1 001 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
1 fas
Hej
Någon som kan hjälpa mig.(Kan abslolut inget om el)
Har tittat på ett hus som har 1 fas, detta bör bytas, ska man ha 2 alt 3-fas och vad kostar det på ett hus som är 60 kvm.
Mvh
Loppan
Någon som kan hjälpa mig.(Kan abslolut inget om el)
Har tittat på ett hus som har 1 fas, detta bör bytas, ska man ha 2 alt 3-fas och vad kostar det på ett hus som är 60 kvm.
Mvh
Loppan
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag tolkar frågan som att huset bara har en fas in från elleverantören. Detta tror jag är väldigt ovanligt idag. Frågan är väl om det är något missförstånd.
Om det verkligen är så, och om du vill åtgärda det, så handlar det om dragning av ny kabel från elverkets överlämmningspunkt. Sannolikt kan det också bli en mindre eller (mycket) stor kostnad till elleverantören för ny anslutning. Det kan bara elleverantören svara på.
Om det verkligen är så, och om du vill åtgärda det, så handlar det om dragning av ny kabel från elverkets överlämmningspunkt. Sannolikt kan det också bli en mindre eller (mycket) stor kostnad till elleverantören för ny anslutning. Det kan bara elleverantören svara på.
Precis som ovanstående säger. Det är ovanligt och därför bör det uppgraderas. Ibland finns dock redan 3-faskabel dragen till mätaren. Sitter mätaren inomhus idag brukar man flytta ut den i samma veva, och då brukar nätägaren (eon vet jag gör det) bjuda på kabeln till närmsta stolpe eller kabelskåp. Gör du det har du ett nytt mätarskåp och kan börja dra om allt fräscht från "scratch"... Lycka till!
alltså, 60kvm, det är ju inte stort, och klarar sig säkert fint på enfas 25Ampere.
ingen ide att kasta pengar i sjön om det befintliga fungerar.
beror ju litegrann på hur man tänkt nyttja huset, men om man inte slår på alla spisplattor samtidigt och kör tvättmaskinen på samma gång så är det inga problem.
ingen ide att kasta pengar i sjön om det befintliga fungerar.
beror ju litegrann på hur man tänkt nyttja huset, men om man inte slår på alla spisplattor samtidigt och kör tvättmaskinen på samma gång så är det inga problem.
I ett litet hus funkar det med enfas, men man kan bli lite begränsad vid tex val av spis.
Klicka här för att svara