3 728 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Jordfelsbrytare till badrum
Sida 1 av 3
Har letat runt lite här och var efter jordfelsbrytare till badrum.
Tänkte sätta en på väggen mellan badrum och hall Tänker mig modellen som ser ut som en lysknapp (d.v.s. inte vägguttag)
Var kan jag som amatör köpa den och vilken mA ska jag ha tror att jag läst om både 10mA och 30mA. Ska bara köra golvvärme på max 400W + fläkt och belysning
Svärsonen som har behörighet men numera jobbar vid skrivbordet i ett helt annat företag för göra jobbet
Tänkte sätta en på väggen mellan badrum och hall Tänker mig modellen som ser ut som en lysknapp (d.v.s. inte vägguttag)
Var kan jag som amatör köpa den och vilken mA ska jag ha tror att jag läst om både 10mA och 30mA. Ska bara köra golvvärme på max 400W + fläkt och belysning
Svärsonen som har behörighet men numera jobbar vid skrivbordet i ett helt annat företag för göra jobbet
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Den JFB är dyr och skyddar bara badrummet, sätt en vanlig JFB i elcentralen, kostar 1/3 (beror på fabrikat) och skyddar all elutrustning. Tänk inte tanken ens.
Protte
Protte
Tack
men
mina proppskåp ( gamla grejer från 72 och 74) gå r det att få in en JFB i ett sånt ??
Trodde jag måste byta hela proppskåpen till den nya modellen och det blir bra mycket dyrare än en JFB man jag kanske har tänkt fel
Kanske har jag tänkt fel som inte funderat på att skydda hela sommarstugan
men
mina proppskåp ( gamla grejer från 72 och 74) gå r det att få in en JFB i ett sånt ??
Trodde jag måste byta hela proppskåpen till den nya modellen och det blir bra mycket dyrare än en JFB man jag kanske har tänkt fel
Jag frågade precis forumet om centralt placerad JFB, se http://www.byggahus.se/forum/el/112711-jfb-pa-baesta-saett.html så kanske du får lite hjälp.
Såna där uttag med inbyggd JFB är HUTLÖST dyra!
Såna där uttag med inbyggd JFB är HUTLÖST dyra!
Redigerat:
Man kan sätta JFBn i en liten kapsling vid sidan om. Finns ingen anledning att byta det gamla proppskåpet.Lasse B skrev:Tack
men
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är inte en personskyddsautomat ungefär lika dyr som en 4-polig JFB? Beror iofs kanske på fabrikat, men jag tror Hagers är det iallafall.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Är inte en personskyddsautomat ungefär lika dyr som en 4-polig JFB? Beror iofs kanske på fabrikat, men jag tror Hagers är det iallafall. Och är det samma kostnad så varför inte skydda HELA anläggningen. Varför hålla på och smådutta med personskyddsautomater och små inbyggda i dosor hit och dit.
En 4-polig i eller bredvid centralen och man har ett heltäckande skydd, det är inget att dela på, hör ni, hallå.
Protte
En 4-polig i eller bredvid centralen och man har ett heltäckande skydd, det är inget att dela på, hör ni, hallå.
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Instämmer
Sen kan det såklart vara bra att sektionera anläggningen, vilket har diskuterats i ett antal trådar tidigare
Sen kan det såklart vara bra att sektionera anläggningen, vilket har diskuterats i ett antal trådar tidigare
Det beror ju lite på hur anläggningen mår i övrigt. Att bara hänga in en 30ma på en hel äldre anläggning och tro att det får bra kan leda till lite överraskningar.
Ta en vanlig 2 polig jfb och en vanlig säkring då om önskemålet finns
Blir väl en 100 lapp billigare och kräver en större kapsling
Ta en vanlig 2 polig jfb och en vanlig säkring då om önskemålet finns
Montera en separat kapsling vid centralen.
I Kapslingen monterar din svärson en jordfelsbrytare...
Klart, detta kostar max 500 kr på jula eller clas ohlson.
I Kapslingen monterar din svärson en jordfelsbrytare...
Klart, detta kostar max 500 kr på jula eller clas ohlson.