Har funderingar på att sätta en undercentral i mitt nybyggda garage. Från hvdcentralen i huset är där förberett och lagt en ca 20 meter lång EKLK 5-ledare 2,5 kvmm som är avsäkrad med 16 A, kabeln ligger klamrad inomhus mellan hvdcentralen o fram till dosa på ytterväggen som vetter mot garaget. Därefter har jag lagt ner ett 50 mm rör ca 10 m + ngn meter extra, säg totalt 13 meter kabel behövs.

Två huvudfrågor till någon/några kloka här i forumet:
1. Vilken kabel ska jag lägga mellan dosan på ytterväggen och in till garaget? EKKJ eller PEX spelar ingen roll för min plånboks del men rätt area o ledarantal?
2. Mina tankar kring UC:n är följande; om möjligt, vill jag gärna ha ett 3-fas uttag i garaget för framtida tillfälliga behov, mindre maskin etc. I övrigt ska centralen räcka till motordriven port, belysning o vägguttag invändigt, lite trädgårdsbelysning samt utvändig belysning på garaget. Garaget är ett kallgarage, men inte fel med möjlighet att sätta igång en värmefläkt vintertid (därav intresset för ett 3-fas uttag). Vad behöver jag i automatsäkringar, antal, storlek etc? Jordfelsbrytare är installerat i huvudcentralen o omfattar alla utgående grupper.

Lägsta area för PEN ledare på servisledning är enligt reglerna 6 kvadrat. Ska du bygga ut från din central skall du dra 5-ledarsystem så svaret på din fråga är att du skall dra en 5-ledare med minst 6 kvadrats ledare, ex. N1XV 5G6.

Jag antar att det i mätarskåpet är säkrat 20 eller 25A? Personligen skulle jag inte säkra av servisen till undercentralen i garaget utan lägga den parallellt med inkommande ledningar i huvudcentralen. Om jordfelsbrytaren i huset löser ut innebär det ju att även garaget blir spänningslöst. Så skulle inte jag vilja ha det.
Ett annat alternativ är att säkra av servisledningen till garaget redan i mätarskåpet, det kanske blir en kortare kabelväg?

Jag skulle i undercentralen, i garaget, montera en HB och en 4-polig jorfelsbrytare på 30mA. Därefter dvärgbrytare i erfoderlig mängd. Som jag ser det tre stycken 1-poliga 16A C samt fyra 1-poliga 10A C.

Förstår du mina tankar?

Redigerat:
Mikael_L
Jag är av åsikten att det räcker med 5g2,5 mm2.
Men då är det inte framtidssäkert för ev effekthöjningar.

3o meter lång kabel, det bör klara utlösningsvillkoret om du inte har kass förimpedans, ligger det ute på landet någonstanns?

Men jag är inte elektriker.

Mikael_L
larssaman skrev:
Lägsta area för PEN ledare på servisledning är enligt reglerna 6 kvadrat.
minst 10 kvmm är det väl för PEN.
Nu kör ju TS PE + N, så då gäller annat.

• Gilla
cdt
  • Laddar…
Ja precis. 10 kvmm för PEN. Kör du 5-ledarsystem så separeras ju nollan och jorden men kravet på 6 kvmm gäller i alla fall. Kör du 4-ledarsystem med en 6 kvmm kabel så lägger du ihop nollan och jorden och får då 12 kvmm.

Jag kanske uttryckte mig otydligt.

Det har varit uppe ett antal gånger här, hurtuvida det är krav eller rekomendation med 6 kvmm till undercentraler.

Som jag uppfattat de tidigare trådarna så räcker det att kabeln med sin avsäkring klarar utlösningskriterier och ev. andra kriterier som styr area kontra avsäkring. Plus att om det är ett 4 ledarsystem så skall PEN alltid vara minst 10kvmm.

Men däremot så är det standard att man drar 6kvmm till undercentraler, ungefär som att det finns standard om ett visst antal uttag i ett rum osv.

Iom. att du redna har 2,5 kvmm för en del av sträckan (om jag fattar frågan rätt), så uppstår ju frågan om det är tillåtet att ha en större area på den sista biten som går i marken. Det verkar finnas lite delade meningar om detta med varierande area på en kabel.

Hej,
att sätta en undercentral på en 16 A 5x2,5 mm2 är inte att rekommendera. Bara 3-fas uttaget bör du säkra av med 16 A om du vill kunna ta ut högre effekter.

Hade en elektriker hemma som satte upp en undercentral i min källare. I mitt fall drog han 4x6 mm2 som kopplades in på inkommande servis (4x6 mm2) med en dosa. Mätare och huvudsäkringar i mitt fall sitter ute i Vattenfalls skåp vid vägen.

Beroende på hur eldragningen är gjord i ditt hus får man anpassa lösningen därefter.

Ett alternativ är att sätta en byggcentral i 3-fas uttaget. Då kan du ta ut både 3-fas och 1-fas. Motorn till garagedörren borde du ju kunna koppla in på samma grupp som ev belysning, om du har det framdragen till garaget idag.

Mikael_L
Patrick E skrev:
Hej,
att sätta en undercentral på en 16 A 5x2,5 mm2 är inte att rekommendera. Bara 3-fas uttaget bör du säkra av med 16 A om du vill kunna ta ut högre effekter.
Sen finns det dom som har hus med huvudcentral och sen en UC i garaget och allt sitter ändå på 3x16A huvudsäkring, så de så ... :p

Precis så har jag.
16A huvudsäkringar, 5x2.5mm2 kabel som matning mellan huvudcentral och undercentral i garaget.
Undercentralen är avsäkrad med 16A i huvudcentralen så om jag vill uppgradera huvudsäkringarna är det inget problem.
I garaget finns 4st trefasuttag.
I mitt fall är garaget iof. ihopbyggt med huset och matarkabeln är bara 5m lång så några problem med spänningsfall märker jag inte av.

Spänningsfall blir inte heller märkbart på 30 meter, det är utlösningsvillkoret som kanske inte är uppfyllt. Jag är dock av den åsikten att man inte drar en servisledning med mindre ledararea än 6 kvmm. Detta enligt svensk standard och praxis för starkströmsinstallationer.

Fast matning till en undercentral är ju inte en servisledning. Inget ovanligt med att man använder 3x16 till en liten central som spottar ur sig 6 st 10A grupper t.ex.

larssaman skrev:
Jag är dock av den åsikten att man inte drar en servisledning med mindre ledararea än 6 kvmm. Detta enligt svensk standard och praxis för starkströmsinstallationer.
Det är en sak vid nyinstallation. Återanvända gammalt en annan. Själv har jag 4mm2 till en undercentral i huset (redan existerande kabel till skrotad eluppvärming), avsäkrad för 16A. Om jag hade *tvingats* dra ny kabel när gammal fanns så hade det helt klart påverkat lösningen (då hade det inte blivit någon undercentral utan jag och elektrikern hade fått hitta på något annat).

Som jag förstod det så fanns det även här redan en kabel i huset, och hur lätt/svårt det är att dra om den påverkar naturligtvis hur villig man är att gå upp till 6mm2. Det vore naturligtvis det bästa att utgå från 6mm2 ur en massa synpunkter, det håller jag helt med om.

"Från hvdcentralen i huset är där förberett och lagt en ca 20 meter lång EKLK 5-ledare 2,5 kvmm som är avsäkrad med 16 A, kabeln ligger klamrad inomhus mellan hvdcentralen o fram till dosa på ytterväggen som vetter mot garaget."

Denna kabel är garanterat inte tänkt för en undercentral utan för ett 3-fasuttag. Givetvis går det att montera en undercentral på en 5G2,5 MEN med tanke på att det ska monteras ett 3-fasuttag i garaget, x antal 230V uttag, belysning inne/ute, motordriven garageport etc. så räcker det inte långt. Anläggningen ska ju dimensioneras så att det fungerar.

OM man ska använda trefasuttaget till en vedklyv bakom garageväggen så finns ingen anledning att ha belysningen tänd i garaget. Då får veklyven vara ensam på 16 A avsäkringen. Att det sitter 2st 16A säkringar efter varandra är i praktiken heller inget problem, säkringar ska bara lösa ut vid fel på ledningar eller apparater (och överlast men det blir ingen överlast om man tänker sig för)

Men det är klart om man sätter i en grenkontakt med en 9 kW värmefläkt i det ena och vedklyven i det andra så fungerar det inte om båda apparaterna ska vara igång samtidigt.

Jag tycker att rtyui987 ska gå vidare, det kommer att fungera utifrån de fakta som redovisats.

Protte

(Jag har av misstag kört 3 st garage, pelletspanna (startvärmaren) elvärme i ett av garagen, motorvärmare, men när vedklyven körde sönder ventilpaketet så motorn skulle starta mot fullt hydraultryck då gick en 16A säkring (nu är det rätt 25A säkring där) men det tog nog en 3-4 år.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.