med vindkraftverk i ett av de största bolag som finns inom branschen, och många gånger när vi kopplar upp mätarskåp åt elbolagen inne i våra verk så brukar dom ha väldigt svårt att få kontakt med sin fjärravläsning... I och för sig så är tornet som ett ända stort magnetfält som stör ut både det ena och det andra och man har nästan aldrig mottagning med mobilen oavsett om man är 500 meter från en mast när man är i tornet...

Så ja, jag kopplar en hel del i mitt arbete, allt från 24Vdc till 36kVac...

_coffe_ skrev:
Självklart vet jag att allt det som jag har nämnt behövs behörighet för att arbetet ska utföras på att korrekt sätt, jag är faktiskt "elektriker" med allt utom behörigheten då jag inte har gjort min praktiktid....
Sa du inte att du hade gått elektronik-inriktningen på elprogrammet?

//Patrik

Jo, men vi fick även ta de kurser som de "vanliga elektrikerna" läste, vissa av dagarna så hade vi en del dötid och många av oss arbetade in många småkurser så att vi även kunde vara med på deras kurser... Sen är det någon enstaka som jag saknade efter gymnasiet som jag har läst till efteråt för att ha allt och ha möjligheteten att falla tillbaks på någonting om det skiter sig... Så det enda jag saknar är som sagt praktiktiden, eller lärlingstiden som det kanske också heter...

Jag vet inte om jag kan tillgodoräkna mig tid med tanke på det arbete jag har... Vindkraften är väl tyvärr väldigt mycket ute i gråzonen när det gäller elföreskrifter o.dyl... Väldigt ofta man stöter på frågeställningar som ingen direkt kan svara på när man är ute på sina jobb... Men Sverige går ju mot en "grönare" politik, så måhända kommer även lagstiftning och förordningar att uppdatera sig lite grann....

Men tillbaks till huset, någon som har en ungefärlig bild på vad ett elbyte och en ny central kan tänkas kosta + tidsåtgången för en elis att göra detta arbete.... Huset är 1½ plan + källare på ca. 110 kvadrat... 4 rum på bottenvåningen, 3 på övervåningen och 4 i källaren...

Har du utbildningen samt jobbat på elfirma, dvs under behörig installatör, vilket du mest sannolikt gjort då ni sysslar med starkström samt högspänning, har du rätt att få ut din behörighet för en 2000 spänn måmting. Bara fyll i blanketten och skicka in intygen.
Sen så tycker jag helt klart du ska dra jordledning,

Hmm, det är som sagt lite luddigt i vindkraftverksbranschen då vi inte direkt har några krav på oss att ha elbehörighet för att få arbete med ett vindkraftverk (konstigt nog)... Alla kurser som vi genomgår är interna kurser där vi lär oss allt från felsökning på 24v systemet och ändå upp till 800 volt... 12/24/36 kV är det på inkommande högspänning i verket som vi i våran tur ansluter på trafon, men det enda vi behöver där är ESA-utbildningen och den har jag, men inte så mycket mer än det... Har även den danska L-AUS-kursen, alltså arbete under spänning, som alla elektriker i danmark måste gå varje år... inget avancerat, men ändå...
Annars så finns det inte direkt några renodlade "elektriker" på jobbet eller vad man nu ska säga... man går interna kurser och lär sig med hjälp av erfarenheten man får... Som sagt, luddig gråzon...

_coffe_ skrev:
Jag vet inte om jag kan tillgodoräkna mig tid med tanke på det arbete jag har... Vindkraften är väl tyvärr väldigt mycket ute i gråzonen när det gäller elföreskrifter o.dyl... Väldigt ofta man stöter på frågeställningar som ingen direkt kan svara på när man är ute på sina jobb... Men Sverige går ju mot en "grönare" politik, så måhända kommer även lagstiftning och förordningar att uppdatera sig lite grann....
Jo, och du kanske har hört talas om det, för Sverige, unika vinkraftverk som restes på en skola i Gävle? (Stod om det i både lokala dagstidningar och rikstidningar som Aftonbladet och DN.) Det "stadsbaserade vindkraftverket" som några elever på elprogrammet var med och reste. Jag var en av de elektrikereleverna. :p

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.