Förutom kabel, vad mer kommer att installeras runt poolen? Det ställs högre krav på elmaterial närmare än 2.5 meter från poolkanten (eller var det 3.5m?)

lizaj skrev:
Men, betyder inte tillägget Light (EKK-Light) att den tål solljus? Jag trodde det var så det funkade.
Nej, det är inte "light" i betydelsen ljus utan "lättare, inte så kraftigt" utförande. Dvs mantelisolering och utfyllnad är lite tunnare och kabelns diameter blir lite mindre än EKK. I början när den introducerades var inte alla fabrikat UV-stabiliserade, men som sagts tidigare är numera alla välrenommerade fabrikanters EKK-light sådana. Det hindrar inte att tex Ericsson gör det extra tydligt genom att tillägga NordicDesign till beteckningen som tecken på UV-beständighet.

I riktigt utsatta lägen gäller svart PVC som i EKKJ eller N1XV mantlar om det ska hålla "länge", samma med buntband.

Tec Con's EKK-Light tror jag inte är UV-beständig, och den är väl inte direkt billig. Som jag förstått det så var ingen EKK-Light (Draka/Reka w/e) UV-beständig för inte allt för länge sedan. Och även idag är Drakas "UV-skyddad för nordiskt klimat", alltså inte fullt UV-beständig som 'riktiga' utomhuskablar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.