Som det ser ut på bilden, mellan fas (L) och styringång (RP) kopplar du brytarna (återfjädrande funktion) parallellt med varandra helt enkelt. Blanda inte in RL bara för då blir det galet! Du kanske borde anlita någon lite mer elhändig för att koppla kanske?
Jag påpekade aldrig om behöriget / vad du får göra eller inte göra, men däremot om jag får en känsla av att elkunskapen kanske inte ligger i nivå med det tilltänkta arbetet så brukar jag lägga in en liten brasklapp 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Ringen med kryss är lampa.
Lampan kopplas mellan RL och nollan.
Protte
Lampan kopplas mellan RL och nollan.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ah, klurigt... Jag fattar nu när jag tittar lite till på bilden..Etyden skrev:
Anyhow, nog kallas det tändtråd, det som går från brytaren/dimmern/whatever till själva armaturen?
Hej
Jag har nu införskaffat en dosdimmer som syns på bilden. Dock verkar den fungera helmysko. Jag har kopplat enligt det högra förslaget enligt kopplingsschemat. DVS
L: Fas in: L
RL: Tändtråd (till lampan)
RP: En kort kabel mellan min fjäderbelastade brytare och dimmern
Sedan en nolla till lampan.
Detta fungerar dock inte. Vad har jag gjort för fel?
Det som händer är att lampan tänds med 'softfunktion' från helt avstängd till max vid ett knapptryck. Om man trycker en gång till sänks belysningen till glödljus, men lampan slocknar inte. Hur man än försöker trycka på knapparna så stannar den aldrig i dimrat läge.
Jag har nu införskaffat en dosdimmer som syns på bilden. Dock verkar den fungera helmysko. Jag har kopplat enligt det högra förslaget enligt kopplingsschemat. DVS
L: Fas in: L
RL: Tändtråd (till lampan)
RP: En kort kabel mellan min fjäderbelastade brytare och dimmern
Sedan en nolla till lampan.
Detta fungerar dock inte. Vad har jag gjort för fel?
Det som händer är att lampan tänds med 'softfunktion' från helt avstängd till max vid ett knapptryck. Om man trycker en gång till sänks belysningen till glödljus, men lampan slocknar inte. Hur man än försöker trycka på knapparna så stannar den aldrig i dimrat läge.
___
Redigerat: