3 707 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
ny inbyggnadsugn 1 fas 16A
Hej!
har en gammal inbyggnadsugn som drivs på 2x10A kopplat via kopplingsdosa.
Kopplat via 4 ledare. 2 fas plus nolla och jord.
Alla nya ugnar verka ha 1x16A med stickkontakt.
Är det ett vanligt Jordat uttag då eller finns det speciella för denna typ av installationer eller skall jag klippa stickkontakten och använda kopplingsdosa?
Gäller garantin om man klipper stickkontakt?
Jag skall dra om kabeln nu från 4st 1,5 mm2 till 3st 2,5mm2 fas, nolla, jord
Önskar råd från er på en sådan installation.
har en gammal inbyggnadsugn som drivs på 2x10A kopplat via kopplingsdosa.
Kopplat via 4 ledare. 2 fas plus nolla och jord.
Alla nya ugnar verka ha 1x16A med stickkontakt.
Är det ett vanligt Jordat uttag då eller finns det speciella för denna typ av installationer eller skall jag klippa stickkontakten och använda kopplingsdosa?
Gäller garantin om man klipper stickkontakt?
Jag skall dra om kabeln nu från 4st 1,5 mm2 till 3st 2,5mm2 fas, nolla, jord
Önskar råd från er på en sådan installation.
för att de är godkända för både ock.. egentligen dumt att dom skriver så, det hade ju räckt att skriva 16/250, vilket då innebär att 16 är den högsta strömstyrkan det är godkänt för, och 250 är den högsta spänningen som får förekomma.Tagg skrev:
Det är en gammal kvarleva från förr då det även fanns likström i allmändistributionen.Tagg skrev:
Fanns kvar längre i SCHUKO-land (Tyskland) än här, därför finns den märkningen även på moderna uttag och stickproppar.
Men det blir vanligare att de är märkta 16A/250V AC numera.
Finns dubbel angiven ström gäller alltså den lägre för DC och den högre för AC.
Slut från sektionen för onödigt vetande.
Jag har ett liknande dilemma. Dvs köpt ny ugn med 16A-anslutning och skall byta ut befintlig ugn som är ansluten på 10A enfas idag.
Mitt problem (om det är något problem?) är att huvudsäkringen är på 16 A. Måste huvudsäkringen höjas för att klara lasten från den nya ugnen?
/urbwi
Mitt problem (om det är något problem?) är att huvudsäkringen är på 16 A. Måste huvudsäkringen höjas för att klara lasten från den nya ugnen?
/urbwi
Klicka här för att svara