Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fick precis fakturan från elektrikern för byte av elcentralen hemma.
En ganska stor men 32st 10amp och 9st 16amp säkringar plus 2extra jordfelsbrytare.
11h jobb känns väl ok, 350:-/+moms.

Jämför jag materialkostnaden med tex www.elbutik.se (samma märke och artikelnummer) så skulle jag själv kunnat köpt materialet för ungefär halva priset. Förstår att elektrikern behöver göra lite påslag men 100% känns väl saftigt? Vad brukar vara skäligt?
Summan för allt specat material är ca 12000:- ink moms och på elbutik.se kan jag köpa det för 6000:-

Vi har inte avtalat nått fastpris eller ens diskuterat priset innan.

ROT-avdrag är inte heller med , det kanske jag hade behövt säga till om innan? Trodde alla hantverkare körde med det nu efter nya reglerna. Går detta jämka för mig ändå?

para skrev:
ROT-avdrag är inte heller med , det kanske jag hade behövt säga till om innan? Trodde alla hantverkare körde med det nu efter nya reglerna.

Vad menar du?

Detta måste vara ett av de vanligaste ämnena - elektrikers hutlösa påslag. Det som möjligen skulle vara vanligare är i så fall rörmokares hutlösa påslag.
Det enda som fungerar är att ta fasta priser på allt. Har ni inte ens diskuterat priset innan är det inte mycket du kan komma med, rent juridiskt. Även om 100% över konsumentpris är mycket, är det inte onormalt för branschen. Du kan däremot kontrollera åtgången, så att han inte satt upp för stor mängd av någonting.

Du kan visst försöka få ner priset, men det blir då mer dina personliga egenskaper som avgör. Du kan visst ringa till elektrikern och säga "hörru du, så där mycket tänker inte jag betala". Har du tur (och karisma) så viker han sig!

Man kan inte som företagare bara dra av halva arbetskostnaden för där är lite uppgifter som skall in till skatteverket såsom fastighetsbeteckning och kundens personnr. Därför vill man veta före om kunden vill utnyttja ROT.
Till nästa år så får kunderna även styrka att de har utrymme kvar för aktuellt arbete.

Om arbetskostnaden är specad så skall det gå att själv göra avdraget i kommande års deklaration. Detta är en undantagsregel som gåller detta året ut, sen försvinner den möjligheten.

/Kent

Om du ser i lite andra trådar här så är det ett ganska normalt eller tom. lågt "påslag".

Det blir inte riktigt rättvisande att jämföra med elbutik.se. Elektrikern måste handla material där han dels kan köpa allt han behöver på en gång, dels vet att det finns bums direkt eller ialla fall med en i förväg känd leveranstid.

Jag har handlat prylar på elbutik.se med gott resultat, men leveransprecision är inte deras starka sida. Det gäller att handla helst 2 veckor innan elektrikern skall komma.

När jag bytte central handlade jag på elbutik.se, de kabelstumpar jag överlät åt elektrikern att skaffa blev jag debiterad ca 300% över priset på nätet för (och då gav han mig ändå 20% rabatt).

Kan tillägga att vissa elektriker debiterar ca 10-11 kr metern för FK 1,5 tråd. Du köper den som billigast för 1,69 över disk här i Stockholm. Priset är "listpris" hos elgrossisterna, elektrikern handlar där med 80-95% rabatt (olika för olika varugrupper). Vissa visar sedan prislistan för sin kund och hävdar att de måste lägga på ytterligare 20% för att täcka sina hanteringskostnader.

para skrev:
Jämför jag materialkostnaden med tex www.elbutik.se (samma märke och artikelnummer) så skulle jag själv kunnat köpt materialet för ungefär halva priset. Förstår att elektrikern behöver göra lite påslag men 100% känns väl saftigt? Vad brukar vara skäligt?
Tyvärr är det så det fungerar. Dels pågrund av att medelsvenson inte har en aning om vad saker kostar och dels för att elektrikerskrået har den monopolställning de har. Jag brukar alltid lämna en fullständig lista med på allt material jag vill ha monterat tillsammans med E-nummer och inköpspris. Kan elektrikern inte ge mig ett rimligt pris i sin offert går jobbet till någon annan. Jag blir alltid förbannad när elektriker nonchalant behandlar sin kunder som idioter. Om jag vill ha ett specifikt Elko-uttag monterat så är det det som gäller. Sen att elektrikern hellre monterar ett Eljo-uttag och tycker att Elko-uttag är skitjobbiga att arbeta med är inte mitt problem. Det är inte orimligt att kräva att en elektriker är en profesionell yrkesman som klarar av att montera vilket märke som helst. Det skall inte handla om vad elektriker vill tillhandahålla för tjänst utan vad jag vill köpa för tjänst.

para skrev:
ROT-avdrag är inte heller med , det kanske jag hade behövt säga till om innan? Trodde alla hantverkare körde med det nu efter nya reglerna. Går detta jämka för mig ändå?
Har du en titta på Skatteverkets hemsida innan du frågar här?

http://www.skatteverket.se/privat/s...ramodellen.4.2e56d4ba1202f95012080003878.html

Övergångsbestämmelse

Eftersom "fakturamodellen" införs mitt under löpande kalenderår så har det införts en övergångslösning för 2010 års taxering i den nya lagen om fakturamodellen.
Övergångslösningen är en slags "säkerhetsventil" som innebär att den kund som från den 1 juli och fram till årsskiftet i år missar att få skattereduktion med den nya fakturamodellen har möjlighet att ansöka om skattereduktion i efterhand för den utgift för husarbete som kunden har haft. Begäran om skattereduktion för utgift för husarbete ska då göras i deklarationen 2010.
En ansökan i samband med deklarationen innebär stor risk att deklarationen blir klar senare än annars och att skatteåterbäringen inte kan betalas ut till midsommar (utan i december) 2010. Exakt hur ansökan ska gå till vid deklarationen 2010 är inte klart ännu.​

• Gilla
Torpartrollet
  • Laddar…
Gör du lika när du köper kläder? Där ligger påslagen på 2-3 400 % men där kanske det är ok, och bilverkstäderna ligger väl ungefär på samma nivå.
Och det är väl inget annat än den gudomliga kapitalismen i ett nötskal ;)

elmont skrev:
Gör du lika när du köper kläder? Där ligger påslagen på 2-3 400 % men där kanske det är ok, och bilverkstäderna ligger väl ungefär på samma nivå.
Skum jämförelse, det är väll inte direkt elmontören som säljer sakerna. Tänk om expediten skulle lägga på några hundra procent på butikspriset. Eller är det kanske så att en del elmontörer ser sig själva som en del av försäljningsledet

Det är väl knappast elektrikern som sätter priset lika lite som nån försäljare i butik sätter priser, utan det är någon med ansvar för priserna tex. företagsledare, oavsett vilken bransch det handlar om.

para skrev:
Fick precis fakturan från elektrikern för byte av elcentralen hemma.
En ganska stor men 32st 10amp och 9st 16amp säkringar plus 2extra jordfelsbrytare.
11h jobb känns väl ok, 350:-/+moms.

Summan för allt specat material är ca 12000:- ink moms och på elbutik.se kan jag köpa det för 6000:-

Vi har inte avtalat nått fastpris eller ens diskuterat priset innan.

Visst.. han kan ha tagit endast 30% påslag på materialet. Och sedan tagit 450kr/tim + moms.. slutsumman brukar bli rätt lika. Vi har försökt gå över mer till att ha dyrare timpenning och mindre materialpåslag.. de verkar sticka mindre i ögonen.. även om man ändå ska ha in samma peng till firman.

Enligt EIO så behöver en normalstor elfirma (antagligen i stockholm typ) få in ungefär 580kr/timme + moms. Inkl materialvinst för att klara av alla utgifter med kontorspersonal, alla dyra kurser man måste gå osv osv...

elmont skrev:
Nej det är inte kapitalism. Snarare tvärt om. Kapitalism förutsätter fri konkurrens och fri handel. Så är inte fallet eftersom elektrikerna befinner sig i en monopolställning. Men nu är inte det här ett politisk forum så vi kan lägga ned den här diskussionen.

Rrrrr skrev:
Visst.. han kan ha tagit endast 30% påslag på materialet. Och sedan tagit 450kr/tim + moms.. slutsumman brukar bli rätt lika. Vi har försökt gå över mer till att ha dyrare timpenning och mindre materialpåslag.. de verkar sticka mindre i ögonen.. även om man ändå ska ha in samma peng till firman.

Enligt EIO så behöver en normalstor elfirma (antagligen i stockholm typ) få in ungefär 580kr/timme + moms. Inkl materialvinst för att klara av alla utgifter med kontorspersonal, alla dyra kurser man måste gå osv osv...
En helt klar rätt lösning tycker jag

Maxwells_Demon skrev:
Nej det är inte kapitalism. Snarare tvärt om. Kapitalism förutsätter fri konkurrens och fri handel. Så är inte fallet eftersom elektrikerna befinner sig i en monopolställning. Men nu är inte det här ett politisk forum så vi kan lägga ned den här diskussionen.
Vad svammlar du om nu? Monopolställning? Finns väl massor med elfirmor som konkurrerar med varandra stenhårt!

Alla klagar på elektrikerns kostnad.. Men de är mer ok med flera 100% påslag på kläder.. eller hur många hundra procent påslag tror ni att det är på en stor stark på krogen?

Men kunder är ju också allt lite roliga. De flesta ringer runt bland elfirmor för att jämföra priser. Då frågar de "vad debiterar ni i timmen?" Sedan väljer de den som tar minst i timmen, och blir sedan förvånad över att han istället har mycket materialpåslag och tar extra för maskiner osv osv.. DOH!

En stor beställare tycke att påslagen var för höga på matr. i dom jobb vi utförde så vi kom överens om att dom skulle skaffa allt matr. och vi skulle få en högre timpenning. "Experimentet" pågick i ca en månad sedan fick all gå tillbaka till det gamla med samma priser både på matr. och tid. Trots att dom som skulle sköta inköpen var "proffs" blev deras hantering av matr. betydligt dyrare än om vi skötte den biten. Det är betydligt större kostnader förknippade med matr. än dom flesta kan tro. Det är sällan som det är så enkelt som två brytare, nått uttag och en stump kulo.
Men för er som tycker det är för dyrt är det fritt fram att handla vad ni vill och sedan anlita den ni vill (betalar ni nog bra nappar säkert dom flesta).
Och om ni tror att det är för kundernas skull folk driver företag är ni helt förda bakom ljuset, dom som driver företag gör det för att dom ska göra en förtjänst och dess större förtjänst dess bättre.

Rrrrr skrev:
Vad svammlar du om nu? Monopolställning?
Jag kan gå iväg och köpa elmaterial själv till en rimlig kostnad men får då inte själv montera det. De enda som får montera elmaterialet är elfirmorna. De har med andra ord monopol på elarbete. Som ett resultat av det så kan de sjäva diktera villkoren och sätta priserna på det material de använder. Jag kan hålla med om att "monopol" inte är rätt ord men faktum kvarstår att elskrået har en skyddad ställning på tjänstemarknad som de ofta missbrukar. Därmed inte sagt att hela branchen är rutten det finns gott om seriösa firmor som är bra att ha att göra med. Det som gör mig förbannad är de som utnyttjar sin ställning till att blåsa vanliga medelsvenssons som inte vet bättre!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.