3 175 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
dubbel brytare till en taklampa
Hejsan!
Strömbrytaren i mitt vardagsrum är an sån med dubbla brytare och i taket är det minst 4 olika kablar, så jag antar man kan tända/släcka två lampor separat. Min undran är hur man vet att taklampan man köper stöder dubbel brytare?
Strömbrytaren i mitt vardagsrum är an sån med dubbla brytare och i taket är det minst 4 olika kablar, så jag antar man kan tända/släcka två lampor separat. Min undran är hur man vet att taklampan man köper stöder dubbel brytare?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Finns det lampor med krontändning idag? Koppla lampan till den ena brytaren.
Protte
Protte
Antar att du menar att om du har en taklampa med t.ex. 6 glödlampor så ska du kunna tända t.ex. 3 på ena knappen och 3 på den andra..
Isåfall finns den infon nog med när du köper lampa.
Funktionen brukar ju finnas på takarmaturer med X antal glödlampor i.
Eller är det så att du har två upphängningar/kontakter på olika ställe i taket för lampor så att du ska kunna tända den ena på ena knappen och den andra på andra knappen?
Eller är det så att du har två upphängningar/kontakter på olika ställe i taket för lampor så att du ska kunna tända den ena på ena knappen och den andra på andra knappen?
Det är som i det första exmplet att jag vill släcka o tända olika lampor separat. tex 3+3 eller 2+4. Tittat lite på kartonger till olika lampor på byggvaruhus och där kan jag inte se nåt. man får nog helt enkelt ta ur lampan o titta hur många kablar där finns att koppla på, som nimhed sägerBenny_o_Lina skrev:Antar att du menar att om du har en taklampa med t.ex. 6 glödlampor så ska du kunna tända t.ex. 3 på ena knappen och 3 på den andra..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om det finns två separata tändningar på en ny lampa så är det väl förmodligen på kristallkronor i så fall.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Som jag skrev i inlågg 3, finns det armaturer med krontändning idag? Nja kanske. Förr var det hel och halvfart på belysningen men idag har vi dimmers. Tekniken går ju framåt ibland.androxe skrev:
Om du promt ska ha krontändning får du nog koppla om i armaturen.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Klicka här för att svara