när jag gått elutbildningar så har jag fått lära mej att först mäta, sen bryta,låsa,mäta igen-men utbildarna kanske har fel?
jag tycker att chansen att instrumentet går sönder mellan jobben är större, det ligger i tex servicebilen...

Men iallafall FLUKE friskriver sig ju ifrån eventuella mätfel även på kalibrerade instrument med hänvisning till att instrumentet kan gå sönder och orsaka personskada! Och iallafall jag har då ett instrument, FLUKE 12 som gått sig paj utan att jag riktigt fått det att funka igen, så även om FLUKE är bra instrument så kan dom fela enl. mig!

pellefant skrev:
när jag gått elutbildningar så har jag fått lära mej att först mäta, sen bryta,låsa,mäta igen-men utbildarna kanske har fel?
jag tycker att chansen att instrumentet går sönder mellan jobben är större, det ligger i tex servicebilen...
Nej, i idealfallet så har de rätt.

Men världen är inte ideal. Och särskilt inte människorna i den.

Det är större skillnad på teori och praktik i praktiken än i teorin...

Så därför skall man inte insistera på ett beteende som kräver perfekta människor med perfekt beteende i alla lägen. Jämf att man t ex i sjukvården gått ifrån att insistera på korrekt handtvätt i alla lägen till förmån för handsprit.

Men eftersom frågan ligger nära mitt forskningsområde, och jag är ökänd för att entusiastiskt brista ut i föreläsningar om ämnet för alla som gör misstaget att väcka frågan, så kanske vi skall sluta där istället för att tråka hål i huvudet på alla inom hörhåll. :) Jag avslutar med ett kort: Fortsätt för all del att mäta före-under-efter om du orkar med det, men för att sammanfatta, viktigare än det är att kontrollera att instrumetet står i AC (om det finns två lägen och ingen varning) samt att röra ledningen på rätt sätt första gången, varje gång. Ju enklare instrument (robustare, enklare mera överblickbara felfall, alltså en enkel spänningsprovare istf FLUKE megamaximetersuperspecialen) desto bättre.

istället för att röra vid tråden så kan man jorda den innan man tar i den

pellefant skrev:
istället för att röra vid tråden så kan man jorda den innan man tar i den
Ja, fast då måste man ha något ställe att jorda *i* (inte alltid det finns lämpligt och tillgängligt) och man måste ha något att jorda *med* och det är inte alltid man har det heller. Och även när man gjort det så måste man ändå röra vid tråden 'första gången' (den jord man valt kanske flyter så då har man inte egentligen inte jordat) och då är det bra att göra det på rätt sätt. Man kan dock *alltid* röra tråden på rätt sätt för första gången man gör det, utan något krångel eller extra kostnad och med ganska ordentligt höjd säkerhet som följd (är man beredd kan man t ex bättre parera och undvika att falla, vilket ju är en vanlig olycksorsak vid strömgenomgång.) Men visst, det är en bra vana att lägga sig till med *utöver* korrekt första beröring.

Sedan så är det väl ändå inte så att det hjälper mot de svårare olyckorna eftersom dessa typiskt har ett element av att man slarvat med "lock-out, tag-out", dvs anläggningen blir helt plötsligt spänningsförande mitt under arbetet. Jag har *aldrig* sett lock-out göras av en elektriker i hemmiljö, men däremot hört många historier om elektriker i villamiljö som fått sig en sketen efter lunch eller med händerna mitt i dosan eftersom snickare/målare/andra har skruvat i en diazed som skulle varit ute. Och jag kan ärligt säga att vi konsekvent slarvade med det när jag var på industrin också. Min egen far gick på den minan redan på yrkesskolan, han stog med händerna bakom en central i färd med att koppla när en kamrat kopplade på strömmen... Den åkte av igen ganska fort, men det höll ändå på att vara försent.

de gånger jag inte haft phasen-pennan på mig och vill verifiera att jag bröt rätt gruppsäkring så tar jag en FK-stump och lägger mellan fas&nolla i den aktuella gruppen, det brukar jag göra alltid då jag är lite osäker, och ska man arbeta på en grupp så kan man ju kortsluta längre bak i ledningen i nån dosa eller så, då klarar man sig ju även om nån skulle slå till strömmen.
man kan t.ex. tillverka en egen kortslutare av en vanlig stickpropp där man byglar L&N och stoppar den i ett uttag i den aktuella gruppen, väldigt praktiskt då man inte vet om det är en blandad 3-fasgrupp man jobbar med, och bara skruvat ur en säkring, och en VVB slår till och ger backspänning, då klarar man sig även då..

Det är ett bra tips. På den tiden jag jobbade som elektriker så tog vi det ett steg längre och bröt även på det sättet (hade tom den specialgjorda stickprop du nämner)... Ja, vad kan jag säga till mitt försvar, yngre, dummare, och det var inte sällan 50m plus 7m stege till plattformen med centralen (med hundratals halvkasst uppmärkta grupper) och dessutom bråttom. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.