2 396 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Spänningsfall till husvagn
Jag mätte upp spänningsfallet till 11V när jag körde elpatronen (2Kw) i husvagnen.
Jag har ca 30-35m skarvsladd (2,5mm²) från vägguttaget (3-fas 16A, tar ut 230V från det) till husvagnen, ca 7m 2,5mm² från elcentralen till vägguttaget.
Är inte det lite väl mycket spänningsfall?
Kan det bero på matande nät, jag bor nästan mitt i urskogen, men har en (troligtvis) 10KV ledning och en trafo som ligger rätt nära tomten, men det är ju inte säkert att strömmen kommer därifrån för det...
Hälsningar Patrik
Jag har ca 30-35m skarvsladd (2,5mm²) från vägguttaget (3-fas 16A, tar ut 230V från det) till husvagnen, ca 7m 2,5mm² från elcentralen till vägguttaget.
Är inte det lite väl mycket spänningsfall?
Kan det bero på matande nät, jag bor nästan mitt i urskogen, men har en (troligtvis) 10KV ledning och en trafo som ligger rätt nära tomten, men det är ju inte säkert att strömmen kommer därifrån för det...
Hälsningar Patrik
11V / 9A ≈ 1.2Ω. Förlängningskabeln har c:a 0.6Ω och resten finns i nätet. Verkar vara ganska ok för att vara på landet 
Ja, det är ganska normalt. Vi bor på samma sätt och här faller spänningen 10 Volt när jag kör industridammsugaren som drar 10 A.
Edit: Ja det har med förimpedansen, men också resistansen i övriga ledningar, att göra. Hos oss beror 25% på förimpedansen och resten på våra egna ledningar.
Edit: Ja det har med förimpedansen, men också resistansen i övriga ledningar, att göra. Hos oss beror 25% på förimpedansen och resten på våra egna ledningar.
När vi är inne på detta med spänningsfall...
Jag har en vattenpump på 90m djup, på 230V och 2Kw.
Bara för att vara nyfiken, vad kan spänningsfallet bli vid den?
Måste man veta förimpedansen då?
Det är ca 7m 2,5mm² från huvudcentralen till motorskyddet, sen är det ca 100m 6mm² (ca 8-10m EKKJ 4x6+6 och 90m H07RN-F 4G6) till pumpen.
Jag har en vattenpump på 90m djup, på 230V och 2Kw.
Bara för att vara nyfiken, vad kan spänningsfallet bli vid den?
Måste man veta förimpedansen då?
Det är ca 7m 2,5mm² från huvudcentralen till motorskyddet, sen är det ca 100m 6mm² (ca 8-10m EKKJ 4x6+6 och 90m H07RN-F 4G6) till pumpen.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Elektrikern kanske ville ha hängslen och livrem 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
http://www.empirbus.com/page/1222/beraknaspanningsfall.htm
Där kan man räkna ut spänningsfall, om man vill.
//Patrik
Där kan man räkna ut spänningsfall, om man vill.
//Patrik
Klicka här för att svara