En bekant erbjöd mig en rätt rejäl utomhuslykta, av typ "vägbelysning" (fast inte exakt en sån som på gatorna, tror jag) efter att jag hade sagt att jag ville skaffa en.
Jag har inte sett den själv. Jag vill i så fall ha lågenergilampa i den, men han började snacka om att där satt något som tände lampan långsamt så att den inte bara smällde igång direkt, på något sätt. Och att jag kanske måste koppla förbi den för att kunna ha lågenergilampa i.
Jag vet inte riktigt vad han menar. Vad kan det vara? Stämmer det att jag kanske måste få någonting omkopplat då, för att kunna ha lågenerilampa i?
Hur brukar sånt fungera? Jag vet inte alls vad han kan ha menat.

Det är kanske en kvicksilverarmatur han har? Det är en väldigt vanlig typ av vägbelysning. I så fall krävs lite modifieringar om du ska ha en vanlig lågenergilampa i den, koppla bort reaktorn och ev. byte av lampsockel.

Den här reaktorn, är det något som man bara kan ta bort, då? Och byta eller skarva trådarna, för att på så sätt sätta spänning direkt till lampsockeln? Är det typ en sån klump som kan sitta i en lysrörsarmatur; rektangulär sak med två anslutningar på varje kortsida?

OM det är en armatur för 125W kvicksilver så tror jag inte att reaktorn har så stor inverkan på en 11W lågenergi, troligen så går det rakt av. Funkar det inte så tar man bort reaktorn och kopplar förbi den

MEN varför sätta upp ett sånt åbäke till armatur med en LE lampa i, kommer att se ut som om något är trasigt (lite ljus)

Protte

För att bekräfta intrycket att allt på gården verkligen är trasigt, naturligtvis. Passar bra ihop med lite skrotbilar.

Nej, men blir det så? Jag inbillade mig att en lågenergi skulle kunna lysa lika mycket men kosta mindre, bara.

Men jag fattar väl rätt om jag säger att en vanlig lågenergilampa bara ska ha 230V på sig direkt, utan någon apparat "mellan matningen och sockeln"?

Reaktorn begränsar strömmen (om det är under tändfasen) så att lampan inte går sönder.

Kvicksilver är bland de mest effektiva (finns ännu bättre) ljuskällorna vi har. LE ligger lite efter. Kvicksilver har dock ett tråkigt ljus och tar tid på sig att starta.

Byter du från 125W Kvicksilver till 11W LE så kommer du att märka en markant skillnad, men prova, det är aldrig för sent att ge upp.

Protte

jag skulle stoppat i en 110w natrium-lampa med intern tändapparat, finns på t.ex. Nima, och lyser bra mycket mer än kvicksilver, samt är en ersättare för den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.