Hallå allihop
Jag bor sedan ett och ett halv år ungefär i en lägenhet i en 40-talsfastighet. Min ringklocka fungerar inte, och jag skulle vilja ordna det. Jag vet faktiskt inte om mina grannars fungerar, så jag tänkte först och främst fråga hur ringklockor brukade fungera då? Jag har hört att man brukade ha en transformator centralt som matade klockorna med svagström, men jag vet såklart inte hur det ser ut i min fastighet. Tyvärr är det alldeles för mycket puts och färg ivägen för att man ska kunna bilda sig en uppfattning av var kablarna tar vägen.

Jag knäppte några snabba bilder så att ni kan se hur själva klockan ser ut. Om det verkar vara något uppenbart fel kanske det går att byta den, men i mina ögon ser det ganska rätt ut.

Vore roligt att höra vad ni tror.

• 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 1.jpg
    Skapa konto
Ja, det sitter en transformator någonstans som ska leverera ström till klockan när knappen ute trycks in. Det är också dit ledningarna troligtvis går. Antagligen sitter den centralt och förser alla ringklockor med ström. Bukar väl vara växelström 12-24 volt eller så (? osäker på volttalet).

Jag skulle ha felsökt så här:
1. Fråga grannarna om det är någons klocka som verkligen fungerar. Om nej så är trafon trasig. Det kan också vara så att trafon är borttagen och man kopplat om ledningarna så man måste ha en modern ringklocka med eget batteri. Det borde en fastighetsskötare kunna svara på.

2. Om trafon finns kvar och ska fungera så sätter du en spänningsprovare på ledningarna och ber någon gå ut och ringa på. När knappen trycks in därute så ska det komma ström på ledningarna i lägenheten. Om nej så är det kanske fel på kablarna eller tryckknappen ute.

3. Om det kommer ström när knappen trycks in så kan du prova klockan genom att lägga ström på kontaktblecken.

it-snubben skrev:
Bukar väl vara växelström 12-24 volt eller så (? osäker på volttalet).
8VAC brukar det väl vara. Tänk på att ställa in multimetern på rätt intervall VAC.
Finns det en trafo på 8V i din elcentral?

Ok. Var det t.o.m så lågt som 8 V?

Redigerat:
it-snubben skrev:
Ok. Var det t.o.m så lågt som 8 V?
Jag tror att det är vanligt, men jag är inte på långa vägar expert inom området.:)

Ringlednings trafo = 8 volt

elmont skrev:
Ringlednings trafo = 8 volt
Se där, då hade man tur...;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.