11 804 läst ·
18 svar
12k läst
18 svar
Olika spänning mellan faser
Jo och sen har du ju ett acceptabelt spänningsfall på upp till 4% så då är vi nere på en 198 V.. Men jag tror det är sällsynt med att spänningen skiljer särskilt mycket i sverige då nätet överlag är starkt, kanske lite sämre på glest bebyggda områden, men har man 207 V har nätägaren troligen dimensionerat kablar/linjer ganska felaktigt.
Men spänningen ligger väl så gott som alltid på minst 225 V vad jag har sett, sen är det i vissa fall uppemot en 240 V om det inte finns belastning, men det sjunker..
Men spänningen ligger väl så gott som alltid på minst 225 V vad jag har sett, sen är det i vissa fall uppemot en 240 V om det inte finns belastning, men det sjunker..
för flera år sedan hade jag en kund som hade problem med att fasspänningarna var olika, elbolaget ville inte erkänna att det var fel på nätet och skyllde på kundens installation, men dom kunde ändå inte stå för sina beskyllningar. elsäkerhetsverket hjälpte till och skrev brev till elbolaget om deras varierande fasspänningar med förklaringar till vadi problemet låg. elbolaget hänvisade till sitt "bör"!
Klicka här för att svara