Kemi
Kemi: http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|520|&BrandID=2&ID=383 Finns andra också givetvis, men har denna själv till 10 st spottar. Mvh Kemi
3 svar · 1,6k läst
Kemi
Kemi: Har fått nya spottar från Ahlsell idag, pratade med deras säljare som själv hade börjat undra över kvalitén på spottarna och han fick fram att de är Vinga som tillverkar deras spottar så det är inget skräp. Förklaringen var sonika att det räcker inte med burken från Maxel som är dimensionerad för 50w, det är för bra isolerat runtomkring hinken för att värmen från 50W
6 svar · 1,2k läst
U
Uraks: Han kollade beröringsspänningen och den var ok. Nu sitter det en ny elpatron och allt verkar funka bra! Låter den vara på nya kabeldragningen ändå för säkerhetens skull..
9 svar · 3,9k läst
S
snorpan_t: [citat] max 2m förutom 2 som är skarvade en halvmeter vardera, räckte ej fram. Tror ej den lilla skarven kan påverka det mycket.
7 svar · 1,8k läst
jac
jac: Jag hittade faktiskt något som ESSVE kallar "Gipsmontageskruv" som verkar mycket snarlik. Största skillnaden verkar vara att de som kallas elektrikerskruv genomgående verkar vara 4,2 mm medan gipsmontageskruven är 4,8 mm. I övrigt har den PH spår och gängorna slutar ca 5mm under skallen som är platt på undersidan. Övergången från skruven till skallen är rak, dvs ingen "trumpetform".
16 svar · 4,3k läst
M
miko: Lite kuriosa om Kulo, Kuhlo http://home.swipnet.se/elsamling/kabeloklammer1.htm
19 svar · 6,8k läst
9
91@n: d^_^b Tack så mycket för era svar, då kan jag göra jobbet klart med rör och ny dosa innan jag ber elektrikern komma hit och gör sitt. /91
5 svar · 4,0k läst
GK100
GK100: Funktionen på detta instrument är inte sämre än på någon annan installationstestare med samma möjlighet som jag sett. Duger gott för protokoll över jordtagsmätning till nätbolaget vid inkoppling av reservkraft odyl för en installatör. Om man däremot sysslar mycket med olika mätningar av jordtag finns det ju bättre och mer lättanvända metoder men med helt annan prislapp.
1 svar · 4,6k läst
E
elmont: Tillverkaren anger hur man får/ska använda "deras apparat" och det är upp till brukaren att läsa och förstå anvisningarna. Heter tillverkaransvar och gäller det mesta. Så det gäller för Svensson att ta lite eget ansvar nu när myndigheterna är så slappa ;)
9 svar · 5,1k läst
morsan
morsan: Lättare att suga än att blåsa upptäckte vi. Blåsa ger samma fenomen som att försöka få i kabeln utan draglina. Och se till att någon håller i "slutänden" så att inte hela linan far igenom. Det tog oss 2 dagar innan lineländet var på plats igen :blushing:
5 svar · 5,7k läst
mr.Ola
mr.Ola: Om husets noll-ledare ut, dvs ex PEN-ledaren har en "för liten" area av någon anledning, tex korrosion i nån anslutningspunkt eller så så kommer returströmar att bli vagabonderande vid en viss tidpunkt, denna inträffar då nog stor enfasbelastning nyttjas och anläggningen blir snebelastad. vill påminna om att en ren 3-fasbelastning tar ut all nollström medans en enfasbelastning nyttjar
21 svar · 5,2k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Tack. Om han nämner att vi ska dela på anslutningen så säger jag självklart. Vattenfall sköter det åt oss prata med de du. Sen kan jag låtsas ha sympati när han inte får tillbaka så många kronor.
68 svar · 15,5k läst
F
FSS: Eller vänta nu det kanske är precis det den gör?
1 svar · 1,7k läst
·
prototypen
prototypen: Rrrrrr det finns rörelsevakter som ersätter brytare och de är utan nolla och tar ström till driften genom glödlampan. Det blir samma problem som med dimmers och ickelinjär last. Protte
3 svar · 2,5k läst
S
Slugge: [citat] Tar vi N1XV som exempel så är det ju säkrare att ha PE+N i 2 ledare istället för i en ifall ledaren skulle skadas i fallet med PEN har du ström på jord direkt, i fallet med PE+N måste bägge gå sönder för samma effekt. Sen är det det med vagabonderande strömmar. Större 5-ledarkablar har aluminiumledare medan PE är en koncentrisk skärm av koppar som i vissa fall kan vara
29 svar · 18,1k läst
H
hempularen: Ang huvudfrågan i TS första inlägg. Såvitt jag vet så gör man just så med brytaren. En tänkbar nackdel är att vissa rörelsesensorer har en "programmering", man kan få dem att vara på hela tiden och andra beteenden genom korta på och tillslag från brytaren. Inte alltid man vill ha ett sådant beteende, och vem kommer ihåg om det var 1 eller 2 tillslag som får en att lysa hela tiden.
11 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Jodå han har egen behörighet.
8 svar · 1,5k läst
P
Peter_K: Jo så är det. Garage har vi redan i källaren så jag drar nog bara en 1,5 kvadratare. Frågan är väl hur jag ska göra med utebelysningen, var det ok att dra 2 kablar i samma gula skyddsrör?
5 svar · 1,6k läst
F
Floppman: Ja, man får ha så många man vill där med...
7 svar · 1,2k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Fan vad nice! :) Nu blev jag glad! Vilken tur att jag valde 12v istället för att låta koppla in 220v :D Nu vill jag ändå poängtera för de som blir lite nervösa att jag kommer ta det säkra före det osäkra. Jag kommer låta en elektriker kolla över schemat och "godkänna" alla dragningar/kopplingar. Även om det inte har någon juridisk fördel, så är det en sak jag tycker man borde
2 svar · 1,4k läst
P
Ptja76: Hej! Precis som rubriken säger vart kan jag köpa Vart Hqproducts i sverige på nätet. Var och köpte på lokala elkedjan butiken men de har inte fler spotar och jag vill inte vänta för han visste inte när han fick hem igen.
0 svar · 895 läst
P
Ptja76: Tack, Var på jula igår och hittade inget. Skall ta mig en sväng förbi imorgon då.
4 svar · 1,7k läst
T
Tomas J: [citat] Jo brytaren sitter innomhus, glömde skriva det. Från kopplingsdosan ut till ute-lampan går jag sen med EKLK..
8 svar · 16,4k läst
P
-PC-: Intressant! Man tackar för tipset d^_^b
5 svar · 2,2k läst
R
r8n: Elektrikern var här i fredags (20:e). Han har dragit fram en ny kabel till diskmaskinen. Samt en i från 3-fasdosan till en ny utanpåliggande dosa som man kommer åt lättare sedan skåpen är på plats. Sedan vet jag inte hur han har tänkt att lösa inkopplingen. Jag berättade hur jag tänkt och ville ha det. Diskmaskinen är iaf. ute ur frågan. Ja, jag har 3-fas 380/400V i lägenheten som
8 svar · 5,1k läst
E
elmont: Dom gammla elementen bestod av en motstådstråd i en inneslutning av ca1cm2 tvärsnittsyta och en viss längd, i dag är "samma" tråd innesluten i en inneslutning med tvärställda "lameller" som ger en mycket större värmeavgivande yta. kika in i ett element så ser du.
14 svar · 4,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Från och med 60 cm bortanför duschkabinens väggar är oklassat område, vilket betyder att IPX4 inte är ett krav. Med vad som är lämpligt att placeras där får man avgöra från fall till fall.
38 svar · 8,8k läst
·
H
Hasse54: d^_^b Hej ! Hade en sådan fläkt när vi flytta in i huset, sen renoverade vi badrummet o jag säger bara, släng skiten o köp en fuktstyrd Pax fläkt, visserligen kostar den några kronor, men du slipper problemen med att hålla på att ändra inställningar. Pax är dyrt men det lönar sig i längden! :wow:
5 svar · 9,5k läst
·
P
pbengtsson: [citat] Tack för länken.
13 svar · 1,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Vad var frågan egentligen? Bäst och Enklast är ju inte riktigt samma sak oftast. Enklast/Billigast(förutom om du bränner upp hällen och/eller huset :eek: ) = Gör allt själv Bäst fast dyrast = Låta en elektriker göra de. Jag tycker du ska fundera lite på vad mer du behöver göra i huset, så kan du anlita elektriker för att göra allt på en gång så blir de billigare.. Har man
2 svar · 849 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.