jag behöver ett 3 fas uttag i garaget som jag ska ha bl.a när jag ska svetsa,
så jag har lagt fram kablen 5x2.5 och klamrat allting färdigt bara ska in i centralen, så jag funderar avsäkra med 3x16 A är ok?
L1 L2 L3 huvudsäkringarna in i huset är på 16A ..
Centralen ska kompletteras med JFB kanske värt och skriva!!

Kan skriva också att kabeln är ca 12 m lång från centralen..

Om du har tänkt att kräma på med 16A i garaget behöver du nog höja din huvudsäkring lite. Annars är 16A rätt för 2,5kvmm

Menar du att det inte skulle funka med 16 A ? Vad kan hända, huvudsäkringarna smäller före säkringen eller något annat konstigt fenomen?

C
Det du kan få med så lång kabel är att säkringarna INTE går om du överbelastar uttaget, med brandrisk som följd. Detta måste man räkna på. Ska du köra en svets är det nog så illa tvunget att ha 16A skulle jag tro, isåfall (om man nu kommer fram till det med uträkningarna) kanske man får sätta en grövre kabel. 16A på huvudsäkringarna är rätt normalt, och att säkra upp är dyrt, så prova vad du klarar. Det kanske är dumt att koppla på en kompressor på 9 kW på uttaget samtidigt som alla elpatronstegen i pannan hoppar in en kall vinternatt, då lär det brinna huvudsäkringar åt höger och vänster.

Nu kör vi fjärrvärme här hehe.. vad är era rekomendationer, vad kan det kosta att avsäkra till 20A , då måste man stänga av strömmen i skåpet utanför huset och det kan väl inte en vanlig elfirma göra ???..
Hur är det man ska räkna och på vad är det man räknar när det gäller detta . Mycket intresserad, har det något med förimpedansen att göra?

har kört 16Amp huvudsäkring och 16Amp trefasuttag till svets, funkar utan problem för mig iaf

Det kommer funka, och 12 meter är inte en lång kabel...

ca 500-600 kr mer per år i årsavgift, en riktig elfirma anmäler det till elbolaget, sedan byter elfirman säkring till 20 A om central och kablar är anpassade för 20 A

Thewayofstyle skrev:
jag behöver ett 3 fas uttag i garaget som jag ska ha bl.a när jag ska svetsa,
så jag har lagt fram kablen 5x2.5 och klamrat allting färdigt bara ska in i centralen, så jag funderar avsäkra med 3x16 A är ok?
L1 L2 L3 huvudsäkringarna in i huset är på 16A ..
Centralen ska kompletteras med JFB kanske värt och skriva!!
Kommer det funka bra att svetsa, om svetsen är ansluten efter en JFB?

Vad med en JFB skulle störa svetsningen?
Har man isolationsfel i svetsen blir det alltid problem.

Protte

Om man är orolig att utlösningsvillkoret inte är uppfyllt på en totalt 12 m lång gruppledning med arean 2,5 mm, säkrad 16A, bör man nog göra en större revision av sin elanläggning. Alternativt läsa lite ellära. Definitivt anlita en behörig elektriker.

prototypen skrev:
Vad med en JFB skulle störa svetsningen?
Har man isolationsfel i svetsen blir det alltid problem.

Protte
Är det självklart att all returström går genom jordklämman och ingen del går till jord någon annan väg?

(Tror mig ha sett svetsuttag, som är undantagna från JFB)...

Förhoppningsvis har du någon form av galvanisk isolation i din svets oberoende hur den är konstruerad. Så nätsidan och svetsströmmen ska inte ha någon direkt förbindelse. Jag kan dock tänka mig skäl till att det kan vara problem att ha uttag för svetsar via JFB om det är ett antal och i industriell skala, men inte för hemmabruk.

Det vanligaste är en fulltrafo i svetsen och den ska ha minst 4000 V överslagsspänning mellan primär och sekundär. I en transformatorsvets (både med AC och DC ut) finns ingen anledning att ha några störskydd som löser JFB.

Invertersvetsar är switchade också med en fulltrafo med minst 4000 V överslagsspänning. Inverter är inget märkvärdigt, samma teknik sitter i datorer, TV apparater mm, men det är klart svetsen har lite större komponenter. Switchar brukar ha en del avstörning som ger lite läckström.

De svetsuttag som skulle vara undantagna kanske är 32 A och större och omfattas inte av JFB kravet.

Om inte primär och sekundär vore galvaniskt skilda hur tror ni det skulle gå med skyddsjordledaren i en apparat där man svetsar och har glömt återledaren och dundrar på med en 200A.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.