Jag ska tråda i åt elektrikern men vet inte hur långt jag ska låta trådändarna sticka ut ur dosorna, hur mycket vill man ha att jobba med så att säga.

Jag skulle gissa på ca 20 cm men är lite osäker på om det räcker.

En väldigt bra tumregel är en handlängd. Du tar alltså och greppar alla trådar med ena handen och sedan klipper av dem jämt.

//Patrik

Låte det gärna sticka ut lite mer än så, så kan elektrikern klippa ner det till ca en handlängd när han kopplar.

Precis, det är lätt för elektrikern att klippa av till önskad längd, men det blir naturligtvis omdragning m.m. om det blir för lite (alternativt kabelsträckare och svordomar)...:)

OK, då vet jag.

Tack för hjälpen alla som svarat.

Man kan ju undra vad det är för sorts elektriker som vill att nån annan ska dra in ledningarna. Jag har fullt upp med att koppla om nån av mina kompanjoner har draget i tråd och jag kommer efter och ska koppla. Hur ska det då vara om en amatör dragit i trådarna????
Är det nått jag inte vill att nån annan ska göra är det just tråddragningen.

elmont skrev:
Man kan ju undra vad det är för sorts elektriker som vill att nån annan ska dra in ledningarna. Jag har fullt upp med att koppla om nån av mina kompanjoner har draget i tråd och jag kommer efter och ska koppla. Hur ska det då vara om en amatör dragit i trådarna????
Är det nått jag inte vill att nån annan ska göra är det just tråddragningen.
Den tanken slog mig också.

//Patrik

en del klarar det galant och har förståelse för vilka trådar som ska dras och antalet, däremot kan en del som "kan allt" göra fel...samt en del som inte "kan nåt"-hur svårt kan det vara?

Som elmont säger; det kan vara svårt att koppla även om en annan elektriker dragit i trådarna, alla tänker inte likadant. "Själv är bäste dräng"...

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis har inte elfirman all rördragning i huvet utan det finns på en ritning och då är ju inte kopplingen några större problem. Självklart går det fortare om man nyss har dragit tråden då man inte behöver kolla vilket rör som går vart då man redan vet.

Och vart finns dom ritningar som man rakt av kan lägga rör efter? Jag tror aldrig jag sett en som är helt rätt.

Floppman skrev:
Som elmont säger; det kan vara svårt att koppla även om en annan elektriker dragit i trådarna, alla tänker inte likadant. "Själv är bäste dräng"...
Precis så slutsatsen måste ju bli att har du redan spikat VP-rören och dragit tråden så kan du lika gärna ta steget fullt ut och koppla själv också... ;) (Gör fö inte det om du är det minsta osäker. Den osäkre kan ju med fördel låta en vänligt sinnad elektriker kontrollera kopplingen innan locken läggs på).

elmont skrev:
Och vart finns dom ritningar som man rakt av kan lägga rör efter? Jag tror aldrig jag sett en som är helt rätt.
Dags att fixa till en som är rätt då. ;)
Har jag nu som byggare fått tillstånd av elektrikern att tråda och dra rör så har man troligen gått igenom hur rören ska dras. Är allt detta redan gjort innan elekrikern har sagt sitt så finns det stor risk att man tänkt olika och att det kommer kosta många extra kronor. Har själv letat rör och dosor i många timmar då Telefon va något som bara utfördes av Televerket men rören va dragna av elekriker. Så leta rör ochh dosor har tagit många timmar av mitt liv. ;)

Vi brukar rita upp en "skiss" innan vi sätter igång och när vi utfört arbetet reviderar vi "skissen" så att den stämmer. Ska man göra ritningen innan och slaviskt följa den hamnar man ofta i nån massiv träkonstruktion, nån "vägg" som bara är 18 mm tjock, nått utrymme mellan skåp och dörr som är under 5 cm, vägg som i verkligheten är en spalje, inredning ( typ fasta skåp, hällar mm) som flyttats, takluckor till vindsvåning i annat rum, annan dörrhängning, värmeanläggning flyttad mm. mm. mm.
Men det kräver att den som gör jobbet vet vad han sysslar med.
När jag jobbade för en av dom stora drakarna hade vi strikta order om att slaviskt följa ritningarna, då fick man många veckors extrajobb efter slutbesiktningen som dom (firman) tog hutlöst betalt för. Tyvärr är man nog lite för blödig för när jag/vi i dag gör arbeten efter färdiga handlingar "rättar" man felen innan man gör dom, men det blir ju inte vi som gör förtjänsten så man är väl lite korkad

Utan att vara elak så om man sen dragit trådarna så var är problemet med att koppla in dem i centralen med?

elmont>När kopplades en arkitekts hjärna upp till verkligheten senast? *ler lite*

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.