Har du en fjäder bakom strömbrytare?
har du kopplat efter den högra eller vänstra?
den högra läst jag efter ett tag.
Vilken typ av belastning har du?
den högra läst jag efter ett tag.
Vilken typ av belastning har du?
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Det är inte möjligen så att dina brytare är trappbrytare och du har kopplat fel så att de ligger slutna när brytarna är i neutralläge?
Det är inte så att dimmern har "minnesfunktion" och varit tillslagen utan fjäder en viss tid? Precis som hempularen nämnde nu ser jag.
Vissa switchDIM kan man upprepande gånger trycka tillslag på för att släppa minnet alternativt hålla tillslag inne en längre tid tills det släpper. Att göra det spänningslöst hjälper oftast inte.
Vissa switchDIM kan man upprepande gånger trycka tillslag på för att släppa minnet alternativt hålla tillslag inne en längre tid tills det släpper. Att göra det spänningslöst hjälper oftast inte.
Om du håller inne, fattar jag det som, så ska den stegvis öka ljusstyrkan. om du sen trycker igen ska den minska till noll. Gör den inte det är det kanske nåt fel på den?
Sitter och försöker fundera ut var jag kan sätta en sån här, det verkar som en kul grej, men jag ser inte riktigt användningsområdet. Kan man tända fullt på en gång på nåt sätt?
Sitter och försöker fundera ut var jag kan sätta en sån här, det verkar som en kul grej, men jag ser inte riktigt användningsområdet. Kan man tända fullt på en gång på nåt sätt?
Korta/snabba tryck tänder och släcker. Lång intryckning dimmrar upp och ner. Du kan tex ha en 3x1 och tre fjädrar på en brytare och dimmra tre oberoende ljuskällor (kräver iofs tre dosdimmrar så kan ju vara svårt på det viset om inte takdosa för lamputtag finns). Normalt får du endast plats en konventionell vriddimmer i en sådan dosa. Eller kunna dimmra samma lampa från olika håll
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Men om det är trappomkopplare som du använder så går det ju att koppla dem på 2 olika sätt när du använder dem som "enkla" brytare. Antingen så är de av eller på i sitt viloläge.Etyden skrev:
Just det problem som du ser uppstår om de är kopplade tvärtom. Om jag fattat beskrivningen rätt.
Klicka här för att svara