Jag håller på att skapa mig en egen överbelysning till mitt badrumsskåp.
Därmed uppstår frågan om vad det ska vara för IP klass på 12V spotlights som sitter på badrumsskåpet.

Jag kommer alltså att göra en platta av ett 29 cm hyllplan som ska sticka ut framför skåpet och där kommer jag att sätta 3 spotlights. Det blir väl minst 80 cm ovanför handfatet som spotlightsen hamnar

Med 12 volts spottar är det bara värmeutvecklingen som kan bli ett problem inte IP klassen. Däremot "trafon", den brukar sitta infälld i "hyllplanet" med ett lock över med silikon tätning, skruvat mot "hyllplanet"

Tack. Då vart det ju nästan enkelt tror jag ;)

Antingen gör jag samma sak och gör ett litet fack längt bak på hyllan, dvs över det befintliga skåpet och lägger trafon där eller så skaffar jag en dostrafo och stoppar den i apparatdosan i väggen.
Kylningen borde väl iofs bli något bättre med en liggande under ett tunt lock.
De där tunna eluttagen de har, de finns väl inte lösa?

elmont skrev:
Med 12 volts spottar är det bara värmeutvecklingen som kan bli ett problem inte IP klassen. Däremot "trafon", den brukar sitta infälld i "hyllplanet" med ett lock över med silikon tätning, skruvat mot "hyllplanet"
Nja, så enkelt är det inte. Enligt gällande föreskrifter ska armaturer som installeras i område 1 i badrum ha IP44 som kapslingsklass. Om armaturen är i 12V utförande eller 230V utförande spelar ingen roll. För att armaturen skall få klassas som IP44 krävs det, efter 1 oktober 2008, att den är försedd med ett täckglas som förhindrar att glas från ljuskällan faller ner om den fysiskt skulle gå sönder.

I område 2, vilket jag tolkar att tvättstället är inom, så gäller IP21. Med andra ord i princip vilken armatur som helst.

Så du kom till ett annat resultat än det jag gjorde?

Ja. Kravet på kapslingsklassen i område 2 är IP21. En trafo som den är klarar kravet utan ett lock över med silikontätning, skruvat mot "hyllplanet."

Jag råder dig att titta på en belysning som sitter fabriksmonterad på motsvarande inredning och se hur dom har löst "problemet".

mats_o skrev:
Jag håller på att skapa mig en egen överbelysning till mitt badrumsskåp.
Därmed uppstår frågan om vad det ska vara för IP klass på 12V spotlights som sitter på badrumsskåpet.

Jag kommer alltså att göra en platta av ett 29 cm hyllplan som ska sticka ut framför skåpet och där kommer jag att sätta 3 spotlights. Det blir väl minst 80 cm ovanför handfatet som spotlightsen hamnar
Svaret på den konkreta frågan är:

Kravet på kapslingsklassen för armaturer som sitter i badrumsskåpet i område 2 är IP21. Kravet på kapslingsklassen på elmateriel installerat i område 2 är IP21. En trafo med dragavlastning på primär och sekundärsidan, fast monterad på skåpet uppfyller kravet IP21. Jag förstår inte vad syftet med ett lock på trafon med en silikontätning ska vara bra för. Finns det ett problem?

Redigerat:
Blev tre Hide a lite 1204 plus just en dostrafo

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.