19 806 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
vilken markkabel?
Sida 1 av 2
För att kunna svara på den frågan måste man veta förimpedansen, vilken typ av säkring som ska skydda kabeln, och kabeltypen.
32A? normalt brukar man ha 16/20/25A huvudsäkring eller om det är ett större jordbruk tex så kan man ha 35/50/63A huvudsäkring
kanske en SEN1X-V 5G10, men eftersom förimpendansen eller vattenfalls elnätsdata inte är kända kan man inte svara vad du ska ha
kanske en SEN1X-V 5G10, men eftersom förimpendansen eller vattenfalls elnätsdata inte är kända kan man inte svara vad du ska ha
Säkrar du av matningen med 16 A och drar 5-ledare behöver du inte gå upp till så mycket som 10 kvadrat. Då räcker det kanske med 4 kvadrat. Men som sagt, det går inte att ge något exakt svar utan att veta mer om det matande nätet.
Jag själv skulle aldrig gräva ner nån kabel under 10 kvadrat, man måste tänka för framtiden 
Det blev EKKJ 4x6+6 som klarar 25A för stugan. 10m2 blir rätt så dyrt och jag kan inte tänka mig varför jag skulle behöva 35A (10mm2) i framtiden.
(EKKJ 4mm2 visade sig vara en udda storlek som är till och med dyrare
än 6mm2)
För utebelysningen tar jag nu en separat 3-ledare EKLK kabel i rör/slang.
Det blev väl bra, eller....
(EKKJ 4mm2 visade sig vara en udda storlek som är till och med dyrare
För utebelysningen tar jag nu en separat 3-ledare EKLK kabel i rör/slang.
Det blev väl bra, eller....
Det vet man ju inte eftersom vi inte vet hur starkt nät du har innan och vad du har tänkt hänga på efter din kabel.
All kabel dämpar och man måste vara säker på att säkringarna löser om det blir något fel. Speciellt vid långa kabellängder och klent nät är detta mycket känsligt.
Finns inga generella regler som gäller jämt!
All kabel dämpar och man måste vara säker på att säkringarna löser om det blir något fel. Speciellt vid långa kabellängder och klent nät är detta mycket känsligt.
Finns inga generella regler som gäller jämt!
Jag (mha elektriker) hade tänkte att lägga en markkabel typ EKKx 4 eller 5 ledare. Tanken är att jag ska kunna mata en portalbel byggcentral som kopplas in med 16A 3fas. På denna sitter det JFG samt dvägrbrytare.
Vilken kabel area måste jag ha på kabeln? Enligt uppgift bör jag ha minst 10mm2. Jag vet tyvärr inte vilken förimpedas som finns.
Om jag istället tar en t.ex. 4mm2 eller 6mm2 täcks inte utlösningsvilkoren då? Och hur lång kabel kan jag ha på en 4mm2, 6mm2 eller 10mm2 markkabel för att täcka utlösningsvilkoren ca?
Sträckan är lång som det rör sig om ca 500m
//Tacksam för svar
Vilken kabel area måste jag ha på kabeln? Enligt uppgift bör jag ha minst 10mm2. Jag vet tyvärr inte vilken förimpedas som finns.
Om jag istället tar en t.ex. 4mm2 eller 6mm2 täcks inte utlösningsvilkoren då? Och hur lång kabel kan jag ha på en 4mm2, 6mm2 eller 10mm2 markkabel för att täcka utlösningsvilkoren ca?
Sträckan är lång som det rör sig om ca 500m
//Tacksam för svar
Redigerat:
Fråga ditt elbolag då är skyldiga att ge dig dom värdena, men dom verkar du ändå inte ha nytta av...
Hur lång sträcka är det?
Hur lång sträcka är det?
Kör du 4-ledare måste det vara minst 3x10+10 / 4G10 (PEN-ledare ska vara minst 10mm²).
Sträckan är ca 500m. Vilken kabel area måste jag ha på kabeln? Enligt uppgift bör jag ha minst 10mm2. Jag vet tyvärr inte vilken förimpedas som finns.
är du osäker eller inte vill räkna, gräv ner 16mm2, vill du spara lte pengar på kabeln så mailar du nätbolaget och begär förimpedansen vid din mätare, sen anger du det här, och även om du har en kabel mellan din mätare och den centralen du ska mata från så får du ange vilken area och längd den har, så kan nån säkert hjälpa dig att välja rätt kabel, men utan det, så kan vi bara gissa..