D
Är fas resp. nolla definierade i det blåa 230V-uttaget (CEE 216) eller kan man inte lita på att fas alltid ligger på ett speciellt stift?

alltid på samma stift om det är kopplat rätt...

Man kan aldrig lita på något. Mät dig fram.

Det SKA vara ordning på nolla och fas i det uttaget men som alltid, elektriker är inte helt felfria.

Protte

Du ska inte tro att man kan vara säker på något när det gäller elinstallationer förutom att det brukar kännas när det blir fel.

Man bör kunna lita på det, det är vitsen med att dom är märkta invändigt men som alla säger, mät för säkerhets skull så..
Det är bara gud som vet och när man kan fråga honnom så är det definitivt för sent! :)

Jag håller med Mr.Ola.

//Patrik

I en enfashandske hade jag antagit att fas/nolla kan vara bytta. Om inte annat så finns det en och annan kabel med schuko->blå 16A och schuko går ju att nända hur som helst.

Frågan är när det spelar roll hur fas och nolla ligger. Nollan kan med fördel behandlas som en spänningssatt ledare.

Det är en annan sak med trefasuttagen. Där måste ju nollan ligga rätt.

• Gilla
azellen
  • Laddar…
Men det är ju som i en lampa att det är trevligare att veta, när glödknoppen gått sönder, att det är på framledaren och inte på returledaren som strömmen blivit bruten av strömbrytsren?! :) Ni vet då när glaset är paj och spetstången kommer fran och man med ett resolut grepp om ena kanten tvingar runt den späda metallen så att den deformeras till en oigenkännlig liten klump som sakta gängas ut ur E27'an!!

• Gilla
azellen
  • Laddar…
D
Min fråga var lite mer teoretisk och inte så att jag har någon blå handske nu som jag genast tänkte sätta fingret på nollan. Istället ville jag veta om man kunde använda den blå handsken i sådana fall då man vill ha en icke fast installation, men där applikationen ändå med fördel vet om den arbetar med fas eller nolla.

OK, då har vi fått lite mera fakta i ämnet, JA nollan har sin bestämda plats och ska alltid vara där. Jag låter monterar sådana för att jag måste hålla ordning på nollan i amerikansk utrustning och den blå går inte att vända som en schucko.

Protte

petersv skrev:
I en enfashandske hade jag antagit att fas/nolla kan vara bytta. Om inte annat så finns det en och annan kabel med schuko->blå 16A och schuko går ju att nända hur som helst.

Frågan är när det spelar roll hur fas och nolla ligger. Nollan kan med fördel behandlas som en spänningssatt ledare.

Det är en annan sak med trefasuttagen. Där måste ju nollan ligga rätt.
Vid tex Husvagnar/husbil eller båt. Om nollan leds in på inkommande fas, så kommer ju tex strömbrytare bryta nollan istället för fas. =Inge bra om man är där och pillar och tror att strömmen är bruten.

Fnularn skrev:
Vid tex Husvagnar/husbil eller båt. Om nollan leds in på inkommande fas, så kommer ju tex strömbrytare bryta nollan istället för fas. =Inge bra om man är där och pillar och tror att strömmen är bruten.

Man ska blockera /låsa säkringar/brytare vid arbete i en el-anläggning.

Mäta, och sedan jorda.... :)

i vanliga vita vägguttag ligger alltid fasen till vänster och nollan till höger (på dom uttagen jag monterat);)
hur andra gjort kan väl variera, men det är lättare att mäta om man vet vad som är vad....

Det blir knepigare att veta om uttaget sitter i tak :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.