6 316 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Hur koppla rikstelefonuttag?
Är ju faktiskt relativt enkelt att få mailen säkrare än faxen. Med kryptering.. PGP tex. Finns ingen anledning att ha fax idag. På firman använder vi en speciell tjänst där vi får ett dedikerat vanligt telefonnr för fax, och faxar man till de nummret så kommer faxsidan som .pdf på mailen! Och så kan vi skicka fax från datorn, alt en av skrivarna för att tillfredsställa dom fåtal mossiga personer som fortfarande använder faxprototypen skrev:
Hej!
Ja som jag skriver så ska jag koppla in två nya jack på övervåningen. Vi har ju ett vp-rör upp till övervåningen som slutar nere i en apparat för telefon. Och där vi ska skarva är i en kopplingsdosa för dragfjädern var inte så lång att den kunde dra hela vägen (15 meter). Så vi ska helt enkelt skarva ihop två telefonkablar,....
/henrik
Ja som jag skriver så ska jag koppla in två nya jack på övervåningen. Vi har ju ett vp-rör upp till övervåningen som slutar nere i en apparat för telefon. Och där vi ska skarva är i en kopplingsdosa för dragfjädern var inte så lång att den kunde dra hela vägen (15 meter). Så vi ska helt enkelt skarva ihop två telefonkablar,....
/henrik
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Om du ska skarva kabeln så går det åt fyra ögon, så klart.
Men behöver du verkligen skarva kabeln? Räcker det inte dra kabeln från ditt första jack till din skarvdosa, och sen låta samma kabel gå vidare till dina nya jack utan att skarva kabeln i skarvdosan?
Man behöver ju inte skarva en kabel som bara går rakt igenom en dosa.
Men behöver du verkligen skarva kabeln? Räcker det inte dra kabeln från ditt första jack till din skarvdosa, och sen låta samma kabel gå vidare till dina nya jack utan att skarva kabeln i skarvdosan?
Man behöver ju inte skarva en kabel som bara går rakt igenom en dosa.
Håller med att man borde gjort så. Nu råkade det bli så att vi hade näst intill slut på kabel, den första skarven var det sista vi hade +2 dm som vi klippte bort. Så för den andra skarven så fick vi köpa mera. Vi hade ju lika väl kunnat kasta de sista 8 metrarna och köpa en helt ny kabel att dra hela vägen. Men nu vade vi detta sättet, därav min fråga 
Nu ska det nog ordna sig, om inte så återkommer jag. Tack för hjälpen!
MVH
Henrik
Nu ska det nog ordna sig, om inte så återkommer jag. Tack för hjälpen!
MVH
Henrik
Klicka här för att svara