Jag ville inte håna karln offentligt då jag tycker att han har gjort det strongt som vågat sig på en översättning, den finska måste vara bättre!

mr.Ola skrev:
Jag ville inte håna karln offentligt då jag tycker att han har gjort det strongt som vågat sig på en översättning, den finska måste vara bättre!
Jo, det är ju en sak, men att lägga ut hela sin livsbakgrund, med bilder också, på sin företagssida... Haha Ja, vad ska man säga... Finnar. :D

(Tack för att du länkade! Var kul.)
//Patrik

ja jukka är verkligen en speciell man verkar det som, jag kan bara inte låta bli att skratta åt detta:
Man kan döda själv eller andra person om man gör elektrikers jobb. Därför är viktigt att bara elektriker kopplar din el ledningen och el system. Jag har behörighet att göra den!
låter typ som om han har behörighet att döda... :D

sen stämmer ju inte riktigt detta:
● Bor du ett hus som är från 1950 eller 1960 talet med gammal elcentral och gammal el grejer? Dä måste byta alla elledningar och el-central och alla vägguttag och strömbrytare och el grejer! Alla elgrejer som är från 1950 eller 1960 talet är brinnarisk som måste byta!
är ju då elprylarna började bli säkra, 40-tal och äldre är dock brandfara om det inte är genomgånget..
● Behöver du golv värme? Då du kan ligga värmematta själv med en bruksanvisning, men termostat och el kan koppla bara elektriker!
sorry, men även förläggning av värmekabel är beh. krävande...

elmont skrev:
Ja, men vart är det som inte följer föreskrifterna, ok det är fult men ???????????????
Om man sätter så få klammer att kabeln knappt hänger uppe (t ex uppe till vänster om brytaren) så kan man väl diskutera om det faktiskt är en fast installation/förläggning? Och att använda en EKK som "anslutningskabel" är väl knappast tillåtet? Dvs den bryter mot en massa andra krav på en icke-fast installation.

Diskutera gärna, jag spånar bara fritt här.

lars_stefan_axelsson skrev:
Om man sätter så få klammer att kabeln knappt hänger uppe (t ex uppe till vänster om brytaren) så kan man väl diskutera om det faktiskt är en fast installation/förläggning? Och att använda en EKK som "anslutningskabel" är väl knappast tillåtet? Dvs den bryter mot en massa andra krav på en icke-fast installation.

Diskutera gärna, jag spånar bara fritt här.
Jag kanske missar något, men jag ser ingen EKK som fungerar som anslutningkabel.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag kanske missar något, men jag ser ingen EKK som fungerar som anslutningkabel.

//Patrik
Nej, det var jag som skrev illa. Jag menar bara att om det *inte* är en fast installation så måste det vara motsatsen. Och då är den olaglig då med, eftersom den i så fall är utförd med fel material på fel sätt. Man kan alltså inte komma undan med att hävda att det bara är en dåligt spikad skarvsladd mao. :)

Ja, att installationen inte är föreskriftsenligt utförd är väl konstaterat, och inte bara på ett sätt.
Hallå! Ingen som jobbar eller har kontakter inom Vattenfall här? Men det kanske känns skämmigt nu..:D

Finns det ingen här som jobbar som installatör på Vattenfall? :D

//Patrik

snaggletooth skrev:
Ja, att installationen inte är föreskriftsenligt utförd är väl konstaterat, och inte bara på ett sätt.
Hallå! Ingen som jobbar eller har kontakter inom Vattenfall här? Men det kanske känns skämmigt nu..:D
Jag jobbar på Vattenfall, men jag skämms inte. Förmodligen är det web-folket som har hittat en "bra" bild, att de inte har kompetens att bedömma hur en el-installation ser ut är inget märkligt. Men det är inte ett bra val av bild för det...

Bilden kanske är till för att man ska kontakta folk som kan el ? Borde ju ifs stå att bilden är ett exempel hur det ej ska se ut.

Jobbar med på vattenfall och tycker den anläggningen är otroligt fin mot vad man brukar se i stugorna ;-)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.