Satsuki
Håller på att försöka hitta ett sätt att få el till en framtida LL-värmepump, helst utan att behöva dra en ny kabel på utsidan av huset från ena långsidan till den andra.....

Tyvärr har någon påhittig person byggt om huset i början av 90-talet, vilket gör att orginalritningarna (som har har tillgång till) inte stämmer helt. Bla har sådana viktiga saker som torkskåp, torktumlare och VVberedare flyttats.
Om jag läser ritningarna rätt, och det tror jag att jag gör, så verkar alla lampor och eluttag ge på samma säkring/propp..... Ändå har vi ett jätteproppskåp med en massa proppar. Vilka komponenter i ett hus måste/ska gå på egna proppar?

Funderar också på detta med jordat och ojordat - alla orginaleluttag är ojordade, och på el-ritningen står att alla är tvåtrådar om inget annat anges (vilket jag tolkar som ojordat?), men en av dessa ledningar går till ytterbelysning - borde inte kablar som går ut och ansluter till en ytterbelysning vara jordade?

Hittade dessutom en MYCKET intressant koppling bakom kryddhyllan ovanför fläkten.... En fyrkantig dosa i väggen varifrån det gick ut en kabel med fem tunnare kablar (gissar trefas, plus nolla och jord?) - tre av dessa gick in i något som ser ut som en "metallstickkontakt" och ansluter till en kontakt från fläkten, också med tre kablar i samma färger. Det som gör mig lite rädd är de två kablarna (svarta el mörkgrå) som INTE går in i kontakten, de är anslutna till något som ser ut som en ståltrådsbit-formad till en cirkel och ligger helt löst i skåpet!!! Beklagar att jag inte kan alla de rätta termerna, men jag hoppas någon el-kunnig förstår detta och kan svar på min fråga ; Vad fanken är detta????

Har precis haft en elektriker här som dömde ut inkopplingen av vår jordfelsbrytare, så tydligen är det någon som varit engagerad i tidigare ombyggnader gillat lite underliga lösningar; alltså - även ni har teorier som verkar vettvilliga är de kanske tyvärr inte det:mad:

Ang. bakom kryddhyllan. Jag tycker det låter som någon täckplåt saknas och det du ser är fläkttransformatorn. En bild vore till hjälp.

Visade du inte fläktinkopplingen för elektrikern?

Redigerat:
Satsuki
Tyvärr upptäckte jag inte det förrän han gått när jag letade runt efter jordade ledningar som inte hade för hög belastning idat - kom då på att kolla om köksfläkten gick på en egen propp och tjohej - där var kopplingen.

Ska försöka ta några bilder, men nej det är definitift inte en del av fläkten, den var så hel och fin så med alla plåtar i behåll......

Edit - hur tusan lägger man in bilder?????????

Edit igen - vågade mig på att röra "installationen" och tydligen är det så att metallringen inte är så viktig - däremot verkar det vara så att man kopplat ihop två ledningar med 5 mindre ledningar i varje, med en kontakt som är gjord för 3, de två som inte "fick plats" har man kopplat ihop på något sätt mha eltape!!! Vågar mig inte på att kolla vad som finns innanför tapen dock :/

Redigerat:
Det är härligt med händiga villaägare :D

fast nej, det är det inte. De borde hålla sig till det de kan.. Tur att du är klokare och tar dit en elektriker. Låt honom titta på det där, han kan också avgöra och det behövs portioneras om i centralen, om allt ligger på samma säkring. Har du otur har den tidigare ägaren gjort större delar av anläggningen farlig.. Då kan man få sig en rejäl oväntad utgift, det är därför det är bra att göra en fullständig elbesiktning när man funderar på att köpa hus, även om det också blir några tusenlappar.

Lycka till!

Redigerat:
När det gäller värmepumpen vill den alltid ha en egen kabel på utsidan av huset, tyvärr.

Vissa LL-värmepumpar kopplas med matningen på inneenheten.

tomtebloss skrev:
Vissa LL-värmepumpar kopplas med matningen på inneenheten.
för att inte säga de flesta!
kinesiska fulpumpar brukar dessutom ha stickpropp

enda LL-värmepumparna jag känner till som har nätanslutningen till ytterdelen är toshiba, mitsubishi electric och Fujitsu, dvs. de bästa!

C
Den panasonic (som inte heller är nåt dåligt märke) vi hade i vårt förra hus skulle kopplas in fast via arbetsbrytare på utedelen.

cheetah1 skrev:
Den panasonic (som inte heller är nåt dåligt märke) vi hade i vårt förra hus skulle kopplas in fast via arbetsbrytare på utedelen.
pana är ett brett märke, dom har allt från billig skit till riktigt bra pumpar, men bäst är dom inte;)
och ja de bättre modellerna har ju anslutningen ute.

C
electrocuted skrev:
pana är ett brett märke, dom har allt från billig skit till riktigt bra pumpar, men bäst är dom inte;)
och ja de bättre modellerna har ju anslutningen ute.
Ah, jag läste nog inte riktigt ditt förra inlägg färdigt, tolkade det precis tvärt om, som att de bra märkena har anslutningen inne.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.