Jag har monterat eldosor i väggen för att underlätta för elektrikern. Sen var en kompis förbi och sa till mig att jag enligt hans vetskap inte kunde ha det som jag hade det. Jag hade nämligen monterat 3st dosor ihop, jämte varandra. Och trodde för min enfald att det skulle gå att montera 2 st dubbeluttag jämte varandra och sedan ett nätverksuttag i det sista uttaget. Men hittar inga kontakter som passar att sitta så nära varandra. Finns det någon lösning eller är det bara att ändra dosorna så de sitter med mer gles i mellan varandra? Och i så fall hur långt skall det vara i mellan dem?

Med kombiram finns det nätverksuttag och enkla vägguttag men det var ju inte så det var tänkt.

Protte

Nä det har du rätt i, det har jag redan sett. Idén med att ha 2st dubbla uttag faller.

Det är väl inte tänkt att tvåvägsuttag ska sitta på 1 meters höjd?

//Patrik

Nej de skall sitta 30cm från golvet

Sätt två envägs uttag och ett data i en 3facksram? Det finns 3xeuropakontakt som är stor som en vanlig 1vägs också. Kanske sätta en sån, en vanlig envägs och en data?

Rrrr - det var intressant. Vad hittar jag en sådan?

mIkEtReE skrev:
Nej de skall sitta 30cm från golvet
Nja, egentligen är det 25 cm över golv. 30 cm är gammal standard.

//Patrik

Skall och skall.. Han får sätta uttagen på vilken höjd han vill!

Rrrrr skrev:
Skall och skall.. Han får sätta uttagen på vilken höjd han vill!
Precis, men svensk standard är 25 cm ö.g.

//Patrik

Tack Rrrr det borde ju gå med ett sådant uttag. Då får jag ett enkelt och ett trippelt samt mitt nätverksuttag i ett kombinationsuttag.

Patrik_Hed - Jo huset är från 1909 eller tidigare. Så 30 funkar bra.

Patrik_Hed - Svensk standard? Kan du tala om för mig vad som gäller för strömställare, lamputtag över fönster samt vilken sida om dörren? Nyproducerade hus har ofta ett "fetmauttag" (ett uttryck av en kompis) som säkert sitter på 1-1,10 för att användas till dammsugning!

Patrik_Hed skrev:
Precis, men svensk standard är 25 cm ö.g.

//Patrik
Det är inte heller riktigt sant.. för Svensk Standard säger nu mera 200mm ög för uttag

mIkEtReE skrev:
Patrik_Hed - Svensk standard? Kan du tala om för mig vad som gäller för strömställare, lamputtag över fönster samt vilken sida om dörren? Nyproducerade hus har ofta ett "fetmauttag" (ett uttryck av en kompis) som säkert sitter på 1-1,10 för att användas till dammsugning!
Strömbrytare: 1000mm ög placeras på låssidan av dörren.

"Anslutningspunkter för ljusarmatur" står de så här:

"Anslutningspunkter för allmänbelysning placeras i tak eller på väggen 150mm under tak. De kan också placeras vid taklist"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.