Har en snurra med fåglar som ska locka till sig fåglar, har dock ett problem,den snurrar för fort, den drivs med ett bilbatteri, vad kan jag göra?

Koppla ett motstånd i serie med motorn: t.ex. en glödlampa.

Det ska helst gå att reglera hastigheten.

Ingen som har något förslag?

Behövs lite mer info om motorn. Drivs av ett bilbatteri, alltså 12 VDC. Men hur mycket ström drar den (hur många ampere)?
Det är inte helt enkelt att reglera en motor sådär, att bara sätta in ett motstånd kräver antagligen ett kraftigt och dyrt motstånd och så blir det inte reglerbart.
Ta reda på ampere eller watt på motorn så ska jag föreslå en lämplig produkt.

Det är enkelt att reglera en DC motor med en PWM styrning, man slår på av på av på av i en rasande fart och motorn går långsammare.

Motstånd fungerar också och med en omkopplare så kan man byta mellan olika för olika fart men det är mindre energieffektivt, motstånden blir varma och den energin kommer från batteriet.

Vilken ström drar motorn??

Protte

Det är en torkarmotor till bil, finns dock ingen märkskylt på den.

C
Låna någons tångamperemeter och mät.

Går det inte koppla in ett ställbart motstånd bara?

Gissar runt 2 A, bränna bort 6 volt = 3 ohm som inte finns så ta ett 3,3 ohm 20 Watt finns i ELFA (http://www.byggahus.se/forum/el/www.elfa.se) 60-048-57, köp samtidigt ett 2,2 ohm också. Använd det ena eller det andra eller båda i serie eller parallell.

Om det funkar är det ingen som vet, det är bara att prova.

Protte

Jo om det pallar för effekten så går det men det är energiineffektivt. Ett par stabila likriktardioder är en annan variant men vad händer om du kör med tex ett 6 eller 9V batteri istället

Reglerbart motstånd, potentiometer, är inget alternativ tycker jag. En vindrutetorkarmotor drar nog några ampere och då krävs det en svindyr potentiometer. Dessutom blir motorn svagare om hastigheten sänks med ett motstånd.
PWM motorstyrning är det som gäller. Då kan du reglera motorn från stillastående till max med bibehållet moment (typ...).
199:- kostar en lämplig.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=87660

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.