Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Men om man skiter i att speca fakturan och bara skriver en totalsumma och tex elinstallation så är det väl helt ok då?? För då är det ju hela paketet man betalar för.

Ni måste v'äl se skillnaden mot att köpa en vara där priset är tydligt utsatt från början (enligt lag) och lägga ut en tjänst där ni får ersättning per timme och ersättning för material plus en marginal. I det senare fallet är det givetvis så att ni inte kan ta vilket pris ni vill, varken per timme eller för materialet, utan det måste redovisas och kommas överens om. Det ingår i affärsmodellen för löpande räkning. Visst, den intet ont anande kunden tror att timpriset är det som skiljer, och glömmer att fråga om påslaget på materialet. Då kan ni antingen försöka lura av honom så mycket som möjligt, eller hjälpa till genom att tala om det i förväg.

Och när påslaget är fastlagt, skall det givetvis vara efter ev. rabatter. Allt annat innebär att ni i praktiken kan ta vad ni vill, och det tycker i alla fall jag är orimligt.

För fast pris får ni ta vad ni vill, så länge ni talar om det innan. Precis som med Statoils bacon.

Att jag som säljare väljer att sätta det pris som jag vill är väl den frihet jag har, vill en kund veta vad det kosta frågar han efter priset. Och vad skulle jag ha för intresse av att ge "mina" rabatter till mina kunder? Vore det så att jag skulle få ett procentuellt påslag på mitt inköpspris skulle det gynna alla som jobbade på löpande jobb att ha så högt inköpspris som möjligt på sitt matr. så ge mig en anledning till varför jag skulle försöka få bättre priser.
Även för mig är det så att om jag inte frågar efter priser så får jag betala ett högre pris.
Och skulle man ha ett visst påslag på inköpspriser skulle det slå mycket snett, för det är stor skillnad på vad företag betalar till "sina" grossister. Dom flesta lite mindre företag skulle vara helt utan möjlighet att konkurrera med dom större när det gäller matr. och dom löpande jobben.
Det skiljer, på vissa varor, upp emot 80% i inköpspris för (samma vara) mellan olika företag beroende på hur ofta, hur mycket man köper och hur skicklig inköparen är.
Idealet kanske är att nån myndighet sätter pris på matr o arbte.

elmont skrev:
Att jag som säljare väljer att sätta det pris som jag vill är väl den frihet jag har, vill en kund veta vad det kosta frågar han efter priset.
När vi pratar löpande räkning så vet varken du eller kunden hur mycket det kommer att kosta, eftersom ingen av er vet hur lång tid det kommer ta, eller vilket material som kommer användas.

Så vad kan kunden få för svar?

När man avtalar om ett löpande jobb kan man om kunden så önskar fortlöpande ge dom priser han vill ha och sedan är det upp till kunden att bestämma om han accepterar priset. Man kan även avtala om priser med påslag på inköpspris mm. Ett annat vanligt förfarande är att kunden får ett takpris och han betalar för dom löpande kostnaderna upp till taket, skulle kostnaden överskrida taket ligger takpriset fast som en högsta kostnad.
Men det kräver att man som kund är liiiite aktiv när man avtalar om arbetet.
Dom som har problem med "dyra" löpande arbeten är helt säkert kunder som har jobb som ingen är speciellt intresserade av.

Vet inte om jag kan tillföra något men försöker ändå:

Kan man inte som kund tex fråga vad kostar det hela i material och i timlön.

Sen en sak som är typiskt i jantesverige är att ingen ska få tjäna pengar alls.

Betänk följande:
1. Elektriker ett jobbar arslet av sig och säljer mycket material får därför bra rabatt hos sin grosist.
2. Elektriker två är en halvslö lirare som jobbar lite när han har lust och köper därför inte lika mycket material.

Slutsumman för arbete X är exakt densamma i pris både för arbete och material MEN snickare ETT tjänar lite extra på sin årsbonus från grosisten. Jag skulle unna honom detta sålänge han håller utlovat pris och gör jobbet som det ska.

Om nu elektriker tjänar så våldsamt bra på sitt material+arbete så tror jag det är något som gått mig förbi de flesta elektriker tjänar inga våldsamma pengar vad jag vet.

Något förbannat fult är att beställa ett jobb till pris X få jobbet utfört enligt önskningar och betala pris X och sen gnälla på det hela.

Jag som prismedveten konsument vet också att Biltema/Jula/ICA Maxi/Clas Ohlsson/osv you name it har sina "good payoff"-varor, inte nödvändigtvis dyra men som de tar förbannat bra betalt för. Kollar man runt på alla affärer så hittar man dem ofta.

Den stora vinnare på allt detta är staten. Hade skatten på företagande varit rimlig så hade priserna varit mycket lägre. Det finns många länder där det inte lönar sig att bygga kåken själv för att proffsen gör allt billigare så inte i Sverige. Finns ganska få länder där läkare står och snickrar hus.Nu är inte Sverige värst i skattetryck men 2:a iaf och vi är nog de som får minst för våran skatt om man inte värderar slödders välbefinnande och långt arbetsliv förståss.

E
Att montera mtrl från nätet -elbutik å allt vad det heter.
Vem skall stå för garantien om det går sönder?
Visst kan man byta själv men om man köpt via elfirman så byter de gratis.
Vid tillhandahavt mtrl som det blir fel på så måste ju firman debitera arbets tid.

Sen att vårat -elfirmornas- mtrl är dyrare kan bero på om man jämför kvaliteten.
Är det då exakt samma märke osv, så fattar väl vem son helst att de som köper tex 100 000 st uttag har bättre rabatt än jag som köper 1000 st .

Det timpris vi pratar om skall även täcka försäkringar vid ev fel som statrar brand, mtrl eller jobbet.
Mtrl som ni köpt själva, står då elbutik.se för den skada som orsakats?
De skyllre nog på oss å vi på dem, å rätt svårt å bevisa vilken som är ansvarig.
När en elfirma monterat mtrl man sålt för de stå för hela `kalaset´. ;)

Redigerat:
Jag lånar tråden lite gällande en liten materialfråga.

Ni elektriker (och elinstallatörer), om en kund skulle vilja få t.ex. en liten bel.installation omgjord, men att den befintliga armaturen som redan finns ska återanvändas och att ni vid installation av den råkar förstöra den på något sätt. Hur skulle ni då göra? Skulle ni köpa ut en likvärdig armatur och bara ge bort? Skulle ni debitera tiden och milen om ni tog bilen och åkte och köpte direkt?

//Patrik

Redigerat:
E
Beror det på försumlighet av montören så är det bara ersätta den.
Utan att debitera reskostnad samt den tid det tar att införskaffa ny armatur.

Elinstallatören skrev:
Att montera mtrl från nätet -elbutik å allt vad det heter.
Vem skall stå för garantien om det går sönder?
Visst kan man byta själv men om man köpt via elfirman så byter de gratis.
Vid tillhandahavt mtrl som det blir fel på så måste ju firman debitera arbets tid.

Sen att vårat -elfirmornas- mtrl är dyrare kan bero på om man jämför kvaliteten.
Är det då exakt samma märke osv, så fattar väl vem son helst att de som köper tex 100 000 st uttag har bättre rabatt än jag som köper 1000 st .

Det timpris vi pratar om skall även täcka försäkringar vid ev fel som statrar brand, mtrl eller jobbet.
Mtrl som ni köpt själva, står då elbutik.se för den skada som orsakats?
De skyllre nog på oss å vi på dem, å rätt svårt å bevisa vilken som är ansvarig.
När en elfirma monterat mtrl man sålt för de stå för hela `kalaset´. ;)
Ja jag skulle vilja se den kunden som inte ringer instalatören och klagar när biltema-trafon lägger av efter en månad för det är klart det är hans fel då...

Men visst jag håller med om att även jag sniker in på materialkostnader när vi upphandlar större eljobb och vvs men det är mest för att vi har grossistpriser på "riktigt" material och dessutom gäller iaf inte försäkringar mm utan vi har egna byggfelsförs mm

E
Tossegubbe:
Jag vill bara ha det det klargjort - biltema trafon - vems fel?
Fast.äg eller installatörens?
Byter fast.äg. den själv?

Byggfels försäkring, utveckla det lite grann vad täcker den? inom vilkt område m.m.
`Vi´ vilka är det?

Bara funderade lite.. tar verkligen alla ut bltillägg mm? jag har aldrig hört talas om att ngn gör det häromkring och jag skulle aldrig komma på tanken att göra det lika lite som jag debiterar tiden det tar att fylla upp bilen efter avslutat arbete hos kund.. det är ju det man har materialvinsten för att täcka?

Elinstallatören skrev:
Tossegubbe:
Jag vill bara ha det det klargjort - biltema trafon - vems fel?
Fast.äg eller installatörens?
Byter fast.äg. den själv?

Byggfels försäkring, utveckla det lite grann vad täcker den? inom vilkt område m.m.
`Vi´ vilka är det?
Självklart säljarens ansvar att fixa men tvivlar på att biltema kommer ut och åtgärdar ngt på plats?

Vi tillverkar hus och liknande och ofta med totalentrepenad så i praktiken har vi det övergripande ansvaret för alla byggfel eller felaktiga produkter gentemot kunden. Och med vi så avser jag "vi" som i det här företaget.

E
ok

Biltema byter nog ut om man tar loss å kommer in om det är på garanti tiden, monteringen får man göra själv eller lejja för ;)

Jag har sett olika lösningar på de som säljer och monterar hus å jag kan bra säga att en del `lösningar´ är olagliga för mig att göra likadant.
Jag har förstått ni har undantag men har tyckt det verkat konstigt.

Känns som den här tråden börjar driva iväg lite. Jag stänger den nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.