Ska till och förnya elen något i huset, ska ha en elektriket till det men sitter och spånar lite på hur det ska se ut.

Hur högt, 10 eller 16A, ska man säkra tvättmaskin, torktumlare, kyl/frys, spis 230v, ugn 230v, diskmaskin? Tänkte säkra var och en för sig i den nya centralen, riktigt eller ej?

Ska man köpa en dyr eller duger de billigare centralerna man man hitta med jordfelsbrytare för en tusenlapp? Någon som kan rekommendera en bra prisvärd central?

Hej,
Satsa på märkesvaror på prylarna, det blir inte så mycket dyrare, ibland kan noname prylarna vara av tveksam kvalitet. Det är faktiskt din säkerhet det gäller, dumt att chansa för några kronors besparing.

Angående avsäkring, så beror det på dina kablar, och vad prylarna är klassade för. I mitt säkringsskåp är allt utom spisen säkrat på 10A, men vi har fjärrvärme.

Nu är jag ju lite partisk... Men skulle ändå rekommendera dig att låta elektrikern köpa materialet! Då får han använda det han är van/litar på. Går någon pryl sönder så har du garanti på de (Köper du själv får du förvisso säkert en ny del där du köpte den, men måste dock betala elektrikerns arbetstid för att byta den).

Be om att få fast pris på byte central inkl allt!

Be honom att ta hager..

De flesta elektrikers köper ju dock bara de bästa kvlitetskomponenterna, inget fel med det, men priset blir ju därefter.

Frågan är hur pass mycket bättre de är?

Om man som lekman slår upp jula.se och kollar på en central som heter RUTAB, med JFB och tvåradig för 1995 kr. Rätt prisvärt tycker jag, svensktillverkad av ett småländskt företag som av deras hemsida att döma verkar vara ett seriöst företag som gör bra grejor. Vad tror ni?

Samma gäller uttag, strömbrytare och sånt? Jula igen då, där har de en serie med borstat rostfria grejor för bra pris som heter ANSLUT. Jag menar, ett jordat uttag i annat märke kan ju kosta flera hundra kr jämfört med 99kr för detta. Hu mycket bättre är de dyrare?

Vill ju så klart köpa grejor som håller men är det värt de extra tusenlappar det handlar om för hela huset? Vad förutom design och i viss mån kvalitet är det som skiljer åt?

Att Rutabs normapparater skulle vara tillverkad i Sverige tror jag inte, jag är till och med rätt säker på att dom kommer från nån Kinesisk maskin. Jag tycker mig se mycket stora likheter i detaljer som hos vissa andra Kina normapparater.

MattiasBj skrev:
De flesta elektrikers köper ju dock bara de bästa kvlitetskomponenterna, inget fel med det, men priset blir ju därefter.

Frågan är hur pass mycket bättre de är?

Om man som lekman slår upp jula.se och kollar på en central som heter RUTAB, med JFB och tvåradig för 1995 kr. Rätt prisvärt tycker jag, svensktillverkad av ett småländskt företag som av deras hemsida att döma verkar vara ett seriöst företag som gör bra grejor. Vad tror ni?

Samma gäller uttag, strömbrytare och sånt? Jula igen då, där har de en serie med borstat rostfria grejor för bra pris som heter ANSLUT. Jag menar, ett jordat uttag i annat märke kan ju kosta flera hundra kr jämfört med 99kr för detta. Hu mycket bättre är de dyrare?

Vill ju så klart köpa grejor som håller men är det värt de extra tusenlappar det handlar om för hela huset? Vad förutom design och i viss mån kvalitet är det som skiljer åt?
En Hagercentral med samma innehåll på elbutik (exempel) kostar 2336:-. Om du vill lägga skillnaden (341:-) i elcentralen som sitter säg 30 år eller på något roligare är upp til dig. Går 1 rutab-dvärg sönder så är den centralen helt plötsligt dyrare, och jag tror att oddsen talar till Hagers fördel i detta fallet. Just centralapparater skulle jag lägga lite extra krut på att få i god kvalitet.

Själva kapslingen säger jag häger eller ABB (gillar de senare och luckan är gratis).
På innehållet häger, ABB, AEG

Mikael_L
Jag tycker också att du ska satsa på något lite bättre.
Bara det lilla jag öppnat och kollat lite i en Rutab-central avslöjade direkt att en massa kablar var dåligt fastsatta med spretande kardeler och/eller för löst skruvade. Inte sånt som inger förtroende.
Tips, Clas ohlson har prisvärd AEG-centraler.
Tips#2 elbutik.se och expressel.se har Hager och Garo-centraler till måttligt högre pris än dessa Rutab-saker.
Själv kommer jag iaf tveklöst välja en märkescentral, det är ändå en pryl som kommer sitta där i en 30-60 år eller mer ...

Vad det gäller strömbrytare och vägguttag så skiljer det också mycket, faktsikt.
Dåliga vägguttag får lättare brända kontakter om man kopplar in/ur saker med last på ibland. Dåliga vägguttag är också ibland hur j*** tröga som helst att få in stickproppen i. Dvs tråkiga i handhavandet.
Dåliga strömbrytare har sämre kontakter, där kontaktytorna snabbare blir dåliga, med värmeutveckling som följd.
Ingen tillverkare verkar idag kunna tillverka lika bra apparater som de vägguttag och strömbrytare som gjordes på 50-60 talet. I porslin, bakeli och rejäla doningar överhuvudtaget.
Idag så kan billiga apparater ibland vara bra ibland dåliga, men märkesapparater från Eljo, Elko osv är aldrig (nästan aldrig) dåliga iaf.

Har man satt in kassa vägguttag eller strömbrytare är det dock inte lika jobbigt att byta ut allt, eller framförallt får man faktiskt göra det själv.
Sen är det troligare att alla apparater åker ut vid en framtida renovering än att centralen byts ut.
Så personligen skulle jag vara något mer benägen att satsa på billiga apparater än billig central. Nu kommer det dock bli Eljo trend i hela kommande huset. Bra kvalla till iaf rimligt pris, elektrikerns "standardval" :) Osexigt, javisst ... ;)

Eljo Trend är utmärkta tycker jag. De är så tråkiga att man helt enkelt inte ser dem. De bara finns där. Bästa elmaterialet är det som inte syns.

Designer-prylarna är gjorda för att synas. Om 10 år är de omoderna.

Osexigt som jag gärna lägger extra pengar på är centraler i plåtkapsling istf plast som smälter och brinner vid fel. Dessutom har jag en rökdeckare placerad ovanpå centralen.

Klart motiverat tycker jag eftersom det kan utvecklas mer effekt (17 kW i mittt fall) i elcentralen än något annat ställe i huset, inklusive braskaminen (8 kW).

• Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mycke_nu skrev:
Osexigt som jag gärna lägger extra pengar på är centraler i plåtkapsling istf plast som smälter och brinner vid fel. Dessutom har jag en rökdeckare placerad ovanpå centralen.

Klart motiverat tycker jag eftersom det kan utvecklas mer effekt (17 kW i mittt fall) i elcentralen än något annat ställe i huset, inklusive braskaminen (8 kW).
Kan du förklara hur det kan utveckas 17 kW i elcentralen? Den enda effekt som kan utvecklas i en elcentral är värme och om så skulle vara fallet behöver du ingen värmepanna! d^_^b

Mikael_L
Jag tror mycke_nu tänker på max effektutveckling vid ev 3-fasig kortslutning i elcentralen.

Och vilken sannolikhet finns det för den effektutvecklingen vid ett eventuellt fel i hans elcentral? Jag skulle spontant säga att den sannolikheten är obefintlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.