N1XV 4X16 mm2 säkrad 35A, Lmax 428m vid Zför 10mOhm

AXKJ 4x50/29 säkrad 50 A, Lmax 523m vid Zför 50mOhm.

Litet elverk?

Mikael_L
Ja precis det jag ville komma fram till:

Urmet skrev:
N1XV 4X16 mm2 säkrad 35A, Lmax 428m vid Zför 10mOhm
Ett Zför på 10mohm är extremt bra, återfinns på industrier nära en stor transformator. TS har antagligen minst 10ggr sämre.

Men vänta lite nu, om TS avsäkrar 16 eller 20A, då blir det lite bättre väl?

Vad blir det för spänningsfall vid 500m 16A och t.ex. 16mm2 eller 10mm2 ?

Ska du bygga hus där sen eller? Och använda denna kabel till huset? Är det från ett mätarskåp nära eller långt från en trafo? Ett ex: Om centralen vid början av kabeln har en Zför på säg 300mΩ, för att få en någorlunda Zför runt 1Ω i slutänden bör du ha åtminstone 50mm² koppar. Men lite mer bakgrundsinfo skulle inte skada.

Är det tänkt som provisorisk installation eller.. Med tanke på vilket jobb som läggs ner gissar jag att det är permanent.
Min rekommendation till dig är att du anlitar fackman till detta, det som kommer hända när du väljer för klen kabeldimension är 1. Säkringarna blir satta ur spel, de kommer inte lösa ut fastän att du kapar kabeln med spänning på exempelvis, det andra är spänningsfallet blir så stort att det inte kommer orka driva de maskiner du tänkt.

Redigerat:
Tackar för de svar jag fått! Tanken är att kabel skall kopplas till en portabel "byggcentral" som man kan koppla typ kyl och frys samt ev. kaffe bryggare i första hand. Sen vid behov kunna koppla diverse elverktyg typ sticksåg borrmaskin osv. Men tanken är alltså att när man åker från platsen så är det enda som kommer vara inkopplat är kyl/frys. Tanken är inte att "en massa" watt ska stå och gå...

Du kan ju lägga kabeln över en jordfelsbrytare så behöver du inte oroa dig över utlösninsvillkoret. Jordfelsbrytaren fungerar då som kortslutningsskydd (30 eller 300mA kortslutningsström lär där kunna bli längst ute iaf.)
Säkringarna fungerar som överlastskydd i vanlig ordning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.