Hej!

Renoveringen i tvättstugan lider mot sitt slut. Kakling börjar idag. Bilden jag bifogar är på ett eluttag som det har suttit ett täcklock över sedan vi köpte huset. Vi vill kunna koppla in tvättmaskinen på detta uttag. Jag vill helst slippa kostnaden för en elektriker när det bara handlar om att koppla in ett eluttag men det som gör mig tveksam är mängden kablar :)

I andra uttag brukar det vara jord, blå brun(svart). Vi har även en del uttag i huset som är ojordade. Det löper in kablar uppifrån och nerifrån in i denna väggdosa. Jag tycker spontant att det ser ut som att det kommer blå,jord,svart två gånger vilket skulle kunna motsvara möjligheten att koppla in två väggutttag. Men utöver detta finns det fler kablar.

Är detta något jag skulle klara av själv eller behöver jag kontakta en elektriker? Jag har bytt de flesta eluttagen i resten av huset och det är bara detta uttag som innehåller mycket kablar.

• eluttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en trefasgrupp: tre faser (svart etc), nolla (blå och jord (gulgrön). Ledningarna är vidarekopplade (eller ligger de bara löst i dosan?). Du får stänga av huvudbrytaren, kontrollera att det är spänningslöst och sedan se om trådarna går vidare någonstans.
PS. Sockerbiten är trasig, den måste ändå bytas. EDIT: Glömde påpeka, håller med elmont: Bör nog göras av elektriker.

Redigerat:
Och vad gäller uppdelning av en trefasgrupp till flera enfas- eller tvåfasgrupper, så behandlas detta i flera trådar i forumet. Använd sökfunktionen.

Jag tycker det ser ut som en trefasmatning där det har blivet dålig kontakt alt överbelastning på ledaren längst till vänster.
Så mina råd är: du ska INTE koppla in ett vanligt uttag i dosan, först måste du veta vart ledningarna går och sedan göra en bedömning om det går att koppla om.
Oavsett bör du undersöka varför det har blivet en skada på plinten och sedan fixa skadorna.
Tyvärr så måste jag nog råda dig till att ta hjälp av en fackman för har man inte kunskaperna kan det i det här fallet leda till en allvarlig olycka.

Om trefasen ej används så brukar ledningarna gå till plinten, men inga trådar går "från" plinten, det är därför vi står lite undrande. Har du ett trefasuttag någonstans i källaren? I så fall ska du inte använda detta förrän plinten är lagad.

Japp, ser ut som en 3-fasmatning till någonting (med varmgång i en fas, kunde ha slutat illa). Som sagt, bör undersökas först innan du går vidare.

Tack för snabba svar. Till höger om detta uttag finns en vägg intill pannrummet där elcentralen finns. Till vänster om detta uttag finns ett till uttag som har ungefär samma kablar som det först (bilden) och slutligen längst till vänster finns ett uttag med 3 kablar som vanligt, antagligen draget vidare från det mittersta uttaget.

Det är alltså 3st uttag i rad på en vägg som är ca 4 meter lång.

Du säger att det finns ett uttag till vänster med samma kablar (tre faser, nolla, jord) som den på bilden förevisade dosan . Är detta vänstra "uttag" ett uttag eller en dosa?
Det låter som det mest vänstra är en vanlig enfasgrupp. I och med att centralen ligger nära så kommer inte eldragningen att vara ett problem, om du inte har klinkrat/kaklat rummet;).

Vad har det varit anslutet i rummet förrut?

Hej,

Det har varit tvättmaskin där förrut. Möjligt att det kanske har stått någo gammal maskin som är inkopplad på 3-fas. Ska nog kolla med en elektriker.

Tack för svaren. Grannen som är elektriker var över igår. Efter 15 minuter satt det 3st uttag monterade på väggen (1-fas) och taklampan installerad och lampknapp :)

Skönt att det är klart. El är något man kanske helt enkelt inte ska pilla med om man inte vet exakt vad man gör (som jag).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.