Nej materialet i pottan har inget med spänningen att göra. Vissa tillverkare hävdar att plast är bättre andra att dte måste vara plåt. Det finns tom. lådor gjorda av papp.

Jag har inga betänkligheter att köpa skyddsburk av plast när den kommer från en seriös tillverkare (Och lumiance har jag uppfattat som känd och seriös, hoppas jag har rätt).

Men det stämmer att 230V lampor alstrar mer värme. Just frågan om vad som alstrar mest värme är en liten vetenskap. Störst vinst gör man om man köper lampor med Al. reflektor, de skickar den mesta värmen frammåt nedåt. S.k "kalljuslampor" (coolbeam) har ett förädiskt namn, de är inte alls kalla, de skickar värmen uppåt. Namnet betyder att de inte värmer upp det belysta objektet, värmn hammnar istället bakom armaturen. Det uppnår de genom att ha en reflektor (inbyggd i glödlampan) som inte reflekterar värmestrålning, så den går rakt igenom reflektorn och hamnar i taket.

Måste man ha skyddsburk eller räcker det att man ser till att det är 300*300mm öppet runt om lampan?

Säkert jättedum fråga men kopplar man då bara ett 12V system så man kan använda den vanliga lysknappen som vi har idag eller kopplar man det in på en helt egen?

Den här lampan är den som kräver minst säkerhetsavstånd bakom spoten. Tänkte den kunde vara ett alternativ OM det nu inte går att såga ur nå extra utrymme i taket. Eller är det ett skitmärke?

http://www.lampgallerian.se/?id=1781

Hoppas det inte är allt för mkt bök att sätta in spottar just när det gäller att dra elen för då lär svärfar va på dåligt humör hela dagen.

Just nu står det mellan lumiance och jupiter, svårt att välja. (Om vi kan få utrymme till dem)

/Kristina

Hide A Lite möbelspottarna klarar sig på runt 25 mm vid 20W men jag ska inte säga nått om ljusbilden på dem ännu. Kanske nästa vecka (har beställt tre till ett litet projekt)

Var inne på en lampaffär idag och en i personalen sa att hidealite inte passade som ensam takbelysning, den lyste alldeles för svagt. Sen om det stämmer det vet jag inte.

Svärfar vägrar iaf sätta in downlights (kunde han ju sagt tidigare när vi diskuterat belysning) så det kommer istället bli vita spotlights på en 2-2.5m lång skena. Av märket Cato. Är helt nytt på skena m transformator, finns nu färdiga spotskenor m 3-5spotar men gillar inte riktigt klumpen där elen sitter då den är så stor så det kmr bli skenan med transformator + lampa ovanför köksbordet.

Orkar inte tjafsa så särför ger jag med mig och eftersom vi har spån fulla väggarna lär vi ha det i taket åxå som isolering så då det blir inte att såga ur innertaket för skyddsburkar. Downlights är dock det jag helst vill ha men det blir säkert bra i slutändan ändå m spotlights.

Så det jag söker nu är en bra bänkbelysning med eluttag men det är nästan omöjligt att hitta på internet, vill ha som Osrams Halonestra men den är för tjock så den sticker nedanför listen med 1cm. Får åka in till Umeå igen på mån och se vad jag kan hitta.

Tack alla ni som försökt hjälpa mig i sökandet efter de rätta downlightsen.

/Kristina

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.