En kompis föräldrar ringde mig nyss och sa att de hade elproblem och undrade om jag visste råd... det var så att vissa grupper i deras hus funkade inte. T.ex. kylskåpet, bel. och VU i vardagsrum, bel. i hall på ovanvåningen och några uttag i två sovrum var döda. Köksspisen fungerade.

Efter att jag frågat olika saker så fick jag reda på att de hade bytt alla säkringar i centralen, bytt huvudsäkringar och någon JFB hade inte löst. Jag sa att det lät lite som att en fas hade försvunnit eftersom att olika saker runt om i huset hade slutat fungera, men eftersom att alla huvudsäkringar var hela och spisen fungerade så lät det ju mindre troligt...
De hade ingen spänningsprovare så det kunde inte mäta sig till om de hade alla faser fram till huset, så jag sa åt dem att kanske fråga någon granne om de hade något liknande fel, utifall det berodde på elleverantören. Efter det så har jag inte hört av dem igen.

Men i alla fall, då har jag tre frågor:

1. En vanlig spis, ca. 5-6 år gammal, kan det tänkas att den är kopplad tvåfas? Nää, eller?
Annars, kan man undgå att märka att en spis inte har alla tre faser om man lagar lite mat på den?

2. Hur stor sannolikhet är det egentligen för att elleverantören skulle ha något fel, tror ni?

3. Ideér på vad det kan vara?

//Patrik

Redigerat:
Är också bara lärling men har varit för att en säkring gått för el leverantören men då var det mer så att allt fungerade men gick på halvfart,alla lampor i huset lyste svagt och spisen blev inte varm.

Mikael_L
Vissa spisar kan väl vara kopplade tvåfas 400V, eller ... :confused:

Det är nog ganska vanligt med 2 fasinkoppling.

Det var en tråd här för bara några veckor sedan med liknande, då hade en fas försvunnit i stolpen.

Ja, för i såfall så är det ju större chans att det faktiskt är en fas som förvunnit...
Plus att de hade inte behövt märkt något märkligt som t.ex. att kökslampan tänds när de drar på spisen om det bara är två faser till spisen.

//Patrik

En fas kan vara borta av lite olika anledningar, gången säkring i nätagarens servis, brunnen brytare i mätarskåp eller central, bränd passdel, bränd propphuv, vanlig hederlig glappkontakt nånannanstans osv. Behöver inte ens vara en "hel fas" borta, glapp i en skena kan släcka delar av centralen. På't me spänningsprovaren.

Fotografen skrev:
En fas kan vara borta av lite olika anledningar, gången säkring i nätagarens servis, brunnen brytare i mätarskåp eller central, bränd passdel, bränd propphuv, vanlig hederlig glappkontakt nånannanstans osv. Behöver inte ens vara en "hel fas" borta, glapp i en skena kan släcka delar av centralen. På't me spänningsprovaren.
Okej, jag funderade lite grann på glappkontakt någonstans men kom inte på hur det skulle kunna släcka olika grupper så jag avfärdade den idén. Men då vet man att det kan vara något sånt. Då är det ju bara att råda dem att ringa en lokal elektriker, i såfall.

//Patrik

Jag ringde nu och kollade om något hänt och Fortum hade varit ut till dem och kollat och de hade upptäckt just det att någon kabel hade brunnit av eller dyl.
Då hade det väl förmodligen varit glapp i någon skruvanslutning, antar jag.

//Patrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.