5 430 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Kabeldimension till garaget
Sida 1 av 2
Är på gång att dra ut el i garaget, men är osäker på vad för dimension som behövs. Inget extraordinärt i garaget, blir väl som mest 3x10A och ett par 16A. Kabellängd ca 45 meter.
Det beror på vilken förimpedans du har.
Jag har transformatorn ca 100 meter bort och ändå är det max runt 40 meter jag dra 1,5 mm2 och avsäkra C10. (Med min förimpedans alltså)
Ligger du över gränsen blir det 4mm2 för 16A, och då kan du nästan lika gärna dra 6mm2, som är ett naturligt val för att framtidssäkra installationen, t.ex. framtida utbyggnad med undercentral.
Jag har transformatorn ca 100 meter bort och ändå är det max runt 40 meter jag dra 1,5 mm2 och avsäkra C10. (Med min förimpedans alltså)
Ligger du över gränsen blir det 4mm2 för 16A, och då kan du nästan lika gärna dra 6mm2, som är ett naturligt val för att framtidssäkra installationen, t.ex. framtida utbyggnad med undercentral.
Ingen aning vad förimpedansen är, hur kollar jag det? Elskåpet sitter 50 meter bort, transformatorn har jag aldrig sett.
Den ska din nätägare kunna ge dig uppgift om.
Deras uppgift är antagligen en beräknad, så vill man få en exakt uppgift eller slippa besvära nätägaren så går den att mäta upp med många installationstestare. Ett instrument som alla seriösa elektriker bör ha tillgång till.
Får du reda på din Zföre så kan säkert några här på forumet räka ut kabeldimensioner vs längder vs avsäking åt dig. (Bara knappa in uppgifterna i ett program).
Förutom Zföre så behövs uppgifter om längd och area på alla ledningar efter avlämningspunkten (normalt elmätaren).
Deras uppgift är antagligen en beräknad, så vill man få en exakt uppgift eller slippa besvära nätägaren så går den att mäta upp med många installationstestare. Ett instrument som alla seriösa elektriker bör ha tillgång till.
Får du reda på din Zföre så kan säkert några här på forumet räka ut kabeldimensioner vs längder vs avsäking åt dig. (Bara knappa in uppgifterna i ett program).
Förutom Zföre så behövs uppgifter om längd och area på alla ledningar efter avlämningspunkten (normalt elmätaren).
Ja på sätt och vis.ThomasLindgren skrev:
Uppgiften du får av nätägaren baseras på deras kunskap om impedansen på transformatorns sekundär och att dom vet längden och arean på ledningar fram till avlämningspunkten till ditt hus. Sen har givetvis inte nätägaren en susning om hur det ser ut efter det.
Varför detta är viktigt är att det finns ett krav på att om det blir en kortslutning till jord någonstans i din anläggning så måste säkringen gå inom en viss tid.
Ponera t.ex. att det blir kortslutning mellan fas och höljet på ett elelement eller en spis, då kommer det vara 115V spänning på höljet (hälften av fasspänningen) fram till dess säkringen går. Och 115V är faktiskt livsfarligt, men som regel inte dödande ifall det bara är en kort tid.
Men om det är väldigt långa och klena ledningar fram till prylen som det blir kortis i så blir kortslutningsströmmen mycket lägre och det tar rätt lång tid för säkringen att gå.
Så egentligen vill vi veta Z i din säkringscentral, och de uppgifter som behövs för att räkna ut detta är Z vid avlämningspunkten och hur lång ledning samt area därifrån fram till elcentralen. Utifrån detta kan vi sen beräkna vilken area och säkring som är kravet för en viss längd på ledning ifrån din säkringcentral. Och det var ju just detta du vill veta, hur kraftig area behöver du för 45 meter kabel, ifrån din elcentral till ditt garage.
Alla andra ledningar från din elcentral bryr vi oss inte om nu. Det får vi anta att elektrikern som gjorde elen i huset tänkte på då.
"Man måste veta X också, reaktansen på trafons sec.lindn. för att kunna beräkna Zför."
Förimpedansen ska anges på gruppförteckningen eller centralen enligt dagens
regler. Men det är extremt sällan man ser det.
Förimpedansen ska anges på gruppförteckningen eller centralen enligt dagens
regler. Men det är extremt sällan man ser det.
Redigerat:
Undercentral ska upp i garaget ja. Huvudsäkringen är 16A och där tänkte jag koppla in kabeln till garaget. Har JFB på hela husets el och tänkte ha en separat till garaget. Spelar det nån egentlig roll om jag kopplar till huvudsäkring eller gruppsäkring?Slugge skrev:
Är inget stort strömuttag, vägguttag till vanliga handverktyg, vedklyv, lysrör, utebelysning, ev motorvärmare.
Ja, det blir ju viss skillnad om du går efter huvudsäkring eller efter gruppsäkring det är ju detta kabeln dimensioneras efter. På egen grupp kan du kanske klara dig 4mm2 kabel, i gynnsamma fall kanske tom med 2,5, däremot efter huvudsäkring minst 6 mm2. Sen så får du ingen selektivitet på säkringarna heller vilket betyder att flera säkringar i rad kan gå samtidigt.
Men 6 mm2 5-ledare alltså exempelvis N1XV 5G6.
Men 6 mm2 5-ledare alltså exempelvis N1XV 5G6.
Jag håller med Slugge N1XV 5G6 blir bra i ditt fall, lägg den parallellt med din andra central antingen direkt från mätarskåp eller före huvudbrytare i centralen.
Flera säkringar efter varandra när du redan bara har 16A huvudsäkring blir som i många liknande fall meningslöst, särskilt vid dvärgbrytare.
Vad gäller utlösningsvillkor och Zför hade du klarat ca 500mΩ vid 2.5mm² om du tar 6mm² kan du ha ca 1100mΩ. Men om du sätter JFB i garaget som du säger utgör det inget problem.
Flera säkringar efter varandra när du redan bara har 16A huvudsäkring blir som i många liknande fall meningslöst, särskilt vid dvärgbrytare.
Vad gäller utlösningsvillkor och Zför hade du klarat ca 500mΩ vid 2.5mm² om du tar 6mm² kan du ha ca 1100mΩ. Men om du sätter JFB i garaget som du säger utgör det inget problem.
Jordkabel 4x6/6 50 m, kan det vara nåt att ha?
Den kabel vi nämnde ovan dvs N1XV 5G6 är en jordkabel av lite "modernare" sort, den du nämner antar jag är EKKJ 4x6/6 och är lika bra men är normalt lite dyrare. Får du tag i den billigt är det ju perfekt, de olika valen är helt likvärdiga tekniskt sett.