1 960 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Lampa i badrum
Skulle vilja höja trivseln i mitt badrum och funderar på att koppla in en vanlig bordslampa på en hylla med hjälp av en indragen jordad skarvsladd utan jordfelsbrytare. Lampan skulle vara ungefär 1.5 meter ifrån både duschkabin och handfat. Vet att det inte är tillåtet rent juridiskt men kan inte se någon fara i det och funderar därför på att göra det i alla fall. Bordslampan kommer att ha ett rejält ytterhölje. Ska jag släppa tanken direkt eller finns det viss acceptans för något sådant på byggahus.se?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag skulle inte göra det i alla fall. Speciellt när det inte finns JFB.
Jag har även för mig att man inte får dra in en skarvsladd i ett badrum, dessutom är det förbud mot att installera ett vanligt vägguttag vid golvet. Kommer skarvsladden ligga på golvet?
//Patrik
Jag har även för mig att man inte får dra in en skarvsladd i ett badrum, dessutom är det förbud mot att installera ett vanligt vägguttag vid golvet. Kommer skarvsladden ligga på golvet?
//Patrik
Redigerat:
Detta låter som en bristfällig lösning.
speciellt när inte en jordfelsbrytare är installerad, det ska även vara rätt kapslingsklass på armaturen beroende på vilken zon den ska placeras i. Så skarvsladd är inte att rekomendera i ett badrum iheller.
Fast installerad armatur är att rekomendera, eller ett vägguttag med rätt kapslingsklass och placering som du sedan ansluter din lampa till.
speciellt när inte en jordfelsbrytare är installerad, det ska även vara rätt kapslingsklass på armaturen beroende på vilken zon den ska placeras i. Så skarvsladd är inte att rekomendera i ett badrum iheller.
Fast installerad armatur är att rekomendera, eller ett vägguttag med rätt kapslingsklass och placering som du sedan ansluter din lampa till.
Du kommer då ut till område 3. och då är fast installation av ljusarmatur IP21. Och för infällt uttag med jordfelsbrytare på 30mA IP21. Men skulle avråda dig från att dra in en skravsladd. Försök istället fixa in en fast installerad armatur som har rätt IP-klass och enligt nya Installationsreglerna så ska om jag inte minns helt fel allt i badrum gå över jordfelsbrytare om man bygger om eller bygger nytt.
Det brukar inte vara nått problem att dra in en fas till badrumsskåpet och då får du ström på uttaget hela tiden. Men sladdanslutna bordslampor i badrum tycker även jag att man ska avstå från, allt löst faller förr eller senare ner på golvet och kan då gå sönder. Är olyckan då framme så kan det lätt hända en olycka, för även JFB går ibland sönder och då står du där utan det skydd som du tror att du har.
Det verkar som om din lampa har ett jordfel då :eek: Vilken tur då att du inte drog in förlängningskabel, jordfelsbrytaren sitter ju där för din (och andras) säkerhet och när den löser då ska man dra öronen åt sig och göra en felsökning först innan man förutsätter att jordfelsbrytaren är trasig.Danne_83 skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tror att du nu läste lika som jag gjorde. "Elmont" läste nog rätt.snaggletooth skrev:
//Patrik
Klicka här för att svara