3 632 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Tips på 230V IP65-spot/dowlight?
Jag har kollat runt både här och i Badrum, men inte kommit så nära lösningen...
Det är snart dags att sätta in spottar i vårt nyrenoverade badrum och även om vi formellt bara behöver IP44 så vill jag ha IP65 i duschen. Men jag hittar inte så många 230V-spottar att välja på...
Alla tips mottages tacksamt! Och lite name dropping är OK - Googla kan jag göra själv...
Det är snart dags att sätta in spottar i vårt nyrenoverade badrum och även om vi formellt bara behöver IP44 så vill jag ha IP65 i duschen. Men jag hittar inte så många 230V-spottar att välja på...
Alla tips mottages tacksamt! Och lite name dropping är OK - Googla kan jag göra själv...
Hide-a-lite kollade jag först (har alla andra spottar därifrån) och de har en modell som kan funka, 6600RF.
Vinga har ett par modeller, men tyvärr alldeles för stora för att få plats.
Grejen är att jag var helt inne på IP44 och där är urvalet betydligt större. 230V är framdraget, burkar på plats och taket gipsat. Och då kommer jag fram till att IP65 nog ändå känns bättre...
Vad är alternativet? Lägga upp 12 V-trafo i en av burkarna?
Vinga har ett par modeller, men tyvärr alldeles för stora för att få plats.
Grejen är att jag var helt inne på IP44 och där är urvalet betydligt större. 230V är framdraget, burkar på plats och taket gipsat. Och då kommer jag fram till att IP65 nog ändå känns bättre...
Vad är alternativet? Lägga upp 12 V-trafo i en av burkarna?
Nä, så hemskt nära är det inte. Det är uppe i taket (230 cm) så i praktiken är det minst 40 cm ned till duschmunstycket, som dessutom strilar bort från lampan.
Men visst, 12 V hade kanske inte varit fel.
Det blir två Hide-a-Lite 6600V.
Men visst, 12 V hade kanske inte varit fel.
Det blir två Hide-a-Lite 6600V.
Varför vill du ha IP65? Finns inget krav på högre IP-klass än IP44 för montage enligt din beskrivning. Utbudet är dessutom enormt mycket större bland IP44 och inomhus rekommenderar jag i princip aldrig 230V spotlights.
Det fungerar alldeles utmärkt att installera dimmer på 12V halogenbelysning. Inomhus vill jag påstå att i princip alla anläggningar är utförda på detta sätt då ekonomin och ljuset från 12V ljuskällor är bättre. Numer finns det dessutom trafos som är godkända för upp till 20 m ledningslängd på sekundärsidan (standard 2 m.) Den enda nackdelen med 12V installation som jag ser det är att det krävs trafo.
De miljöer där jag väljer att installera 230V spottar istället för 12V är utomhus i exempelvis underspikningar där ledningslängderna mellan armaturerna lätt blir långa och där man får problem att placera trafon på ett vettigt sätt. Sen är oftast intre kravet på ett "gnistrande ljus" detsamma utomhus som inne i köket eller badrummet där man vill framhäva ytskikten och detaljerna.
De miljöer där jag väljer att installera 230V spottar istället för 12V är utomhus i exempelvis underspikningar där ledningslängderna mellan armaturerna lätt blir långa och där man får problem att placera trafon på ett vettigt sätt. Sen är oftast intre kravet på ett "gnistrande ljus" detsamma utomhus som inne i köket eller badrummet där man vill framhäva ytskikten och detaljerna.
Klicka här för att svara