Hej!

har en gammal inbyggnadsugn som drivs på 2x10A kopplat via kopplingsdosa.
Kopplat via 4 ledare. 2 fas plus nolla och jord.
Alla nya ugnar verka ha 1x16A med stickkontakt.
Är det ett vanligt Jordat uttag då eller finns det speciella för denna typ av installationer eller skall jag klippa stickkontakten och använda kopplingsdosa?
Gäller garantin om man klipper stickkontakt?
Jag skall dra om kabeln nu från 4st 1,5 mm2 till 3st 2,5mm2 fas, nolla, jord
Önskar råd från er på en sådan installation.

Dra om ledningarna och sätt ett vanligt uttag som är godkänt för 16 A (dom flesta är i dag godkända för 16 A, men det står på uttaget).

Kanon! Jag hittade vägguttag utanpåliggande där det stod 10/16A varför står det så på dem?

Tagg skrev:
Kanon! Jag hittade vägguttag utanpåliggande där det stod 10/16A varför står det så på dem?
för att de är godkända för både ock.. egentligen dumt att dom skriver så, det hade ju räckt att skriva 16/250, vilket då innebär att 16 är den högsta strömstyrkan det är godkänt för, och 250 är den högsta spänningen som får förekomma.

Tagg skrev:
Det är en gammal kvarleva från förr då det även fanns likström i allmändistributionen.
Fanns kvar längre i SCHUKO-land (Tyskland) än här, därför finns den märkningen även på moderna uttag och stickproppar.
Men det blir vanligare att de är märkta 16A/250V AC numera.
Finns dubbel angiven ström gäller alltså den lägre för DC och den högre för AC.

Slut från sektionen för onödigt vetande.:)

Jag har ett liknande dilemma. Dvs köpt ny ugn med 16A-anslutning och skall byta ut befintlig ugn som är ansluten på 10A enfas idag.

Mitt problem (om det är något problem?) är att huvudsäkringen är på 16 A. Måste huvudsäkringen höjas för att klara lasten från den nya ugnen?

/urbwi

Jag är inte hundra men nästan, du behöver inte höja huvudsäkringen, rätta mig om jag har fel.

Nej man behöver inte höja huvudsäkringen men det kan ju vara kul om man kan använda belysningen mm. på samma gång som man steker i ugnen

Ugnarna brukar väl ligga på strax över 13A. I så fall har du lite marginal till huvudsäkringen.
Kolla:
Effekten (W) / 230 = Strömförbrukning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.