3 518 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Märkligt radio fenomen med elkablar?
Hej, nu vet jag inte om det här är exakt rätt kategori...
Vi köpte ett hus från 80 talet och det finns ca 4 kvadratmeter yta som ingen trådlös wifi router fungerar. Jag har vänt upp och ner på allt för att försöka komma till ro vad som stör ut all radio elektronik i detta område.
Jag provade att stänga av ALL el till huset på huvudcentralen och lånade el från grannen med en lång skarvsladd och gick in med routern i handen och exakt när jag kommer in i detta "område" så börjar routern flippa ur totalt. Startar om o om. Har provat flera olika märken och sniffat wifitrafiken. Störningen är mycket exakt på centimetrar så jag har kunnat ruta in ett område. Och till min förvåning så exakt inom området där routern slutar fungera finns kablar upp i väggen, taket och ner på andra sidan väggen. Så inom detta område fungerar det inte oavsett om det ligger spänning eller inte på dessa kablar.
Nu till frågan, kan dessa elkablar bilda en luftspole/filter och störa ut allt inom detta?
Om ingen har svar kommer jag förmodligen att testa att dra ur kabel efter kabel ur vp-rören tills jag hittat orsaken.
Info: trävilla, inga kraftledningar eller master i närheten.
Låt experterna tala från hjärtat.
Tackar
Vi köpte ett hus från 80 talet och det finns ca 4 kvadratmeter yta som ingen trådlös wifi router fungerar. Jag har vänt upp och ner på allt för att försöka komma till ro vad som stör ut all radio elektronik i detta område.
Jag provade att stänga av ALL el till huset på huvudcentralen och lånade el från grannen med en lång skarvsladd och gick in med routern i handen och exakt när jag kommer in i detta "område" så börjar routern flippa ur totalt. Startar om o om. Har provat flera olika märken och sniffat wifitrafiken. Störningen är mycket exakt på centimetrar så jag har kunnat ruta in ett område. Och till min förvåning så exakt inom området där routern slutar fungera finns kablar upp i väggen, taket och ner på andra sidan väggen. Så inom detta område fungerar det inte oavsett om det ligger spänning eller inte på dessa kablar.
Nu till frågan, kan dessa elkablar bilda en luftspole/filter och störa ut allt inom detta?
Om ingen har svar kommer jag förmodligen att testa att dra ur kabel efter kabel ur vp-rören tills jag hittat orsaken.
Info: trävilla, inga kraftledningar eller master i närheten.
Låt experterna tala från hjärtat.
Tackar
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Hur gör du testen. Jag antar att du har en dator eller liknande, och att kommunikationen lägger av när din router ställs i det här området?
Vad händer om du vänder på det, så att datorn ställs i det känsliga området?
Vad händer om båda apparaterna hålls nära varandra i det här området?
Det är givetvis så att metall och framförallt ledningsloopar kan påverka radiokommunikationen. Både negativt och positivt. Men det borde bara innebära en viss försämring inte total radiotystnad.
Vad händer om du vänder på det, så att datorn ställs i det känsliga området?
Vad händer om båda apparaterna hålls nära varandra i det här området?
Det är givetvis så att metall och framförallt ledningsloopar kan påverka radiokommunikationen. Både negativt och positivt. Men det borde bara innebära en viss försämring inte total radiotystnad.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Sälj utrymmet som en frizon till stressade människor som inte får stänga av sin mobil.
Protte
Protte
En lokal bermudatriangel... 
Nää, tyvärr har jag inga handfasta råd eller teorier.
Det kan vara kablarna i väggarna som stör, eller nåt annat.
Måste du hitta felet? Kan inte routern stå någon annanstans och sen ha en surffri zon.
Nää, tyvärr har jag inga handfasta råd eller teorier.
Det kan vara kablarna i väggarna som stör, eller nåt annat.
Måste du hitta felet? Kan inte routern stå någon annanstans och sen ha en surffri zon.
En Faraday bur kanske? Mitt ena kök fungerar på samma sätt då de användt "chickenwire" runtom.
Finns det någon larmcentral i närheten. Dessa kan orsaka störningar på de flesta radiofrekvenser i sin närhet. De brukar dessutom vara batterimatade så att de funkar även utan yttre spänningsmatning. Eller finns det någon annan styrning som skulle kunna ha backup (värmestyrning, fjärrvärmecentral). Stängde du av strömmen före eller efter elmätaren Dessa kan i bland orsaka konstiga störningar i närområdet. Funkar en vanlig radio i området (Pröva även AM-läge)? Pröva att flytta dig fram och tillbaka lite och se om bruset (störningarna) ändrar sig. Pröva även utomhus samt över och under våningen om det går att komma åt.
Klicka här för att svara