Hej

jag vill koppla en dosdimmer till två olika strömbrytare. Hur ska jag koppla detta då?

• dosdimmer.jpg
Kan man tänka sig fasen in på L, tändtråd på RL och mellantråd på RP?

Som det ser ut på bilden, mellan fas (L) och styringång (RP) kopplar du brytarna (återfjädrande funktion) parallellt med varandra helt enkelt. Blanda inte in RL bara för då blir det galet! Du kanske borde anlita någon lite mer elhändig för att koppla kanske?

Tack. Naturligtvis har du rätt i ditt påpekande med behörigheten. Jag kopplar aldrig om jag är osäker, med goda råd härifrån blir det kanon.

Jag påpekade aldrig om behöriget / vad du får göra eller inte göra, men däremot om jag får en känsla av att elkunskapen kanske inte ligger i nivå med det tilltänkta arbetet så brukar jag lägga in en liten brasklapp :)

C
Lätt orelaterat kanske, men vad gör en sån där?

cheetah1 skrev:
Lätt orelaterat kanske, men vad gör en sån där?
En behörig? Nej, du måste mena en dosdimmer va? Den gör så att man får mysbelysning.

Eftersom jag redan har avslöjat min okunskap kan jag lika gärna fortsätta. Jag ska poängtera att jag ännu inte köpt någon dimmer, utan har bara sett den på nätet. Men var ska tråden till lampan kopplas?

Ringen med kryss är lampa.
Lampan kopplas mellan RL och nollan.

Protte

C
snaggletooth skrev:
En behörig? Nej, du måste mena en dosdimmer va? Den gör så att man får mysbelysning.
Jo men, vad är det för skillnad på den och en vanlig dimmer?

cheetah1 skrev:
Jo men, vad är det för skillnad på den och en vanlig dimmer?
Den fungerar med en vanlig strömställare.

//Patrik

Om man har en strömbrytare är det precis som en vanlig dimmer. Den här kan man däremot styra ifrån två håll.

Det var lampan jag menade när jag sa tändtråd, men det kanske är fel benämning?

C
Etyden skrev:
Om man har en strömbrytare är det precis som en vanlig dimmer. Den här kan man däremot styra ifrån två håll.

Det var lampan jag menade när jag sa tändtråd, men det kanske är fel benämning?
Ah, klurigt... Jag fattar nu när jag tittar lite till på bilden.. :)

Anyhow, nog kallas det tändtråd, det som går från brytaren/dimmern/whatever till själva armaturen?

Hej
Jag har nu införskaffat en dosdimmer som syns på bilden. Dock verkar den fungera helmysko. Jag har kopplat enligt det högra förslaget enligt kopplingsschemat. DVS

L: Fas in: L
RL: Tändtråd (till lampan)
RP: En kort kabel mellan min fjäderbelastade brytare och dimmern

Sedan en nolla till lampan.

Detta fungerar dock inte. Vad har jag gjort för fel?

Det som händer är att lampan tänds med 'softfunktion' från helt avstängd till max vid ett knapptryck. Om man trycker en gång till sänks belysningen till glödljus, men lampan slocknar inte. Hur man än försöker trycka på knapparna så stannar den aldrig i dimrat läge.

• dosdimmer_kopplingsschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
___

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.