4 621 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
FR-N1XV-U/-R fast vit?
Sida 1 av 2
Skall gräva ner en kabel för belysning utomhus (5 lampor).
Problemet är att kabeln jag blivit hänvisad till är svart - då den kommer att komma upp ur backen och klamras mot mitt hus (som är vitt) så tycker jag inte att det kommer att bli så snyggt.
Finns det någon liknande kabel som är vit?
Problemet är att kabeln jag blivit hänvisad till är svart - då den kommer att komma upp ur backen och klamras mot mitt hus (som är vitt) så tycker jag inte att det kommer att bli så snyggt.
Finns det någon liknande kabel som är vit?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Vitt kabelskydd? Dra kabeln inomhus?
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Som sagt antingen sätta ett kabelskydd över och måla det vitt (de brukar vara av galvad plåt). Eller måla kabeln.
Om det bara är till några lampor så borde du kunna köra med EKLK istället, den måste då dras i rör eller slang där den är nedgrävd. EKLK är vit.
Om det bara är till några lampor så borde du kunna köra med EKLK istället, den måste då dras i rör eller slang där den är nedgrävd. EKLK är vit.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Kabelskydd som målas i husväggens färg smälter faktiskt in väldigt bra och blir ganska snyggt.
Och som "hempularen" skrev, EKLK.
//Patrik
Och som "hempularen" skrev, EKLK.
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
25mm vattenledningsslang går också bra
Skulle vit krympslang kunna vara nåt?
edit:
Jag kollade Elfa, den vita slang jag hittade där var svindyr, Svart PVC-krympslang fanns till OK pris. Jag vet inte annars var man ska kolla.
Även vit PVC-isolerslang skulle kanske kunna vara nåt, men risken att det ser skrynkligt ut finns ju.
edit:
Jag kollade Elfa, den vita slang jag hittade där var svindyr, Svart PVC-krympslang fanns till OK pris. Jag vet inte annars var man ska kolla.
Även vit PVC-isolerslang skulle kanske kunna vara nåt, men risken att det ser skrynkligt ut finns ju.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nu blir det typ femti meter kabel som skall ner i backen, men det motiverar inte EKLK samt slang. Tycker min elkille är lite för dyr (självfallet köper jag av han), men jag vill inte ha två artiklar som jag måste köpa för hans pris.