Kopplade precis loss den här kabeln i stugan och undrar om det är någon som kan gissa vad som finns i andra änden?

Ledarna är alltså färgkodade enligt:
Svart
Blå
Gul/Grön
Brun
Svart/Vit

• kabel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en EKK 5x2,5

en vanlig EKK 5G kanske 2.5kvmm som matar en undercentral?

Eller EKK 5G2,5.
(Electrocuted hann före).
Jag gissar också på att kabeln (feldimensionerad) leder till en central, troligen en undercentral.
Alt 2: Tre belysningsgrupper?

Redigerat:
värst vad många som skrev samtidigt..
så joflopp vet alltså inte vad som finns i andra ändan av kabeln?
var kopplades den loss då? från en central?
kan vara ett uttag, kan vara en undercentral, ja vadsomhelst som behöver 3-fas 10-16A

En helt vanlig spis skulle jag kunna tänka mig i andra ändan, eller ett spisuttag för att uttrycka mig ordentligt

Mats_o har rätt. Kabeln är en 5G2,5 som sitter i en gammal tysk spis. Sedan var man påhittig och kopplade ihop nolla och skyddsjord eftersom det inte fanns någon nolla framdragen. I kopplingsdosan i väggen fanns tre gröna faset och en röd skyddsjord.

Det jag reagerade mest på var att jag inte sett just den färgkodningen innan, annars har det dykt upp mycket i den här stugan. Svartvit är alltså nolla och blå är fas.

Var inte den röda PEN då? Lite konstigt iofs då det borde ligga separat nolla och jord ut från centralen.

Fast grön och röd är inte så konstiga färger. Gul, grön och svart är väl gamla fasfärger? Vit dessutom.

Roligare är väl valet av färger på den nyare kabeln :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.