Ljusbågsdetektorer finns i många ställverk idag, tvivlar lite på behovet av detta i hemmet. Men det kommer väl säkert, krångla till regelverket lite till och se till att tillverkarna kan tjäna nya pengar, Kanske kan förhindra några bränder också..

Den dagen får man väl förbjuda fotografering inomhus...

Floppman skrev:
Och det sätter stopp för mina planer att bygga en elsvets av gamla mikrovågsugnar.;)

b_hasse skrev:
Vid "lagom" kortslutning eller en ljusbåge fas-nolla eller fas-fas så kan det börja brinna innan säkringen bryter. JFB hjälper inte i det fallet.

/Hasse
En lagom ljusbåge på 2 kW bränner aldrig en säkring.

Protte

Floppman skrev:
Nja, dom är ju inte optiska ;).

Däremot finns det lite potentiella problem då olika tillverkare av
(amerikanska) AFCIs inte specar exakt hur dom fungerar. Det kan tex vara så att en AFCI av ett visst fabrikat detekterar ljusbågar annorlunda än ett annat och tjuvbryter vid "normal" använding av exvis motorer.

Vad beträffar TS frågeställning så skulle jag nog sätta C-dvärgar OCH JFB om det bara handlar om en kortare tid.

Dessutom skulle jag pressa på nätägaren att byta trafo. Här kom dom (GEAB/Vattenfall) tre dagar efter att jag per email vänligt påtalat att trafon var underdimensionerad.

Låter som att jag kan sitta still i båten med mina C-dvärgar med JFB som livförsäkring och avvakta Vattenfalls linjeombyggnad. Och kanske skicka ett mail till dem med lite räkneexempel som motivation för att få igång projektet förr snarare än senare.

Tackar för alla goda synpunkter i detta ärende!

prototypen skrev:
En lagom ljusbåge på 2 kW bränner aldrig en säkring.
Det stämmer, men en sådan formulering kan tolkas som att förimpedansen inte skulle ha någon betydelse.

Den viktiga lärdomen från den här tråden är att högre förimpedans ger större risk för kortslutning/ljusbåge som inte löser ut säkringen i tid. För att motverka detta så sjunker den tillåtna kabellängden.

/Hasse

Förimpedans är ett jordmotstånd och räknas mot 1-fas kortslutningström och kan aldrig användas för att räkna fram en 2 eller 3-fasig kortslutningsström

När man dimensionerar vill man veta förimpedan (Zför) och 3-fas kortslutningsström (Ik3)
Dessa 2 värden ska nätleverantören kunna ge dig. Eller så kan man mäta fram dem med ett instrument.

Ik3 är till för att kunna dimensionera dvärgbrytare och andra apparater. Samt att se om det matande nätet klarar av höga startströmmar.

Zför är till för att dimmensionera skydd och ledningar.

Skriver säkert något som alla vet, men ibland låter det lite knepigt som skrivs.
Har precis tentat av en kurs i ledningsdimmensionering så jag har ält sånt här i ett par månader.

Redigerat:
spinout skrev:
Ik3 är till för att kunna dimensionera dvärgbrytare och andra apparater. Samt att se om det matande nätet klarar av höga startströmmar.
Finns det några riktvärden och formler för beräkning man skulle kunna få ta del av när det gäller detta? Minns jag rätt har har ett IK3 på 0,313 KA, men vad innebär det i praktiken?

För att räkna ut Ik3 så måste du veta vilka slags kablar och längder på dessa som ligger från trafo till din central.

Dessutom måste du veta vilken slags trafo som där sitter (oftast 800kVA) och kunna räkna ut trafons reaktans på sekundärsidan.
I praktiken så kan man inte räkna ut Ik3 utan måste mäta fram värdet eller få värdet av nätägaren.

Har du ett abbonemang på max 25A så kan man inte få mer Ik3 än 2-3kA även om man har en Ik3 på 10-15kA in på inkommande. Mätarsäkringarna fungerar som energiströmbegränsare och släpper inte igenom mer. (finns tabeller för exakt beränsningsförmåga)
Dvärgbrytare är väldigt dåliga på energiströmbegränsa, därför är dom svåra att använda om man vill ha en kortslutningseliktivitet.
Dvs. får man kortis i huset så löser oftast mätarsäkringen före dvärgbrytaren

Jag hade en uppgift på sluttentan med en Zför på ~200mOhm och en Ik3 på 2,8kA
Kanske en riktlinje?

Nu blev det mycket dravel... =)
Vad jag vet så är alla dvärgbrytare idag 6kA vilket innebär att du behöver inte bry dig så extremt mycket om Ik3 i villainstallationer. En smältsäkring klarar Ik3 på ung. 50kA
Det är mest på industrier och verkstäder som Ik3 är intressant att veta.

Hej spinout, intressant redogörelse. Jag har nägra frågor. Vad är mätarsäkring? Vad betyder det att en dvärgbrytare är 6 kA, normalt pratar man ju om säkringsströmmen, t.ex. 10 A?

Mätarsäkring är säkringarna till din anläggning som sitter i anslutning till elmätaren. Den säkringsstorlek som du har i ditt abonnemang. Oftast 16-25A privat.

Dvärgbrytare 6kA betyder att den är elektromekaniskt konstruerad att klara en stum 3-fas kortslutning på 6000 Ampere utan att förintas i molekyler.
Säkringsströmmen 10A är ju vilken överbelastning den är konstruerad att lösa för.

Dvärgbrytaren är ju både överlast och kortslutningsskydd. Tex. ett motorskydd är ju bara ett överlast skydd

spinout skrev:
Dessutom måste du veta vilken slags trafo som där sitter (oftast 800kVA) och kunna räkna ut trafons reaktans på sekundärsidan.
800 kVA..du bor inte på landet :D. vi fick uppgraderat från 12 kVA till en cool 50 kVA :cool:.

Enligt uppgift från Vattenfall har jag en Ik3 på 0,313kA, Ik2 på 0,271 och Ik1 på 0,162. Finns det nåt klokt att säja om vad innebär detta i praktiken för min installation? Zför är som sagt 1,594.

Sen är jag fortfarande lite nyfiken på om nån kan förklara hur man räknar på byggcentralen utan egna säkringar, alltså frågan från ovan:

för att få uttag nere vid mätarskåpet (som sitter 3 meter från anslutningsskåpet) har jag dragit ut ett 16A trefasuttag med egen automatsäkring i mätarskåpet och satt i en byggcentral med 1- och trefasuttag i det uttaget. Byggcentralen har inga säkringar, så hur skall man räkna för att få fram kabellängder för enfasuttagen i den?
Skall jag helt enkelt räkna med C16 eftersom trefasuttaget är avsäkrat med 3xC16 automat (+ JFB)? Funkar det så att hela denna säkring löser ut även om det bara blir kortis/överbelastning på en fas i byggcentralen?

Ja, du har tolkat det helt rätt angående byggcentralen.
Som snaggletooth skrev ovan så kan du inte koppla mer än 2m 2.5mm-kabel från den centralen, och 1.5mm går nog inte alls. Du kanske borde montera in några B10 i din byggcentral.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.