Här i undertaket ska det monteras 4 st spotlights. I elaffären sa dom att Vinga Vision Plate (http://www.vingaljus.se/pdfgen/index.php?enummer=7467406) 12v kunde monteras i apparatdosor där. Mina frågor är :
1 Hur sänker jag lättast in 4 st apparatdosor här i taket utan att riva det.?
2 Hur löser jag kabeldragningen mellan dosorna?
3 Ska man ta strömmen till transfon från befinliga kablarna som sticker ut från väggen från vägglampan, eller placera den i garaget.
4 Tips på någon annan spotlight, dock 4 st..
Tack på förhand.
1 Hur sänker jag lättast in 4 st apparatdosor här i taket utan att riva det.?
2 Hur löser jag kabeldragningen mellan dosorna?
3 Ska man ta strömmen till transfon från befinliga kablarna som sticker ut från väggen från vägglampan, eller placera den i garaget.
4 Tips på någon annan spotlight, dock 4 st..
Tack på förhand.
Den armaturen du länkar till är inte gjord för utomhusbruk, den här är däremot det:
http://weblink.solar.se/SGS/Catalog/Public/ShowFile.aspx?file=\SE\DownlightDL39.pdf
1. Du får väl provborra ett hål och se hur det ser ut.
2. Brukar inte vara några problem att lirka fram trådarna.
3. Kan du sätta trafon på ett åtkomligt ställe är det ju en fördel.
http://weblink.solar.se/SGS/Catalog/Public/ShowFile.aspx?file=\SE\DownlightDL39.pdf
1. Du får väl provborra ett hål och se hur det ser ut.
2. Brukar inte vara några problem att lirka fram trådarna.
3. Kan du sätta trafon på ett åtkomligt ställe är det ju en fördel.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Om du kör med ROT dosor så kan du stoppa in dem i hål du sågar med dosfräs. Dosorna har "vingar" som fälls ut när du börjar skruva.
Sedan få du försöka lirka fram VP rör eller flexslang mellan hålen.
Transformatorn bör troligen inte utsättas för utomhustemperatur (fast kan inte påstå att jag vet det). Samtidigt så har de flesta transformatorer en gräns på max 2m kabel mellan transformator och armatur. Blir det längre så får du välja tranformator lite mera nogrant (och dyrare).
Sedan få du försöka lirka fram VP rör eller flexslang mellan hålen.
Transformatorn bör troligen inte utsättas för utomhustemperatur (fast kan inte påstå att jag vet det). Samtidigt så har de flesta transformatorer en gräns på max 2m kabel mellan transformator och armatur. Blir det längre så får du välja tranformator lite mera nogrant (och dyrare).
Oj.. tack för snabba svar. Har ni något bra trix på hur man ska trixa in röret/slangen in mellan hålen så den inte fastnar i isoleringen. Ringde killen i butiken om spottarna jag länkade till. Han sade att man måste köpa till ett skyddsglas till varje spot så blir det klassad IP44 och kan användas utomhus och att det fanns fina lådor som döljer transformatorn. Det fick dock vara max 2m kabel mellan första spotten o transfon.
mellan dom resterade 3 spottarna var det 1.5 m max....... Nu sa han att man inte behöver VP-rör eller flexslang mellan dosorna. Det räckte att lirka fram kabeln mellan dosorna och låta den ligga mellan råspånt och isolering...hmmm???
Ja, det är en SELV-krets och då behövs ingen extra isolering på trådarna som medföljer spottarna, men det kan ibland vara mer praktiskt att dra dem i rör eller slang.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det där med 1,5 m mellan de efterföljaqnde spottarna misstänker jag är fel. Det är inte omöjligt att det är specat så från tillverkaren, men osannolikt.
Men den får inte monteras i isolerade tak............snaggletooth skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag anta att du syftar på Vinga lampan? Den fick man väl inte ha utomhus? Den andra som länkats till här får inte sättas i isolerade tak, där skall dessutom vara säkerhetsavstånd till den burk som omger den.
Redigerat:
Ja, DL39'an får inte tryckas direkt upp i isoleringen, men om man bygger eller köper en extra burk som håller undan isoleringen enligt minimimåtten så funkar det.