spinout skrev:
Referens ang. tranformator med DC-puls:
[länk]

Jag uppfattade det som att ledningen absorberade radiovågor som leddes in i trafon och sabbar den.

Övertoner i en fyrkantsvåg är udda, dvs. 1:a, 3:e, 5:e osv o visst genereras det magnetfält. Andra olägenheter också.
Om man är orolig att några meter extra ledning ska störa ut elektronik i hemmet så finns det sätt att skärma bort. Eller så köper man en annan trafo.
Jag ser överertonerna på primärsidan som genereras av osymetriska laster som bla. spot-trafon som mer problematiska.
Att man pulsar DC beror som framgår av texten på att man vill reducera ledningsmotståndet orsakat av skineffekten som blir uttalad vid höga AC frekvenser. Att man inte kör ren DC gissar jag beror på att detta förkortar lampans livslängd.

Att ledningen på sekundärsidan skulle fånga upp skadliga radiovågor är helt uteslutet. Transformatorn är synnerligen lågimpediv och kan inte ta skada av radiovågor av normala fältstyrkor (uV/m).

E
trafon i sig har en max belastning
å den blir varmare om den överbelastas
sen hur varm å hur mkt man kan belasta står på den å är detlängre kablar
så drar effekt de med, å lampan tar det den får/ska ha........

Det är inge bra å laborera å trort det går bra................
byt trafo annars en som tål högre belastning

Spänningsfall i en kopparledning ges av U = I x (0.0175 x L) / A, där U är i Volt, I i Ampere, L i meter, A i mm2. För exempelvis en 20 W spott så har man en ström på 1.7 A. På en 2 meter ledning med 1.5 mm2 area får man ett spänningsfall på 1.7 x (0.0175 x 2) / 1.5 = 40 mV åt varje håll, totalt 80 mV.

80 mV är 0.6% av 12 Volt.

Det är säkerligen inte på grund av det spänningsfallet som transformatortillverkarna rekommenderar max kabellängd på 2 meter.

Det är inte ok att bryta mot tillverkarens anvisningar, du bygger ett system som inte är testat av tillverkaren och du vet inte om transformatorn brinner upp, eller om du stör ut grannens W-LAN.

Magnetfält finns runt alla strömförande ledningar. Mer eller mindre.
Tillverkaren garanterar att det inte bildas störande magnetfält upp till 2m eller vad dom nu föreskriver.
Bryter man mot deras garantikrav. Så kan man rimligtvis inte komma och klaga om man får störningar på sina grejer.

Ledningen är en del av belastningen i systemet, om trafon är överbelastningsskyddad på något sätt (vilket jag skulle gissa att 99,9% av alla nya trafo´s är) så kan den inte börja brinna.
Det är extremt långsynt att tro att tillverkaren kan bestrida ett garantiärende på en trasig trafo, med felaktig ledningslängd eller area. För det spelar ingen roll för funktionen.

Det räkneexemplet du skrev om är spänningsfall på 1-fas AC 230V kolla i tabellen längre upp istället.

Även om det är en klenspänningsanläggning och inte behörighetskrävande arbete (oftast) så gäller det ju att välja rätt material och ha något sånär koll på vad för material som passar just här. Kanske inte lämpligt att köpa billigaste på jula (importerad från yttre-mongoliet). Jag har aldrig hört talas om någon privatperson som klagar på oönskade magnetfält från klenspänningsspotlights. Kanske man ska ha extra koll om man ska installera på sjukhus eller liknande!?
Nu orkar jag inte utveckla detta ämne mer.

E
ja på de anläggningar som man inte vill/kan få magnetfält -datakabel å kraft på samma stege väljes kabel med mantel

Men det är väll inte magnetfältet som är det största problemet? Eftersom sekundärspänningen på en elektronisk transformator ligger mellan 25 och 40 000 hz så kan den fungera som en radiosändare och störa ut radio och tv..

FM bandet ligger ju uppe i MHz nivåer

En transformator belastas inte mer av att driva en lampa som sitter på en lång ledning utan mindre. Ledningens resistans läggs till lampans och belastningen minskar således. Däremot kan belastningen bli för liten.

Orsaken till att ledningslängden inte får vara för stor är för att man då inte uppfyller kraven på elektromagnetisk kompatibilitet, vilket inte bara innefattar att apparaten inte får störa TV och radiosändningar utan all elektronik överhuvudtaget.

summa summarum. Använd en trafo som passar ditt ändamål, utan att överskrida tillverkarnas anvisningar. Om du har längre än 2m kanske det blir billigare att köpa en trafo som klarar längre kablar än två enklare trafos.

Och tillbaka till ursprungsfrågan; De flesta trafos av kännt fabrikat är dragavlastade och har skyddskåpa över anslutningarna, så det brukar inte vara något problem att trycka upp dom i ett av hålen till armaturerna. Flertalet tillverkare har anpassat måtten på trafon för just detta ändamål. Om trafon skulle gå i sönder är det lätt att komma åt den igen.

Redigerat:
Vi har använt SG's trafos flera gånger (som spinout länkade till) och de funkar bra! Den klarar 20M ledningslängd. Borde funka för TS?

tänk på att kabeln arean ökar markant om man har 20 meter..

Vet bara att man haft grymma livslängdsproblem med e-trafos som klarar mer än 2 meter.. Den ända som verkar funka bra i längden är tridonics, men den är stor och dyr istället..

Lite OT, men vill man laborera med allt möjligt och samtidigt kan acceptera ren 12 V DC så kan man ju plocka fram nåt av alla gamla nätagg från en dator som man har liggandes i garagets bra-o-ha-lådor. 12 V finns det gott om där, och jag har aldrig lyckats fått den att störa ut någon elektronik. Skulle den ge upp kommer de ju med standardkontakter så det är enkelt att byta... :P
Trevligt helg på er, nu ska jag ut i solen igen

En fördel med en "riktig" transformator för belysning är att den ger ut 11,3 - 11,8V. Ljuskällan får då en underspänning och får en mycket längre livslängd.

En lågvoltslampa ska ha 12V och har då en livlängd på säg 5 000 timmar.
Om den får en lägre spänning får den en längre livslängd. 5% spänningsminskning fördubblar livslängden. Så en elektronisk tranformator ger ljuskällan med automatik en dubbelt så lång livslängd 8 - 10 000 timmar! =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.