Hallå!

En fråga angående både bälte och hängslen! ;)

Nämligen så att jag köpte en Ångdusch med lite lull lull i så som radio belysning etc som ska kopplas in på 230 v 16A så jag kommer att kast upp en ny kabel från centralen(Ekk-Light) 3G2.5 Anlslutningen i badrummet sker i en arbetsbrytare lika som används till tvättmaskiner.
Har i elcentralen en jordfelsbrytare på 0.030Amp samt så sitter det en jordfelsbrytare i (bakom) duschen som dock kan kopplas runt,ser dock inte någon anledning till varför man skulle göra det????

Nix. Den JFB som ligger "innan" kommer endå att lösa först vid fel.

mitt kinesbadkar hade en jfb på sladden, jag klippte bort den och anslöt karet fast, givetvis med jfb i centralen. sen mätte jag upp den bortklippta jfb och den var helt ok!

Är väl onödigt att ha en jfb inne i duscen eller i karet som löser ut med möbleringar och håravfall innan man hittat felet som följd.
Men om man bor i ett gammalt, eländigt hus på vischan så kan ju alternativet till denna jfb vara att installatören skiter i at montera någon vid central e dyl p.ga att de kostar 400 kr extra att köpa till!

Man kan ha lite andra roliga läckströmmar också som kan göra en JFB installation i en större och äldre installation till en riktigt skojig historia.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.