Skall gräva ner en kabel för belysning utomhus (5 lampor).
Problemet är att kabeln jag blivit hänvisad till är svart - då den kommer att komma upp ur backen och klamras mot mitt hus (som är vitt) så tycker jag inte att det kommer att bli så snyggt.

Finns det någon liknande kabel som är vit?

Vitt kabelskydd? Dra kabeln inomhus?

Protte

Måla kabeln?

Målad kabel blir väl alltid fult. Har ingen möjlighet att dra kabeln utomhus då den skall dras upp på vägg mot en kopplingsdosa som används för en annan belysning.

Som sagt antingen sätta ett kabelskydd över och måla det vitt (de brukar vara av galvad plåt). Eller måla kabeln.

Om det bara är till några lampor så borde du kunna köra med EKLK istället, den måste då dras i rör eller slang där den är nedgrävd. EKLK är vit.

Tänkte försöka skippa rör, för det är väl gula 50mm som man behöver? Tycker att priset på dem är lite väl högt.

Kabelskydd som målas i husväggens färg smälter faktiskt in väldigt bra och blir ganska snyggt.

Och som "hempularen" skrev, EKLK.

//Patrik

d-sajn skrev:
Tänkte försöka skippa rör, för det är väl gula 50mm som man behöver? Tycker att priset på dem är lite väl högt.

Kostar typ 2 kr per meter, men jag är lite osäker på var man kan köpa mindre än 50m

25mm vattenledningsslang går också bra

hempularen skrev:
Kostar typ 2 kr per meter, men jag är lite osäker på var man kan köpa mindre än 50m
Var köper du den då?

Finns i svart och gult vad jag har sett men annars kan du väl köra EKLK som föreslagits eller lägga den i en vit kabellist som skruvas på fasaden.

Mikael_L
Skulle vit krympslang kunna vara nåt?

edit:
Jag kollade Elfa, den vita slang jag hittade där var svindyr, Svart PVC-krympslang fanns till OK pris. Jag vet inte annars var man ska kolla.
Även vit PVC-isolerslang skulle kanske kunna vara nåt, men risken att det ser skrynkligt ut finns ju.

Redigerat:
Floppman skrev:
Var köper du den då?
Inser just att jag räknar som en kratta idag, lägg på en nolla.

hempularen skrev:
Kostar typ 20 kr per meter, men jag är lite osäker på var man kan köpa mindre än 50m
Går det inte att fråga den lokala elfirma om det går att köpa på metervara av dem?

//Patrik Hedlund

Nu blir det typ femti meter kabel som skall ner i backen, men det motiverar inte EKLK samt slang. Tycker min elkille är lite för dyr (självfallet köper jag av han), men jag vill inte ha två artiklar som jag måste köpa för hans pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.