25 794 läst ·
45 svar
26k läst
45 svar
Verktyg för elektriker
Sida 1 av 4
Tjena Har nu till hösten påbörjat min 1½år långa utbildning för att bli Elektriker och vi kommer under tiden i skolan att ha en heldags labb varje vecka. Men nu är problemet, att tyvärr så kan inte ens vuxna människor hålla fingrarna i styr och låta skolan behålla sina verktyg. Så dom har nu beslutat att dom INTE står för sånt till labbarna, mer än att man ev. kan få låna en lödkolv. Trist men vad ska man göra? Så nu undrar jag, vilka verktyg kommer jag behöva till mina labbar utöver, tumstock skruvdragare hammare sekatör (för att kapa vp-rör) Har i alla fall kikat på ett Wera Kraftform Plus VDE sett på bauhaus som verkar prisvärt, ~350:- för diverse PH, PZ och flata mejslar specade för 1000V ser ju ok ut. Sen ett par Knipex tänger, dock så stod det inget angående VDE klassning på dessa. Utöver detta så behöver jag även en bra spänningsprovare som kan visa fasföljd. Målet är MVG på allt rakt igenom så jag vill inte stå där och sakna verktyg eller bara ha för dåliga
Tack på förhand! // Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Det finns en hel del faktiskt, fast många verktyg som är viktiga när man jobbar på riktigt behöver man inte i skolan.
Måsten:
Elektrikerhammare
Kniv
Elkniv
Stjärnmejslar
Flatmejslar
Två st shiftnycklar
Klammerdon
Insexsnycklar
Tumstock
Kabelsax
Skaltång
Näbbtång
Polygrip
spänningsprovare
Torpedvattenpass
Plåtsax
Verktygsväska (ex. http://www.clasohlson.se/Product/La...roducts/Hi/314442_X_2007-06-26_111008_882.jpg)
m.m.
Några kan få tillägga lite.
//Patrik
Måsten:
Elektrikerhammare
Kniv
Elkniv
Stjärnmejslar
Flatmejslar
Två st shiftnycklar
Klammerdon
Insexsnycklar
Tumstock
Kabelsax
Skaltång
Näbbtång
Polygrip
spänningsprovare
Torpedvattenpass
Plåtsax
Verktygsväska (ex. http://www.clasohlson.se/Product/La...roducts/Hi/314442_X_2007-06-26_111008_882.jpg)
m.m.
Några kan få tillägga lite.
//Patrik
Redigerat:
Men alltså...då får väl skolan speca vad som behövs till att börja med.
Dom kan ju inte kräva att man skall köpa på sig hela kittet för att bli installatör direkt.
Man vet ju inte ens vilken sorts el-genre man skall jobba mot i framtiden, att då köpt på sig en hel massa grejor i onödan känns ju ruttet.
Men okej då, en schysst spänningsprovare (DUSPOL, ELMA, FLUKE etc.)
En schysst kabelsax/skaltång (jag skulle säga cc-22 som avhandlas i en annan tråd)
En näbbtång, gärna med böjd näbb. Knipex har en bra sådan.
Ett antal mejslar (flat, PH, PZ i olika storlekar)
Till att börja med...
Dom kan ju inte kräva att man skall köpa på sig hela kittet för att bli installatör direkt.
Man vet ju inte ens vilken sorts el-genre man skall jobba mot i framtiden, att då köpt på sig en hel massa grejor i onödan känns ju ruttet.
Men okej då, en schysst spänningsprovare (DUSPOL, ELMA, FLUKE etc.)
En schysst kabelsax/skaltång (jag skulle säga cc-22 som avhandlas i en annan tråd)
En näbbtång, gärna med böjd näbb. Knipex har en bra sådan.
Ett antal mejslar (flat, PH, PZ i olika storlekar)
Till att börja med...
Tack för svaren, tänkte behålla verktygen och ha dom till annat efter skolan så kvalitén får gjärna vara bra, så kan ni rekomendera något speciellt märke? Bax: Har försökt att få en lista men det har inte gått så bra kan jag erkänna. Dock så pratade dom om att erbjuda ett "lek och lär" sett, men det är inte klart än och jag antar att jag inte kommer få listan förän det är klart..... Att jag inte köper det settet beror på att jag har en del verktyg och jag gillar verktyg av bra kvalité (meckar bilar på fritiden och har fått nog av dåliga verktyg). Av de få sakerna som fanns i labbsalen att döma så kommer mycket att köpas på clas ohlson och andra leksaksbutiker. Men är det nån som kommer ihåg vad som behövdes när ni gick eran el-utbildning, annars så låter det som ni skrivit ganska vettigt! Ska försöka igen med att få tag på listan imorrn alt. torsdag elmont: Tycker detsamma, men finns säkert något jag kan ha dom till annars
Edit: Bara för mig som radbrytning inte riktigt funkar? Blev ju bara en klump av det jag skrev
Edit: Bara för mig som radbrytning inte riktigt funkar? Blev ju bara en klump av det jag skrev
Redigerat:
Köp nåt billigt som du sen kan ha användning för hemma! För då du börjar jobba åt nån firma så får du verktyg där!
Patrik Hed: Jag har då klarat mig 11år som elektriker utan en "elektriker kniv". Kör bara med vanlig morakniv modell bättre (rejälare med bättre handtag än de billigaste). Jag har iofs två skiftnycklar, en liten i verktygsbältet samt en stor som ligger i firmabilen.. den i firmabilen kanske jag använt 2-3ggr i mitt liv
Resten i din lista kan jag nog hålla med om.
Patrik Hed: Jag har då klarat mig 11år som elektriker utan en "elektriker kniv". Kör bara med vanlig morakniv modell bättre (rejälare med bättre handtag än de billigaste). Jag har iofs två skiftnycklar, en liten i verktygsbältet samt en stor som ligger i firmabilen.. den i firmabilen kanske jag använt 2-3ggr i mitt liv
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
146 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Men det finns ju ingen anledning att skala med en vanlig kniv när det finns speciella skalknivar... Och med dem så kan man ju även lätt skära upp yttermanteln på lite grovare kablar med den lilla "grejen". Hultafors dubbelhölster är ett måste!Rrrrr skrev:Patrik Hed: Jag har då klarat mig 11år som elektriker utan en "elektriker kniv". Kör bara med vanlig morakniv modell bättre (rejälare med bättre handtag än de billigaste). Jag har iofs två skiftnycklar, en liten i verktygsbältet samt en stor som ligger i firmabilen.. den i firmabilen kanske jag använt 2-3ggr i mitt livResten i din lista kan jag nog hålla med om.
//Patrik
men det är ju ingen gymnasie utbildning.
han är 24 och utbildningen är 1 1/2 år.
han är 24 och utbildningen är 1 1/2 år.
Patrik_Hed skrev:
Där måste jag instämma!
Rrrrrr, våga omfamna elektrikerkniven!
Hoppsan var visst lite otydlig på utbildningen. Den är en grundutbildning för elektriker på gymnasienivå hos Komvux, därav att den endast är 1½år (60veckor), 1 heldags labb i veckan, sedan så är 20 av dessa 60 veckor förlagt som LIA , Lärande i Arbete. Att jag går det här, är för att jag har ett intresse för elektricitet osv. Gick Naturvetenskaplig linje med inriktning på mattematik-datorkunskap på gymnasiet ifall någon är nyfiken, så jag har ju vissa försprång gentemot de andra i klassen
Men tillbaka på verktygen, har hört gott om Weras mejslar (längst ner på sidan, kan inte hotlinka) Wera Kraftform Plus 160 i/165 i/7 Rack Screwdriver Set Kraftform Plus Series 100 + Voltage Tester+ Rack http://www.wera.de/catalog_de.html?L=1&file=/en/screwdrivers_kraftform_plus__series_100_vde.html Tror ni det räcker med dessa på mejsel fronten? 350:- för 7st mejslar och en eltestare som lär hamna i en omärkt låda i källaren är ju onekligen billigt!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
Ja, de kommer räcka. De är ju bra mycket bättre än de skruvmejslar man själv fick använda... 
//Patrik
//Patrik
vet inte riktigt vad för typ labbar ni kommer att göra. men när jag gick el-programmet så fick vi klarar oss med några tänger (platt-tång, sidavbitare, skaltång) uppsättning skruvmejslar (av äldre modell) en totalt värdelös hammare med träskaft, klammerdon, en spänningsprovare av enklast möjliga slag med dioder upp till 400V.
med dom verktygen klarade jag mig alldeles utmärkt på, tycker jag blev en hyfsat bra elektiker också, men man blev ju utskrattad å det grövsta när man var på praktik.
med dom verktygen klarade jag mig alldeles utmärkt på, tycker jag blev en hyfsat bra elektiker också, men man blev ju utskrattad å det grövsta när man var på praktik.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Som elev behöver man inte så grymt mycket verktyg. Du behöver ju tex inte alla typer av skruvmejslar. Du kommer att förvånas över hur mycket en PH2 kommer till pass. Den passa nästan överallt. Nåja, köp ett set mejslar med 3 flat/spår och 2-3 st stjärnmejslar, en skaltång, en näbbtång och en sekatör (som likaså kommer passa ypperligt till annat än bara klippa VP), spänningsprovare, TKK och Letti-don och en hammare.
Du kommer att upptäcka vad du behöver, köp det då. Det är bara onödigt att fylla bältet med skräp. Det blir tungt och så har du inga knän kvar vid 35.....
Du lär knappast få IG för att du inte köper en skruvdragare, och inte heller för att du inte köper märkesprylar.
Du kommer att upptäcka vad du behöver, köp det då. Det är bara onödigt att fylla bältet med skräp. Det blir tungt och så har du inga knän kvar vid 35.....
Du lär knappast få IG för att du inte köper en skruvdragare, och inte heller för att du inte köper märkesprylar.
Redigerat:
Köp en liten kabelsax så har du avbitare och skaltång i ett.
4-5 mejslar räcker gott och väl, 3 spår (plint, 5mm, stor) och 2 kryss. Fler än så har jag aldrig haft i min ägo under 13 år i yrket.
Plattång är bra till massor.
Mini polygrip likaså.
Vanlig snickarhammare, tumstock (jag har iofs börjat tycka om talmeter), en billig kniv.
Sekatör är en onödigt dyr utgift tycker jag, så mycket rör kommer du inte kapa så att du inte klarar dig med kniv. Dessutom används det mer slang idag ändå.
Jag säger som andra köp när du märker att det behövs eller ser att andra har köpt något nyttigt, annars blir du bara prylgalen och köper grejer som proffsen använder sällan.
4-5 mejslar räcker gott och väl, 3 spår (plint, 5mm, stor) och 2 kryss. Fler än så har jag aldrig haft i min ägo under 13 år i yrket.
Plattång är bra till massor.
Mini polygrip likaså.
Vanlig snickarhammare, tumstock (jag har iofs börjat tycka om talmeter), en billig kniv.
Sekatör är en onödigt dyr utgift tycker jag, så mycket rör kommer du inte kapa så att du inte klarar dig med kniv. Dessutom används det mer slang idag ändå.
Jag säger som andra köp när du märker att det behövs eller ser att andra har köpt något nyttigt, annars blir du bara prylgalen och köper grejer som proffsen använder sällan.