1 840 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Kabeln för trafon och pris
Sida 1 av 2
Jag undrar vad kabeln som kopplar ihop 2st transformatorer till dosa heter?
Och vad kostar den i meter pris ungefär?
För det kommer en elektriker som ska koppla ihop mina spottar, 3st per trafo (20w), till dosa.
Tack.
Och vad kostar den i meter pris ungefär?
För det kommer en elektriker som ska koppla ihop mina spottar, 3st per trafo (20w), till dosa.
Tack.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det beror litet på hur transmormatorerna skall kopplas in. Ofta ansluts de med anslutningskabel. En mjuk kabel som påminner om lampsladd, men dels måste den ha en area på minst 1,5 kvmm (lampsladd har vanligen 0,75) dels har den en bättre isolationsklass än de flesta lampsladdar.
Jag är inte så bra på kabelnamn, men den kan heta RKK.
Denna installation innebär att tranformatorerna ligger löst, kabeln går lös till tranformatorn, kabeln måste ha dragavlastning både i dosan och i transformatorn.
Alternativt kan man tänka sig att transformatorn skruvas upp fast, då kan man även lägga en installtionskabel, ex EKK, ERK eller EKLK. Dessa kablar installeras fast, de klamras mellan dosan och trafon. De är ganska styva, och får inte använddas på lösa föremål.
En RKK 3G1,5 kostar ca 8 kr metern på elbutik.se, räkna med att din elektriker debiterar dig minst det 3 dubbla, och uppmot 50kr metern är inte orimligt (eller det är det, men det förekommer).
Det beror till stor del på tranformatorn vilken metod som passar, många har helt enkelt inte tillräckligt stora genomföringshål för en EKK eller liknande.
Jag är inte så bra på kabelnamn, men den kan heta RKK.
Denna installation innebär att tranformatorerna ligger löst, kabeln går lös till tranformatorn, kabeln måste ha dragavlastning både i dosan och i transformatorn.
Alternativt kan man tänka sig att transformatorn skruvas upp fast, då kan man även lägga en installtionskabel, ex EKK, ERK eller EKLK. Dessa kablar installeras fast, de klamras mellan dosan och trafon. De är ganska styva, och får inte använddas på lösa föremål.
En RKK 3G1,5 kostar ca 8 kr metern på elbutik.se, räkna med att din elektriker debiterar dig minst det 3 dubbla, och uppmot 50kr metern är inte orimligt (eller det är det, men det förekommer).
Det beror till stor del på tranformatorn vilken metod som passar, många har helt enkelt inte tillräckligt stora genomföringshål för en EKK eller liknande.
Jag kommer ha 2st sånna trafo och förgreningskontakt lösa under taket:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=349384&search_page=
För att koppla ihop trafo och förgreningskontakt, är det kopplingslist som används?
Det är som vanlig lampsladd, blå och brun på båda sidorna.
Om elektrikern använder RKK som har 3 kablar inuti, en grön också, vart kopplar de in den förutom en i dosan t.ex, då trafon bara har brun/blå?
Eller EKK som har 4st kablar inuti, 2st extra svarta...
Vad menas med, "kabeln måste ha dragavlastning både i dosan och i transformator! ??
Tack så mycket för svaren
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=349384&search_page=
För att koppla ihop trafo och förgreningskontakt, är det kopplingslist som används?
Det är som vanlig lampsladd, blå och brun på båda sidorna.
Om elektrikern använder RKK som har 3 kablar inuti, en grön också, vart kopplar de in den förutom en i dosan t.ex, då trafon bara har brun/blå?
Eller EKK som har 4st kablar inuti, 2st extra svarta...
Vad menas med, "kabeln måste ha dragavlastning både i dosan och i transformator! ??
Tack så mycket för svaren
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Förgreningskontakten är avsedd att användas på 12V sidan, om man har armaturer med lämpliga kontakter på kabeln.
Om man använder en kabel med "onödig" jordtråd (gröngul") så kopplar man den inte i ändarna, ibland kopplas den in i matande ände. Dvs om det finns skyddsjord fram, så skadar det inte att koppla dn vidare.
Men den transformatorn du visar på, den runda måste monteras i en dosa, den får inte ligga löst. Trådarna på 230V sidan har inte tillräcklig isolering.
RKK eller liknande finns som 2 ledare. Samma gäller EKRK och troligen EKK.
Iom att transformatorn sitter i en dosa så behövs ingen dragavlastning.
Annars om man kopplar in pylar fast, med anslutningssladd, dvs. något som skall gå att flytta lite. Då måste kabeln in i dosan förankras, den får inte bara sitta fast i kopplingen. Antingen använder man då en speciell s.k anslutningsdosa, den har klämmor i locket där kabeln klämms fast, eller så finns det plastprylar med skruvklämmor som man kan sätta i en vanlig dosa, tänkta att användas om en kabel som behöver avlastning kommer in via en stos i dosan.
Om man använder en kabel med "onödig" jordtråd (gröngul") så kopplar man den inte i ändarna, ibland kopplas den in i matande ände. Dvs om det finns skyddsjord fram, så skadar det inte att koppla dn vidare.
Men den transformatorn du visar på, den runda måste monteras i en dosa, den får inte ligga löst. Trådarna på 230V sidan har inte tillräcklig isolering.
RKK eller liknande finns som 2 ledare. Samma gäller EKRK och troligen EKK.
Iom att transformatorn sitter i en dosa så behövs ingen dragavlastning.
Annars om man kopplar in pylar fast, med anslutningssladd, dvs. något som skall gå att flytta lite. Då måste kabeln in i dosan förankras, den får inte bara sitta fast i kopplingen. Antingen använder man då en speciell s.k anslutningsdosa, den har klämmor i locket där kabeln klämms fast, eller så finns det plastprylar med skruvklämmor som man kan sätta i en vanlig dosa, tänkta att användas om en kabel som behöver avlastning kommer in via en stos i dosan.
Den trafo jag länkade till, ska kunnas läggas där spottarna ligger, den är lite mindre än hålet på spottarna.
Den behöver inte monteras i dosa.
Fick hjälp om det från elot.se
Det är meningen att den ska kunnas läggas vid trånga utrymme osv.
För jag kommer nu ju ha 2st sånna trafo, och de kommer aldrig få plats i en dosa.
Men kommer det behövas nån dragavlastning nu om de sitter lösa?
Och hur ser du att de inte har tillräckligt isolering på 230v trådarna?
På den sidan är det som vanligt lampsladd, men på 12v är det lite annorlunda.
Tack för dina svar
Den behöver inte monteras i dosa.
Fick hjälp om det från elot.se
Det är meningen att den ska kunnas läggas vid trånga utrymme osv.
För jag kommer nu ju ha 2st sånna trafo, och de kommer aldrig få plats i en dosa.
Men kommer det behövas nån dragavlastning nu om de sitter lösa?
Och hur ser du att de inte har tillräckligt isolering på 230v trådarna?
På den sidan är det som vanligt lampsladd, men på 12v är det lite annorlunda.
Tack för dina svar
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Sorry jag tittade just lite nogrannare, det är ju en anslutningssladd som kommer ut ur den. Tyckte det var 2 lösa trådar bara.
Glöm det jag skrev.
Glöm det jag skrev.
behövs ingen dragavlastning när dom ligger ovan gipstak.
PLS är bra. Smidig kabel
Ok, får fråga sen vad han använder för kabel.
För jag skriver ner allt vad de använder och gör osv.
Så PLS kabel för att koppla ihop de båda transformatorerna.
Vad använder de för att skarva den vidare till dosan??
Tack
För jag skriver ner allt vad de använder och gör osv.
Så PLS kabel för att koppla ihop de båda transformatorerna.
Vad använder de för att skarva den vidare till dosan??
Tack
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Det låter misstänkt billigt. Rent teoretiskt kan det kanske funka. Om du bara räknar minuter han är där och antar att timkostnaden kan delas ner i en minutkostnad.
Så nu blev det klart, men elektrikern använde sig utav 2st vanliga svart och blå kabel, i varje sån fins det 7st ganska koppartrådar.
Sen kopplingsklämmer så att 2st trafon kan kopplas till dosan.
Stämmer det?
För just nu funkar det iaf.
Tänker nu fixa dimmer så undrar bara om det kan hände nåt, vet inte tjockleken på kablarna men koppartrådarna är ganska grova ca 0,5mm.
Tacksam för svar
Sen kopplingsklämmer så att 2st trafon kan kopplas till dosan.
Stämmer det?
För just nu funkar det iaf.
Tänker nu fixa dimmer så undrar bara om det kan hände nåt, vet inte tjockleken på kablarna men koppartrådarna är ganska grova ca 0,5mm.
Tacksam för svar
Redigerat: