Hej!

DMT-kanalerna som finns på marknaden är godkända för enkelisolerad FK i och med att den enbart öppnas med verktyg och med rejält mycket våld.

Är det tillåtet att dra flera olika grupper i samma kanal?
Om inte, hur kan man isåfall skilja dessa åt fastän de ska på samma håll? Är nämligen i mitt kök där ett VP-rör kommer från taket med 3 faser som används till häll och ugn, och bredvid kommer 1 fas som används till micron.

Tacksam för svar! :)

Tack för den!

Finns det något bra ställe där man kan handla som privatperson på nätet, för i vanliga grossist-butiker är det viktigt att man har företag?
Elbutik.se hade tidigare, men hittar inte längre kanalerna på deras sida :(

Det är inga problem att beställa från elbutik. Det är bara att skriva in E-nummer på de kanaler och tillbehör du vill ha i "Snabbköp"-rutan. Jag har själv köpt därifrån flera gånger. DMT är Schneiders's gåva till mänskligheten. Eller åtminstonde till oss som spyr på utanpåliggande kopplingar i bostäder! ;)

Maxwells_Demon skrev:
Det är inga problem att beställa från elbutik. Det är bara att skriva in E-nummer på de kanaler och tillbehör du vill ha i "Snabbköp"-rutan. Jag har själv köpt därifrån flera gånger. DMT är Schneiders's gåva till mänskligheten. Eller åtminstonde till oss som spyr på utanpåliggande kopplingar i bostäder! ;)
Jag hittar då inte något när jag söker på nummerna, inte ens namnet på kanalerna hittas. Inte så att det var ett tag sedan du beställde och att de är borta numera?

Juste, är det tillåtet att blanda grupper i samma kanaler? Tänkte då ifall man enbart har en enkelkanal.

himmm. Är de en trefas grupp som är säkrad som grupp fas och som går till en och samma trefas uttag alt spisuttag. Ja. Är det separat säkrade och går till olika ändamål skilda från varandra... Svårt att se hur du gör med nollan i det läget. Visst i många installationer i dag där det byggs nya kök och spis byts mot häll och separat ugn så gör man en fast anslutning där fas 1, 2 med jord och nollan går till hellen och fas 3 med jord och nolla går till ugn. Det vill säga att det går "tre grupper" till två separata ändamål... Men då är de gruppsäkrande i skåpet... Vad vill du göra med din en kanal med fler grupper?

m.bjurmark skrev:
himmm. Är de en trefas grupp som är säkrad som grupp fas och som går till en och samma trefas uttag alt spisuttag. Ja. Är det separat säkrade och går till olika ändamål skilda från varandra... Svårt att se hur du gör med nollan i det läget. Visst i många installationer i dag där det byggs nya kök och spis byts mot häll och separat ugn så gör man en fast anslutning där fas 1, 2 med jord och nollan går till hellen och fas 3 med jord och nolla går till ugn. Det vill säga att det går "tre grupper" till två separata ändamål... Men då är de gruppsäkrande i skåpet... Vad vill du göra med din en kanal med fler grupper?
Jo så långt är jag absolut med. Så är det kopplat i mitt kök redan.
Grejen är den att jag har ett VP-rör med 3 faser + nolla + jord som går till häll (2 faser) samt ugn (1 fas). Precis bredvid det VP-röret kommer det ett från en annan grupp med 1 fas + noll + jord, som går till micron. Eftersom micron så att säga är på vägen mot häll och ugn så tänkte jag ifall man kunde lägga trådarna löst i en och samma DMT-kanal, eller om man måste dela upp det i olika kanaler eller liknande med tanke på att det är helt skiljda grupper egentligen, med olika ändamål.

Såhär ser det ut, och det vill man ju lösa på ett godkänt och samtidigt snyggt sätt helt enkelt.

Det vita är DMT-listen som jag har satt upp.
Till höger ser man 3-faser + nolla + jord.
Lite längre till vänster ser man 1-fas + nolla + jord.
Hällen samt ugnen är under bild, och micron är i nederkant av bilden.
Längst upp till höger är fläktröret, och där ska ju fläkten sitta, och tänkt matas från 1-fas + nolla + jord, som även används av micron längst ner i bild.

Då till lösningarna på hur man snyggt och prydligt installerar det...
Eftersom det kommer enkelisolerade FK från VP-rören som ploppar ner genom taket så vore det kanske smidigt att behålla DMT-listen åtminstone ner till överskåpet som syns på bild.
Problemet är nämligen att jag i efterhand lade elen, och har haft svårt att fästa kanalen under bänkskåpen. Istället tänkte jag ifall man då kunde ersätta listen och FKn med en 5-ledare som enbart ligger längs med golvet, ifall nu det är tillåtet vill säga.

Samtidigt att då använda sig av en 3-ledare och koppla på uttaget som micron är ansluten till, och sedan dra tillbaks den i DMT-kanalen och direkt ut till fläkten uppe i taket.

Tips och förslag är jag väääldigt tacksam för!

• IMG_2043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.