Hej!

Hur ska vi göra för att koppla in två stycken telefonuttag på övervåningen? Jag har en kompis som är behörig elektriker och har kopplat in alla brytare etc men han är lite osäker på just telefonuttagen. Skulle det vara möjligt att få lite tips här om det är någon kunnig som känner till detta.

Vilken info behövs för att reda ut detta? Lite kort:

- De två uttagen där uppe har vi kopplat i serie, dvs de har var sin apparatdosa och däremellan har vi dragit telefonkabel (4ledare)

- Det finns två anslutningar från undervåningen som mynnar ut i ett telefonuttag på nedanvåingen. Vi har födragit båda med telefonkabel.

Hur ska man tänka när man ska koppla in? Jag vill inte "ge upp" den elektriker jag har nämligen för han har varit väldigt bra och pålitlig. Och samtidig tär jag själv nyfiken hur det ska kopplas...

MVH
Henrik

Tillåt mig att betvivla att en behörig elektriker har problem med telefonuttag, det är nog bland det enklaste man har att koppla. Kanske bäst att du ber att få kolla hans behörighet.

håller med elmont, har nog inte behörighet...

Han kanske tror det för att han har gått i skolan 3 år....

Eller så är han riktigt gammal så allt med Tele hörde till Televerkt och då aldrig ens tittade in i ett jack för det fick bara Televerkare göra. ;)

Varför denna ironi." hen_rik79" ber ju om hjälp.

Det beror bara på att en som har så pass utbildning/kunnande/erfarenhet att han har behörighet inte har nått problem med att koppla ett eller flera telefonjack. Så endera talar trådskaparen osanning eller så talar elektrikern som han anlitat osanning. Och när man vet att någon far med osanning är det lätt att bli lite sarkastisk.

Det behövs inte elektriker(behörighet) för att koppla telejack, misstänker att yngre pers. enbart använder mobiler eller tele via internet...

Till "Gubben" i telejacket, skall man ansluta inkommande parledare nertill .
Nästa jack skall kopplas från de två övre "ögonen" osv. Att parallellkoppla funkar ibland men kan orsaka problem..

Jag har sett mer än ett telejack felkopplat av elektriker, eller vem som nu gör det i nyproduktion. Vissa uttag är valbara om de ska bryta vid istoppad plugg eller inte.

Konstiga färgval är också en vanlig åkomma tycker jag.

Hej!

Tack för svaren (blir lite purken när man tror jag far med osanningar dock...)... denne man är 67 år och har jobbat som industrielektriker/installation på ett större företag i ca 40 år, dock aldrig med telefoner. Så jag betvivlar inte hans kunskaper, dock har jag förståelse för att då han inte jobbat på en "vanlig" elfirma inte har kommit i kontakt med just telefonuttag. De hade tele/datatekniker som skötte denna biten. Dosor och kron/trapp/etc kopplingar klarar han galant samt även inkoppling till centralen. Installationen är dessutom väldigt snygg och proffsig.

Vi ska se om vi reder ut det... en gammal elektriker och en 30 årig telekomingenjör borde inte kunna göra fel.. eller :)

MVH
henrik

Redigerat:
Jojje_63 skrev:
Varför denna ironi." hen_rik79" ber ju om hjälp.
Klockrent svar kom i första svaret med en bra länk. Sedan gick det O/T och svaret på att elekrikern inte kunde detta kom ju oxå.

Varför krångla till det med sladdar? Till 230V-el behöver man naturligtvis sladdar men telefon: NEEEEJ!
Köp en sådan här istället:

http://www.dustinhome.se/pd_5010124753.aspx

Basenheten ställer du vid första jacket. Sedan är det bara att köpa till så många handenheter du vill ha. De brukar sälja ut billigt i många hemelektronikaffärer för typ en hundring styck. Fungerar till samma basenhet.
Telefon i garderoben om du så vill.

Sladdarna river du bort. Kan kärringen ha som tvättlina.

RoTe
urk skrev:
Varför krångla till det med sladdar? Till 230V-el behöver man naturligtvis sladdar men telefon: NEEEEJ!
Köp en sådan här istället:

[länk]

Basenheten ställer du vid första jacket. Sedan är det bara att köpa till så många handenheter du vill ha. De brukar sälja ut billigt i många hemelektronikaffärer för typ en hundring styck. Fungerar till samma basenhet.
Telefon i garderoben om du så vill.

Sladdarna river du bort. Kan kärringen ha som tvättlina.
Usch! Sådana där ligger bara och piper pga låg batterinivå hela tiden. Gärna under någon tidningshög...

RoTe skrev:
Usch! Sådana där ligger bara och piper pga låg batterinivå hela tiden. Gärna under någon tidningshög...
Det var för 10 år sedan. Mina sladdlösa telefoiner räcker en vecka utan att laddas.
Vanliga batterier dessutom så det är bara att köpa nya uppladdningsbara om de skulle bli dåliga, d v s inga dyra batteripack.

Hur gör man en kobra telefon sladdkös? Hur gör man med faxen? Hur gör man om man måste h ett gammalt hederligt modem?

Jag säger inte at man inte ska ha trådllöst, det är ett bra komplement till fast lina. Me det ersätter inte fast.

Bara min synpunkt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.