Japp, detta är grundläggande.

Det där var väl ändå inget svar... Det jag undrade var HUR effekten i gnistbildningen i en kortslutning står i proportion till den inkopplade effekten på ledningen.

Eller menar du en gnistbildning vid dålig kontakt i en skarv på t ex ingående fas, då förstår jag ju självklart att effekten som utvecklas där inte kan bli större än den inkopplade förbrukaren.
Om du menar mellan fas och jord eller fas och nolla så fattar jag däremot inte hur den inkopplade effekten kan ha påverkan på effektutvecklingen i kortslutningen.

Dumma frågor kanske för en insatt, men jag lär mig på det iaf... :)

Japp denna gnistbildning uppstår vid dålig kontakt. Vid kortslutning löser säkringen därför hinner inte värme uppstå. Om du däremot till exempel får in fukt i ett uttag så att det går ström mellan fas och nolla har du ett problem som teoretiskt kan lindras med mindre säkringar mén detta är mycket mindre vanligt.
Går det ström mellan fas och jord löser JFB.

Hade inte riktigt tid att utveckla svaret igår men det fungerar nog ungefär som du tror fast jag tror också du överdriver "problemet" med att ha säkringar på 10 A, detta är standardstorlek idag.

Då var det som jag tänkte, tack för förklaringen. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.